کد خبر: 362 زمان انتشار: 22:48:11 - 1398/04/23
تجلیل از معماری که رویاهایش را فراموش نکرد؛ از «دیزنی‌لند» تا شهربازی «هزار و یک شهر»

احمد جعفری‌نژاد بیش از ۵۰ سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه طراحی شهرهای بازی در کشورهای مختلف از جمله دیزنی‌لند را در کارنامه دارد. او زمانی دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا بوده است و حالا به ایران آمده برای انتقال تجاربش به جوان‌ترها و البته طراحی پروژه‌ای تحت عنوان «هزار و یک شهر» که آن‌هم یک شهربازی بر اساس داستان‌های ایرانی است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری " ، آیین نکوداشت احمد جعفری‌نژاد ـ معمار ایرانی ـ امروز یکشنبه (۲۳ تیر ماه) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سخنرانی فاضل نظری مدیرعامل کانون، سیدمهدی حجت معمار و مدرس دانشگاه، سید محمد بهشتی‌شیرازی معمار و رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران برگزار شد.

آرزوی آخرم این است که هزار و یک شهر ساخته شود

احمد جعفری‌نژاد در این مراسم چنین بیان کرد: طرز صحبت من بیشتر با دستانم است، ولی بالاخره باید به نوعی صحبت کرد. افتخار می‌کنم که در کنار دوستان جدید و قدیمی باشم و کار کنم. امیدوارم چراغ امید کودکان این سرزمین خاموش نشود. آرزوی آخرم این است که هزار و یک شهر ساخته شود. ما قسمتی داریم که شهر دلقک‌ها نام دارد که در آن آلاچیق است که پیرترین دلقک‌ها آنجا خواهند نشست. حال اگر این پارک باز شود من می‌روم آنجا بنشینم.

احمد جعفری نژاد

در ابتدای این برنامه، حجت درباره جعفری‌نژاد گفت: در سنت دانشکده هنرهای زیبا نیست که یک سال پایینی درباره سال بالایی خود صحبت کند ولی من این جسارت را می‌کنم.

او ادامه داد: نگاه کردن و برگرفتن مجموعه چیزهایی که در طبیعت و جهان مصنوع ما وجود دارد و دقت به آنها یک سوم از کاری است که یک معمار باید انجام دهد. دومین کار این است که چگونه آنچه را برداشت کرده در ذهن خود با خلاقیتش ترکیب کند و در پایان نحوه ارائه ذهنیت است. زمانی که به کارهای آقای جعفری‌نژاد نگاه می‌کنیم تمام این بعدها را داراست و به خوبی آنها را انجام داده است؛ بنابراین باید تمام قد در برابر توانایی و خلاقیت او سر تعظیم فرود آورد. ارزش‌های بصری موجود ما به صورت فشرده برای تمامی سنین در طراحی هزار و یک شهر عرضه شده و این امر تا به حال در معماری معاصر ما وجود نداشته است. به همین دلیل آثار او برای ما حائز اهمیت است.ژ

 

حجت بیان کرد که جعفری‌نژاد در نهایت خلاقیت و ظرافت معماری هزار و یک شهر را در یک بسته‌بندی معقول معرفی کرده که ضمن نشاط و شادی نکاتی که افراد باید از فرهنگ شرقی یاد بگیرند را داراست و به زیبایی نکات عالی معماری ایرانی را در این طرح پیاده کرده است.

او افزود: کارهای طراحی این مجموعه انجام شده و ان‌شاءالله تا پایان به خوبی ادامه خواهد یافت. امیدوارم همه ما بتوانیم از این سرمایه اجتماعی و فرهنگی که به دست ایشان برای ما فراهم شده نهایت استفاده را ببریم.

در ادامه بهشتی بیان کرد که برای او شرکت در مراسم بزرگداشت جعفری‌نژاد افتخار است و ادامه داد: امروزه انقدر در کشور دانشکده معماری داریم که فکر کنم اندازه کل دنیا معمار داریم. اگر این افراد کاری گیرشان بیاید ساختمان‌سازی می‌کنند و تعداد کمی از آنها کار معماری می‌کنند. همه آنها آرزو دارند اثری بسازند که قصه بگوید. در واقع چنین اثری رابطه بین معمار و مردم را بیان می‌کند. آقای جعفری ‌نژاد تنها معمار ایرانی است که آثارش قصه می‌گوید. در بین دیگر معماران نداریم که آثارشان با نوع خاصی از قصه‌گویی همراه با بازیگوشی، لطافت، طنازی و... است به نوعی که همه نسل‌ها و اقشار خصوصا کودکان و نوجوانان را درگیر کند، باشد.

 

بهشتی افزود: درواقع فانتزی در آثار او حضور دارد و خلاقیت در کارهایش میدان فراخ‌تری برای عرض‌اندام پیدا می‌کند. خوشحالیم که جامعه معماری ما چنین فرد بزرگی را تحویل داده است. کاری که در هزار و یک شهر انجام داده‌ واقعا جای قدردانی دارد. من به سهم خودم از این همه خلاقیت و لطف او قدردانی می‌کنم. امیدوارم بتوانند با ایجاد فرصت کارهای بسیار بزرگتری را در سرزمین پدری خود انجام دهند.

در این برنامه پس از صحبت‌های هر سخنران، فیلم‌هایی از مستند زندگی احمد جعفری‌نژاد پخش شد که در آن به چگونگی راه یافتن او به والت دیزنی، مراحلی که طی کرده، اخلاقیات او و ... پرداخته شد.

در این مراسم بنار نیز گفت: من اقتصاد خوانده‌ام و در طول فعالیت خودم فهمیدم که معماران به یک پروژه روح و نفس می‌دهند و اگر نباشند ما به زندگی بی‌رمق خود ادامه خواهیم داد. بخش اساسی فعالیت‌های اقتصادی ما نیز از همین خلاقیت شکل می‌گیرد. جعفری‌نژاد مرد بزرگی است و بزرگی او را در کارها و قلمش می‌بینیم. من خیلی خوشحالم که در نکوداشت یکی از بزرگترین مردان این سرزمین شرکت کرده‌ام.

فاضل نظری نیز ضمن ابراز خوشحالی از فعالیت این معمار در ایران گفت: آقای جعفری‌نژاد به ایران آمده تا زیبایی‌های آثارش را در کشور خودش پیاده کند. شما حس خوبی به ما منتقل کردید. امید شما به آینده حس خوبی است. کسی که به کودکان و نوجوانان امیدوار است آینده دارد. نفت و گاز برای ما آینده نخواهد شد. ایشان خیال‌های ما را واقعی کردند. یکی از کارهای مهم او زنده نگه داشتن قصه‌هاست. ما در کانون نیز حاضریم با ایشان همکاری کنیم.

در انتهای این مراسم از احمد جعفری‌نژاد ـ معمار ایرانی ـ تقدیر شد. همچنین از کتاب «معمار رویاها» رونمایی و نمایشگاه آثار منتخب احمد جعفری‌نژاد بازگشایی شد.

احمد جعفری‌نژاد فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و مدیر ارشد آتلیه‌ی معماری دیزلی‌لند در آمریکاست که پس از ۵۰ سال به ایران بازگشته است تا تجربیات خود را در اختیار جوانان ایرانی قرار دهد.
او طراحی‌های مختلفی در ایران نیز انجام داده و طرح تم پارک هزار و یک شهر او به‌عنوان یک مقصد گردشگری در حال اجراست.

 

 

منبع:ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.