کد خبر: 349 زمان انتشار: 20:29:22 - 1398/04/13
همه آنچه که باید درباره رشته معماری داخلی و آینده شغلی آن بدانید

مهندس معمار علاوه بر طراحی بنا‌ها به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی پرداخته و یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت می‌کند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری "  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، رشته معماری یکی از رشته‌های مهم دانشگاهی محسوب می شود و فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می‌توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.

رشته معماری داخلی چیست؟

به اعتقاد برخی معماری مادر همه هنرهاست و تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است.

رشته معماری یکی از رشته‌های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده‌های فنی یا هنری دنیا تدریس می‌شود؛ این رشته ۲ جنبه هنری و فنی دارد زیرا در درس‌های ارائه شده دروسی مانند طراحی، زیباشناسی که جنبه هنری رشته و همچنین دروسی مانند سازه‌های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح وجود دارد که به جنبه فنی این رشته مربوط می‌شود.

یک معمار باید در طراحی خانه به فضای آرام بخش همان قسم اهمیت دهد که به اصول فیزیکی مانند نور، صوت و غیره توجه می‌کند؛ بنابراین معماری تخصصی چند رشته‌ای به شمار می‌آید که هم شامل مباحث فنی و مهندسی است و هم بر خلاقیت، ذوق هنری و زیباشناسی تاکید دارد و در این بین باید به مباحث اجتماعی، اقتصادی و روانشناسی هم توجه کند.

تحصیلات دانشگاهی در رشته معماری شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در داخل و خارج از کشور است؛ دوره کارشناسی معماری حداقل چهار سال به طول می‌انجامد، پیش از شروع دوره یک نیمسال به‌عنوان پیش نیاز ارائه می‌شود که جزو سنوات تحصیل نیست اما هشت واحد آن جز واحد‌های دوره به حساب می‌آید. نیم سال اول دروس پایه از طراحی گرفته تا درس ریاضی و کامپیوتر را می‌آموزند و در نیم سال سوم به بعد هم هر نیمسال یک درس طراحی ارائه می‌شود که اصلی‌ترین بخش مقطع کارشناسی معماری را تشکیل می‌دهد.

توانایی فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می‌توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند؛ تعداد کل واحد‌های درسی حدود ۱۴۰ واحد است و فارغ التحصیلان این دوره قادر به ایفای نقش در زمینه‌های زیر خواهند بود:

  • طراحی بنا، از طراح‌های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا.
  • رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
  • نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
  • تاسیس و سرپرستی موسسات پیمانکاری و احداث ساختمان
  • همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و غیره
  • طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی
  • مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی
  • طراحی تک بنا‌ها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی
  • انجام کار‌های پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست

آینده شغلی و بازار کار رشته معماری داخلی

با توجه به این که در سطح کارشناسی به جنبه‌های فنی معماری توجهی بیشتر می‌شود، فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمان‌های مختلف) بپردازد، اما فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد، چون جنبه‌های هنری معماری را آموزش دیده است، بیشتر به هنر معماری می‌پردازد. در یک مثال می‌توان گفت که نوع کار لیسانس و فوق لیسانس معماری مثل نوع کار پزشک عمومی و پزشک متخصص است.

بدین معنا که لیسانس معماری به کلیات معماری می‌پردازد و فوق لیسانس معماری به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می‌کند.

اگر یک مهندس معماری بخواهد فقط در تهران یا در شهر‌های بزرگ کار کند فرصت‌های شغلی فراوانی برایش وجود ندارد.

در این بین کمبود مهندس معماری در شهر‌های کوچک  به‌طور کامل احساس می‌شود تا جایی که در بعضی از شهر‌ها کار یک مهندس معماری را تکنسین عمران انجام می‌دهد.

در حال حاضر دانشجو پس از پایان دوره لیسانس در صورت علاقه‌مندی در یکی از گرایش‌های شهرسازی، مرمت و احیا بناها، معماری منظر و یا معماری تخصصی ادامه تحصیل می‌دهد و یا این که زودتر وارد بازار کار شده و به عنوان معمار فنی به طراحی تک بنا‌ها یا مجموعه‌های زیستی کوچک پرداخته و یا ناظر اجرای طرح و سرپرست دفاتر مشاوره باشد.

مهندس معمار علاوه بر طراحی بنا‌، می‌تواند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی بپردازد و یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کند، در ضمن فارغ‌التحصیل معماری آمادگی کار در رشته‌های مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه و یا طراحی صنعتی را نیز دارد.

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای تحصیل در رشته معماری داخلی

دانشجوی این رشته علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت، لازم است که در درس ریاضی به‌خصوص در هندسه قوی باشد، چون برای آموزش فن و تکنیک معماری باید دروسی مثل هندسه کاربردی، هندسه مناظر و ریاضیات و آمار را مطالعه کرد. دانشجوی معماری باید اطلاعات عمومی خوبی در زمینه تاریخ بخصوص تاریخ معماری ایران و جهان، جغرافیا، اقلیم‌شناسی، روانشناسی، مردم‌شناسی و اقتصاد داشته باشد.

چون معماری برای رونق و شکوفایی خویش از تمامی این علوم استفاده می‌کند، دانشجوی رشته معماری باید بتواند به زبان معماری مطلبش را روی کاغذ بیاورد.

یعنی از یک سو ذهنی قوی و خلاق داشته و از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد و از سوی دیگر طراحی چیره دست باشد تا بتواند به زبانمعماری که همان طراحی بنا‌ها و فضا‌های زندگی است، سخن بگوید.

معماری بیش از آنکه علم و تکنیک باشد، ذوق و سلیقه و استعداد بوده و معمار کسی است که طرح‌های فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه‌ای کاربردپذیر بسازد. به همین دلیل می‌توان گفت که معمار یک هنرمند است و باید مانند هر هنرمند دیگری چشم، ذهن و دستی توانا داشته باشد تا بتواند به یاری چشم و با تکیه بر ذخیره فرهنگی خود بخوبی ببیند و سپس با ذهنی پویا آنچه را که دیده است به تحلیل کشیده و با احساس و عاطفه درآمیزد و در نهایت به یاری دست و با کمک گرفتن از دانش‌های فنی و تکنیکی طرحی نو را خلق کند.

با توجه به دروس خاص این رشته و نیاز به عکسبرداری، تهیه نقشه و غیره نظر می‌رسد در مقاطعی هزینه تحصیل در این رشته بالا باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.