کد خبر: 897 زمان انتشار: 12:36:12 - 1399/05/10
گزارش همه پروژه‌های عمرانی پایتخت که در سال ۹۹ افتتاح می‌شود؛ از پلازا تا خانه شهر /عملیات مسجد ارگ و طغرل در گام‌های نهایی

توسعه عمرانی تهران در حوزه پروژه‌های شهری در سال ۹۹ به سمتی می‌رود که تا پایان امسال ۲۸ پروژه عمرانی در تهران که از سال‌های گذشته آغاز شده یا به تازگی کلید خورده‌اند، به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری "  به نقل از همشهری آنلاین، بازپیرایی پنج میدانگاه مهم تهران از جمله میدانگاه‌های امین‌السلطان، باغ فردوس، مترو صادقیه، صادقیه و جهاد از پروژه‌های جدید در دست اقدام سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران است که به تازگی در دستور کار قرار گرفته و بر اساس برنامه زمان‌بندی که برای افتتاح آنها پیش‌بینی شده است، تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهند رسید.

بازپیرایی میدانگاه امین‌السلطان از آن جهت حائز اهمیت است که از آن به عنوان بزرگترین میدان تهران در دوران قاجار نام برده می‌شود. فروردین ماه امسال بود که به دنبال بارندگی مستمر باران بخشی از طاقِ ضربی بازار میدان امین‌السلطان ریزش کرد. شهرداری تهران در پی این حادثه، نسبت به ایمن‌سازی محدوده اقدام نمود و حال نوبت به مرمت و بازپیرایی آن رسیده است.

بستر آماده باغ فردوس واقع در خیابان ولیعصر(عج) که از دوره قاجاریه پابرجاست، نیز برای تبدیل شدن به میدانگاه‌ پیاده در دوره جدید مدیریت شهری مورد استقبال قرار گرفت. به عنوان نمونه، علی اعطا رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران بر طراحی الگوی بهره‌برداری روشن برای تبدیل باغ فردوس به میدانگاه پیاده تاکید داشت. میدانگاه فعلی باغ فردوس در مظهر یک قنات قرار گرفته است و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز بازپیرایی میدانگاه را در یکی از اولویت‌های امسال خود قرار داده است.

در کنار این طرح‌های بازپیرایی میدانگاه‌ها در پایتخت، اجرای پروژه پلازای امام خمینی، میدانی در قلب منطقه ۱۲ تهران که به ‌لحاظ تاریخی جزو قدیمی‌ترین میدان‌های شهر تهران محسوب می‌شود نیز از پروژه‌های جدید شهری است. پلازای امام خمینی به ساماندهی ورودی گذر لاله‌زار از میدان امام خمینی (ره) تا خیابان جمهوری اسلامی اختصاص دارد. اوایل تیر ماه سال گذشته بود که پلازای هفتم‌تیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و شهردار تهران همان موقع اعلام کرد که «با توجه به طرح تفصیلی شهر تهران، به‌زودی تغییرات و بهسازی در میدان امام خمینی آغاز می‌شود.» این بهسازی در واقع حرکتی است که به سیاست شهرداری تهران مبنی بر کاهش مسیرهای خودرو محور در سطح شهر و گسترش مسیرهای پیاده‌راه دامن می‌زند.

احداث سالن تطهیر و سردخانه بهشت زهرا(س)، احداث و تجهیز مددسرای بانوان، بازسازی و تجهیز ساختمان مرکز ارتباطات (بوستان گفتگو)، کتابخانه تخصصی شهرسازی و معماری و مرکز اسناد رسمی، توسعۀ قطب گردشگری و صنایع خلاق جنوب تهران و تکمیل مجموعه ورزشی شهرک نفت از دیگر پروژه‌های جدید سازمان عمرانی شهرداری تهران هستند که در سال ۹۹ افتتاح می‌شوند.   

بررسی پروژه‌های عمرانی شهری که عملیات آنها در سال‌های گذشته آغاز شده و امسال به بهره‌برداری خواهند رسید، نشان می‌‍دهد که مرکز همایش‌های رازی (طغرل) با ۹۹ درصد پیشرفت و مرحله دوم فاز دوم بازسازی و مرمت مسجد ارگ در منطقه ۱۲ شهرداری تهران با ۹۵ درصد پیشرفت در اجرا، در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید. مجموعه فرهنگی خدماتی طغرل ٣٠ هزار مترمربع زیربنا دارد و روزانه ١٢٠ نیرو برای تکمیل این پروژه مشغول به کار بودند. این مجموعه در کنار کتابخانه، موزه و واحدهای فرهنگی و خدماتی متعدد در آینده مجهز به یک آمفی‌تئاتر خواهد شد که به ‌شکل دایره‌ای و کاملا مدرن ساخته می‌شود و گنجایش ١٠٠٠ نفر تماشاگر را دارد.

پروژه مرمت و ایمن‌سازی مسجد تاریخی ارگ هم شامل اقدامات مختلفی از قبیل سفت‌کاری، تکمیل سرویس‌های بهداشتی، کف‌سازی حیاط و شیب‌بندی می‌شود که سال گذشته، فاز نخست پروژه پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان به اتمام رسید و طی آن ایمن‌سازی سقف حیاط مسجد با هدف رفع خطر از این سازه تاریخی صورت پذیرفت.

عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی افشار که در خیابان سمیه، شرق خیابان خاقانی واقع در منطقه ۷ تهران قرار دارد نیز تا کنون ۸۵ درصد پیشرفت داشته است. خانه امیرخسرو افشار در زمره آثار ثبت شده ملی است و پروژه مرمت این خانه دارای بخش‌های مختلفی از قبیل احداث ساختمان دو طبقه ریاست با متراژ بیش از ۶۰۰ مترمربع، اتاق های اطراف محوطه و متعلقات آن با مساحت حدود ۴۰۰ مترمربع و نیز محوطه به متراژ ۴۰۰ مترمربع است.

بررسی دیگر پروژه‌ها نشان می دهد که احداث مجموعه فرهنگی ساختمان خانه شهر (بلدیه) در تهران از جمله پروژه‌هایی است که در سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. ساختمان خانه شهر با زیربنایی در حدود ۱۸ هزار مترمربع در زمینی به متراژ ۴۸۰۰ مترمربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در ضلع شمالی میدان امام خمینی(ره) در حال اجرا است که عملیات آن تا کنون ۴۶ درصد پیشرفت داشته و قرار است در سال ۱۳۹۹ در اختیار شهروندان تهرانی قرار گیرد.

ساختمان بلدیه قرار است به محلی برای برگزاری رویدادهای مرتبط با برنامه‌ریزی شهر و گفت‌وگوی مردم و متولیان شهر تبدیل شود. این پروژه دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل، سالن نمایش با ظرفیت ۳۶۰ نفر، کافه رستوران حدود ۱۰۰ نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است. از ویژگی‌های مهم ساختمان خانه شهر می‌توان به ورودی مترو اشاره کرد که برای آسایش و رفاه مردم در طرح گنجانده شده و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این پروژه، ساختمان بلدیه سابق به قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل شده و باعث توسعه گردشگری و جذب توریست در سطح منطقه و شهر تهران شود.

احداث ساختمان فروشگاه شهروند در منطقه ۷ تهران با عنوان ساختمان شهید علی اکبری با ۸۳ درصد پیشرفت، احداث و تکمیل اسکان کارگری و سوله بازیافت منطقه ۱۳ شهرداری تهران با ۸۲ درصد پیشرفت، سوله انبار منطقه ۱۳ شهرداری تهران با ۴۵ درصد پیشرفت، احداث و بازسازی مسیر براری (ضلع شرقی) با ۹۵ درصد پیشرفت، بازسازی و مرمت مسجد شیخ فضل‌الله نوری با ۱۲ درصد پیشرفت، پارکینگ ۵۵۰ واحدی امیرکبیر با ۵۳ درصد پیشرفت، محور نیلوفری (ساماندهی خط راه آهن) با ۱۱ درصد پیشرفت، پارکینگ ۳۹۰ واحدی باقری با ۹ درصد پیشرفت و بازسازی مجموعه‌های ورزشی (سازمان ورزش) با ۸۵ درصد پیشرفت از جمله تلاش های سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران بوده که تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری خواهند رسید.

ایجاد و بهسازی ۵۰۰ کیلومتر طول مسیرهای پیاده با اولویت بهسازی برای معلولین و ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر تهران (پیاده‌رو سازی کریمخان) نیز با ۵۰ درصد پیشرفت همراه بوده است. به تازگی نقشه‌های اجرایی مسیرهای پیاده و دوچرخه در مناطق ۱، ۲، ۴ و ۶ علاوه بر معاونت فنی و عمرانی به تایید معاونت‌های هماهنگی امور مناطق، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست و شهرسازی و معماری نیز رسیده و برای اجرا تا پایان آبان ماه امسال ابلاغ شده است. 

همچنین شهرداری تهران در نظر دارد تا پایان سال ۹۹ هزار پروژه کوچک مقیاس را با بودجه‌ای ۲ هزار میلیاردی در شهر اجرا می‌کند که افتتاح هر کدام از آنها در سطح محله‌های پایتخت به چشم شهروندان می‌آید. بر اساس اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تا کنون به طور کلی ۳۷ درصد از برنامه پروژه های محله ای با محوریت انتخاب شهروندان عملیاتی شده است و مدیریت شهری ۸ ماه دیگر وقت دارد تا ۶۳ درصد باقی مانده را به پایان برساند و به وعده خود جامه عمل بپوشاند.  

شورای شهر تهران در بودجه سال ۹۹ شهرداری پایتخت مصوب کرد که برای حل مشکلات محله‌های تهران، پروژه‌های کوچک مقیاس محلی تعریف شود که این اقدام جز دستاوردهای شورای پنجم است تا برای اولین بار تمرکز بر حل مشکلات با تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس داشته باشد و شهروندان در کوتاه‌ترین زمان، ثمرات فعالیت‌ها را شاهد باشند. 

بنابراین مدیران شهری معتقدند که شهروندان هم باید در برابر شهر احساس مسئولیت کنند و مدیران هم با به کارگیری فرایندهای مشارکت‌محور، مردم را در کانون تصمیم‌گیری محله‌ای قرار دهند. یکی از راهکارهای مدیریت شهری برای تعیین این پروژه‌های کوچک مقیاس، مشورت با شورایاری‌های ۳۵۴ محله تهران است. حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در همین راستا می‌گوید: مقصود از پیگیری پروژه‌های کوچک مقیاس این است که بر فعالیت‌هایی متمرکز شویم که ارزش و بهره‌وری مستقیم برای مردم ایجاد کند. مدیریت شهری در تهران همیشه درگیر انجام پروژه‌های بزرگ در شهر بوده اما امروز دیگر زمان این است که یک‌بار هم به دغدغه‌های محلات شهر برگردیم و با مردم و برای مردم پروژه‌هایی در مقیاس محله‌ای تعریف کنیم؛ به جای ٢٠ پروژه بزرگ، هزار پروژه کوچک و متوسط در محلات شهر انجام دهیم.

گفتنی است که ساختمان ممیزی املاک با پیشرفت ۱۰۰ درصدی از جمله پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران است که آماده بهره‌برداری است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.