کد خبر: 990 زمان انتشار: 19:31:06 - 1399/07/05
نگین گردشگری غرب کشور در انتظار جهانی شدن / شمارش معکوس برای ورود کارشناسان یونسکو به اورامانات

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از سفر ارزیابان یونسکو در اول مهرماه در راستای ثبت جهانی اورامانات به استان خبر داد و گفت: ارزیابان یونسکو از ۶ روستای این محدوده بازید به‌عمل می‌آورند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از فارس، امید قادری، در خصوص ثبت جهانی منطقه اورامانات، اظهار داشت: سال ۹۸ با تمام تلاشی که صورت گرفت، پرونده ثبت جهانی اورامانات به عنوان کاندیدای جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد.

وی با اشاره به ثبت ۲۴ اثر جهانی کشور، ادامه داد: ارسال این پرونده بعد از ۱۵ سال از ثبت جهانی غرب کشور «بیستون»، خیر و برکت بسیاری را برای استان به خصوص منطقه اورامانات به دنبال خواهد داشت که امیدواریم بتوانیم بیست‌و پنجمین اثر ایرانی در فهرست جهانی یونسکو را به نام خود بزنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: ۳۰۳ هزار هکتار از اراضی دو استان، کرمانشاه (۶۰ درصد) و کردستان (۴۰ درصد) در محدوده ثبت جهانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به انتظار نگین گردشگری غرب کشور در راستای جهانی شدن با تصمیم سازمان یونسکو، گفت: اورامانات هر آنچه دارد از معماری، طبیعت، زبان و موسیقی را به میدان آورده تا مسیر پر پیچ و خم جهانی شدن را زودتر را به پایان برساند.

قادری در خصوص فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی، گفت: آنچه ما در بحث زیر ساخت‌ها تعریف کردیم بخشی در بحث میراثی است که باید زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از بافت‌های تاریخی اورامانات در مناطق روستایی فراهم شود.

وی از سفر ارزیابان یونسکو در اول مهرماه به استان کرمانشاه خبر داد و افزود: فراهم کردن زیر ساخت‌های میراثی و ماندگار بافت‌های معماری را برای ۱۲ روستای استان را در ابتدا برنامه‌ریزی کردیم که حدود ۶ مورد از آن‌ها مورد بازدید یونسکو در اول مهرماه قرار می‌گیرد.

قادری تصریح کرد: در حریم این مناطق روستایی باید زیر ساخت‌های گردشگری را با  اولویت بوم‌گردی‌ها ایجاد می‌کردیم که این زیرساخت‌ها از سال گذشته در حال ساخت است به طوریکه الان حدود ۴۰ بوم گردی فعال در منطقه داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: مجتمع‌های گردشگری و گردشگری‌های طبیعت‌گردی، اقامتی و پذیرایی و همچنین برنامه‌ریزی برای گردشگری بر روی سدهای منطقه طبق برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

وی در توضیح مزایای این ثبت جهانی منطقه اورامانات، اضافه کرد: ثبت جهانی اورامانات از نظر وصعت و تراکم جمعیت یکی از بزرگ‌ترین ثبت‌های جهانی ایران خواهد بود که به عنوان میراث بشری تلقی شود و این خود کار بسیار بزرگی است.

قادری به مزیت این ثبت جهانی در سه بعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اشاره و بیان کرد:در بعد امنیتی اجتماعی که شامل حفاظت از این منطقه و اجرای قوانین که می‌تواند در جنگ‌ها مورد حفاظت باشد، این منطقه در مورد حوادث غیرمترقبه همانند سیل و زلزله به عنوان میراث بشر تلقی می‌شود و همه دنیا متعهد به حفاظت از آن است.

وی اظهار داشت: در بعد فرهنگی با این ثبت می‌توانیم ادعا کنیم که از فرهنگ اصیل آن منطقه (بافت‌های روستایی، معماری، آداب و رسوم) به عنوان یک میراث برای بشر حفاظت می‌کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اظهار داشت: طبیعت زیبا و طبیعت سخت و خشن اورامانات با سخت کوشی مردم به تعامل رسیده که به عنوان میراث بشر تلقی می‌شود.

وی در خصوص مزیت این ثبت جهانی را در بعد اقتصادی، گفت: این پرونده اگر ثبت جهانی شود می تواند با جذب گردشگر داخلی و خارجی در استانی رونق اقتصادی و کسب و کار و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد.

منبع:چمدان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.