کد خبر: 689 زمان انتشار: 14:37:35 - 1399/02/24
مرمت شهر تاریخی بلقیس اسفراین

عملیات مرمت و حفاظت از ارگ شهر تاریخی بلقیس اسفراین خراسان شمالی با تخصیص ۲ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال در هفته سوم اردیبهشت ماه از سر گرفته شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایرنا، مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین اظهار کرد: در این مرحله، بخش‌های از برج‌های ارگ که پیش از این هم بازسازی شده بود، مرمت می‌شود.

علیرضا نجفی گفت: آثار کشف شده از کاوش‌های فصل گذشته در داخل ارگ و تپه منار هم به منظور خواناسازی مطلوب مرمت می‌شود.

وی افزود: همچنین بخش‌های از پشت بام مقبره شیخ آذری در مجموعه شهر تاریخی بلقیس نیز که به علت تخریب از سوی افراد سودجو در سال‌های پیش موجب نفوذ رطوبت به سقف و دیوارها شده با استفاده از اعتبارات سال ۹۸ تعمیر و مرمت می‌شود.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می‌شود که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.  

این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان‌شناسی آن آغاز شد و هم‌اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.  

شهر تاریخی بلقیس با گستره‌ای ۱۸۰ هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.  

طبق یافته‌های باستان شناسی، قدیمی‌ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می‌شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.  

معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده‌اند.  

مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه‌های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.  

اقبال گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده‌ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بدل کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری بجنورد قراردارد.

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.