کد خبر: 457 زمان انتشار: 00:17:57 - 1398/08/17
همایش ملی سایه‌های فیروزه‌ای بستری برای تبدیل یزد به پایتخت هنرهای جدید

دبیر اولین همایش «شیوه‌های ارائه در هنرهای جدید» موسوم به «همایش سایه‌های فیروزه‌ای» اظهار کرد: برگزاری این همایش می‌تواند فرصتی برای برند شدن یزد به عنوان پایتخت هنرهای جدید باشد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری "  «مجید جوادیان زاده»در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاست‌گذاری این همایش که در مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهری برگزار شد، با تاکید بر این که پیشنهاد برگزاری این همایش، رویداد ماندگاری را رقم خواهد زد، گفت: پس از برگزاری چند برنامه عملی در این زمینه در شهر یزد، از جمله سمپوزیوم خشت خام، پرسپوک و جشن سپاس آب، ضرورت پرداختن به فضای نظریه‌پردازی و بحث‌های آکادمیک نیز حس می‌شد تا با یک خرد فرهنگی و هنری به موضوع هنرهای جدید نگاه شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این که همایش سایه‌های فیروزه‌ای می‌تواند بستر مناسبی برای برند شدن یزد به عنوان پایتخت هنرهای جدید باشد، ادامه داد: خوشبختانه در مسیر برگزاری این همایش همگرایی خوبی وجود داشته است و علاوه بر این در سال‌های اخیر دانشگاه‌های هنر نیز توجه بیشتری به هنرهای جدید داشته‌اند.

جوادیان زاده با اشاره به این که بافت تاریخی شهر یزد یک گالری بزرگ است، گفت: این که یکسری تجربیات عملی در این فضاها صورت بگیرد، خوب است اما نگاه آکادمیک و دانشگاهی به این موضوع و این که گروهی از افراد بیندیشند و پژوهش انجام دهند، کار بزرگی است و امیدواریم خروجی مقالات رسیده به همایش نیز بتواند نمود بیرونی مناسبی داشته باشد.

«بهرام احمدی» دبیر علمی همایش نیز در این جلسه با تشریح چگونگی داوری مقالات رسیده به دبیرخانه توسط اعضای هیات علمی همایش، گفت: همایش سایه‌های فیروزه‌ای در نوع خود منحصر به فرد هست و البته سختی‌های خود را دارد.

وی افزود: شاید موضوعات هنری دیگر به شکل‌های مختلف در سایر همایش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است اما بحث هنرهای جدید موضوع نویی است که کمی کار پژوهشگران را برای نوشتن مقاله سخت کرده است.

به گفته احمدی، با توجه به جدید بودن موضوع و سختی کار، تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش قابل توجه است. چکیده مقالات داوری شده و اصل مقالات پس از داوری نهایی در دو بخش ارائه‌ی شفاهی و پوستر پذیرش خواهند شد.
دبیر علمی همایش بار دیگر تاکید کرد که مقالات پذیرش شده این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  نمایه خواهد شد، در نتیجه همایش از همایش‌های مورد تایید وزارت علوم است.

«جعفر امین مقدم» مدیر مرکز خلاقیت‌ها و فناوری‌های نوین شهری شهرداری یزد هم گفت: از مهم‌ترین مباحث این همایش مسائل مربوط به چینش و المان‌های شهری است که تاثیر آن در حوزه‌ی شهری کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: باعث خوشحالی است که این همایش یک کار علمی و دانشگاهی در این زمینه انجام می‌دهد چرا که گاهی لازم است در کنار فعالیت‌های عملی، تلنگر علمی نیز به مسائل هنری بزنیم و به گونه‌ای با شاکله‌ی علمی به سمت اجرای عملی برویم.

امین مقدم با بیان این که برگزاری همایش سایه‌های فیروزه‌ای با تاکید بر مبانی نظری هنرهای جدید می‌تواند منشا خیر باشد، به تاسیس دفتر استانی کمیسیون ملی یونسکو در یزد اشاره کرد و گفت: یونسکو نیز حامی معنوی همایش سایه‌های فیروزه‌ای خواهد بود.

«حمیدرضا قمی» عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز به استمرار برگزاری همایش در سال های آتی تاکید کرد و گفت: هنرهای جدید ظرفیت‌های اقتصادی پاک و خوبی برای شهر یزد دارد و برگزاری این همایش نیز فرصت مناسبی برای شناساندن بهتر توانمندی‌های شهر یزد و انتقال تجربیات به سایر شهرهای کشور است.

وی افزود: هنرهای جدید از نظر تاثیر اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته و مغفول مانده است و مسئولان فرهنگی استان باید هم پیمان شده تا از چنین ظرفیت‌هایی برای مباحث گردشگری شهر استفاده شود.

«علی اکبر شریفی» رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش نیز به تشریح خاستگاه شکل‌گیری ایده همایش سایه‌های فیروزه ای پرداخت.

وی همچنین تاکید کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش، محتواسازی است لذا باید از مطالعات نظری هنرهای جدید برای افزایش جذابیت شهر یزد استفاده کنیم و در واقع برگزاری این همایش باید محتوایی تولید کند که بتوان ضمن تاثیرگذاری هنرهای جدید در چیدمان شهری از افزایش این جذابیت‌های شهری در حوزه گردشگری استفاده کرد.

شریفی افزود: با وجود این که تولید محتوا برای این همایش بسیار سخت است اما مقالات خوبی در موضوعات نو به همایش رسیده که می‌تواند خروجی مفیدی داشته باشد.

«حسین کهفی» نماینده هیات مدیره انجمن هنرهای تجسمی نیز در این جلسه گفت: یکی از بحث هایی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله ی پایتخت بودن یزد به عنوان هنرهای جدید است لذا زمانی که از پایتخت بودن حرف می زنیم باید دید چه رویدادهایی در این زمینه برگزار شده است.

وی افزود: سمپوزیوم و پرسپوک و این قبیل برنامه‌ها اتفاقات خوبی در یزد بوده است اما برگزاری ورک شاپ های متعدد می تواند کمک بیشتری کند، در واقع برگزاری کارگاه‌های آموزشی نگارش مقاله و بحث نظری در هنرهای جدید را تقویت می‌کند.

کهفی ادامه داد: این ورک شاپ‌ها خوراک بصری خوبی را تامین می کند و همچنین اساتید می‌توانند اتفاقات خوبی که در هنرهای جدید در یزد و در جهان روی می‌دهد را به علاقه مندان و دانشجویان منتقل کنند.

در این جسله در خصوص روند برگزاری همایش، برگزاری پنل‌های تخصصی، ورک شاپ‌ها و اسکان پژوهشگران حاضر در همایش تصمیم‌گیری شد.

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.