کد خبر: 732 زمان انتشار: 13:04:21 - 1399/03/02
تنها منارجنبان تمام خشتی جهان در معرض تخریب

منارجنبان روستای تاریخی خرانق که آن به عنوان تنها منار جنبان تمام خشتی دنیا یاد می‌شود، بر اثر بارندگی‌های اخیر و نبود رسیدگی مناسب در معرض تخریب است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، روستای تاریخی خرانق که گذشتگان آن را خورانق یا «زادگاه خورشید» نام نهاده‌اند، یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اردکان در استان یزد است که با بافت ماندگار روستایی، اصالت فرهنگ ایرانی را به رخ بازدیدکنندگانش می‌کشاند.

منارجنبان خرانق با نوع معماری خارق‌العاده خود با قدرت دست به حرکت در می‌آید.سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان با اشاره به دیرینگی ارگ تاریخی خرانق، گفت: بنای ارزشمند ارگ تاریخی خرانق در کمال مهجوری، مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

محسن میرجانی ارجنان افزود: در کنار معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیوم ساغند، باریت و روی، قلعه‌ای به جا مانده که بر اساس دانسته‌های فعلی به دوران ساسانیان و ۴۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

وی ادامه داد: بافت قدیمی این منطقه شامل ۸۰ خانه است که بیشتر آنها دو یا سه طبقه و متناسب با توان اقتصادی و موقعیت اجتماعی قلعه‌نشینان طراحی و ساخته شده‌ است.

میرجانی بیان کرد: دیواره‌های این ارگ نیز از خشت و گل بوده و سقف بناهای آن نیز از تیرهایی چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال ساخته شده است.

رئیس پایگاه پژوهشی اردکان اظهار کرد: آنچه این اثر را متفاوت کرده این است که به راحتی با دست می‌توان آن را تکان داد. البته در سال‌های اخیر به علت کم شدن مقاومت این سازه، چنین اقدامی جایز نیست.

وی گفت: متاسفانه این بنا بر اثر بارندگی‌های اخیر و نبود رسیدگی مناسب در معرض تخریب است و باید با اختصاص اعتبار به آن رسیدگی شود.

محمدعلی آخوندی، مرد ۱۰۰ ساله ساکن روستای خرانق نیز در خصوص این بنای تاریخی گفت: قسمت بالایی منار جنبان ساختاری چوبی دارد که بر اثر زلزله و وزش باد کج شده است و اهالی از بیم افتادن، آن را بریده و پایین آورده‌اند.  

وی افزود: منارجنبان خرانق از مرتفع‌ترین بناهای منطقه است و در گذشته از آن به عنوان برج دیده‌بانی و فانوس‌خانه استفاده می‌کردند.

منبع:ایسنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.