کد خبر: 616 زمان انتشار: 21:32:22 - 1399/02/01
گزارش تصویری اختصاصی پایگاه "اخبار معماری" از: موزه آبگینه

موزهٔ آبگینه یکی از معروفترین و شاخص ترین موزه‌های شهر تهران است که بنای این خانه‌ در دوره قاجار ساخته شده است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری ،موزهٔ آبگینه یکی از معروفترین و شاخص ترین موزه‌های شهر تهران است. بنای این خانه‌در دوره قاجار ساخته شده است و در تهران، خیابان سی تیر جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این مجموعه بین سال های  ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ محل کار قوام‌السلطنه، وزیر احمدشاه قاجار بود  ه است که  بعد از آن به مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفته و سپس بعد از آن، به محل استقرار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بوده است. در سال ۱۳۵۵ این عمارت برای تبدیل به موزه و طراحی به هانس هولاین، معمار برجسته اتریشی سپرده شد. هولاین در طراحی موزه آبگینه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستونهای تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترینها و فضای کلی موزه به شیوه مدرن طراحی شده‌اند، اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن است.

بنای موزه آبگینه هشت ضلعی است که پنجره های آن یادآور معماری عصر سلجوقی است که در باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع قرار دارد.

این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده‌است. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده‌است. طراح ویترین‌های موزه مهندسی اتریشی به نام هانس هولاین است. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نما که در ۵۰ نوع‌است.

از برجسته‌ترین ویژگی‌های طراحی داخلی موزه آبگینه باید از طراحی ویترینها یاد کرد. ویترینهایی که با الهام از ستون‌های تخت جمشید، یا با الهام از کاخ تچر و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی شده‌اند و در نوع خود بی‌مانند هستند.

 

عکس:سید کمال هاشمی

 

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.