کد خبر: 2818 زمان انتشار: 13:07:20 - 1403/05/05
برنده مسابقه جهانی Evolo در مصاحبه با رسانه تخصصی “اخبار معماری”: مسابقه Evoloاز اعتبار خوبی برخوردار است/طبیعت مسیر طراحی را برای ما نشان داد/معماری گذشته و اکنون ما دچار گسست شده است

“حبیب شاه حسینی” معمار مطرح تبریزی و رتبه دوم مسابقه جهانی Evolo پیرامون مسابقات معماری، چالش های پیش رو در معماری و … با رسانه تخصصی "اخبار معماری" به گفتگو پرداخت.

به گزارش رسانه " اخـبــار معـمـاری  "، حبیب شاه حسینی در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با "اخبار معماری" در خصوص کسب رتبه دوم در مسابقه eVolo و چگونگی انتخاب ایده خود در این مسابقه اظهار داشت: مسابقه eVolo یکی از مسابقاتی است که در زمینه ایده پردازی‌های خلاقانه پایه ریزی شده است، که  از سال 2006 به طور مداوم برگزار شده و از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است. پروژه‌هایی که در این مسابقات مقام های ممتازی کسب می‌کنند، کارهای بسیار خوبی هستند. می توان گفت حتی پروژه‌هایی که برنده اعلام نمی‌شوند و جزو پروژه‌های انتخابی ویراستار یا همان Editor Choice هستند پروژه‌های بسیار خوبی هستند که نشان دهنده رقابت تنگاتنگ میان شرکت کنندگان در این مسابقه است

در این مسابقه مسائل سازه‌ای و ضوابط مورد توجه نبوده و مساله اصلی برای هیئت داوری تفکر، ایده و کانسپت شما است که چه نوع پروژه ای به عنوان آسمان خراش طراحی می‌کنید.این پروژه ممکن است آسمان خراش عمودی، افقی، روی خشکی، زیر دریا، روی مریخ و در دیگر لوکیشن‌ها باشد .

از بعد ایده، در پروژه‌ای که در سال های پیش شرکت داشتیم بحث آلاینده‌های محیطی مطرح بود که در واقع پروژه باید به گونه ای طراحی می شد که آلودگی های زیست محیطی را از بین می برد. بدین منظور در پژوهش‌های نظری جلبکی رو پیدا کردیم که این قابلیت را داشت که دی اکسید کربن (CO2) را جذب کرده و اکسیژن به محیط پس می‌داد که در واقع نیز این جلبک نیز وجود دارد. ما از این جلبک در پروژه مورد طراحی خود که موقعیت آن  درون دریا بود استفاده کردیم که بوسیله آن بتوانیم آلودگی‌های موجود در دریا و خشکی را گرفته و از آن تغذیه کرده و در واقع اکسیژن را وارد اکوسیستم کنیم.

کار دیگری که انجام گرفت این بود که زمانی در مسابقه در قسمت Editor Choice قرار گرفتیم برجی را در تهران تصور کردیم که آلودگی این شهر را به سمت خودش مکش کند و دی اکسید کربن را گرفته و اکسیژن تولید کند.

درمسابقه سال جاری در واقع کاری که انجام دادیم کاری متفاوت بود و بر اساس پژوهشی که داشتیم بدلیل افزایش توریست، نیازمند هتل هایی هستیم که اتاق های آن قابلیت توسعه داشته باشد.پس از بررسی های بسیار به ایده پیله کرم ابریشم دست پیدا کردیم که دارای قابلیت ذکر شده است.

در کل میتوان گفت پروژه‌های eVolo مربوط به پایداری، انرژی و توسعه یافتگی هستند.

شاه حسینی درباره چالش ها و چهارچوب موجود و روند طراحی در مسابقه eVolo  اظهار داشت: وقتی یک پروژه ای رو شروع می‌کنید، هر چقدر دست آزادتر باشد کار سخت‌تر و پیچیده تر می‌شود، زیرا شما اصلا نمی‌دانید از چه مرحله ای باید طراحی را شروع کنید.

وی در ادامه مطرح کرد: در راستای طراحی ابتدا مطالعه‌ای در خصوص پروژه‌های قبلی انجام می‌دهیم. بررسی مدارک مسابقات قبلی به وضوح آشکار می سازد که چه پروژه‌هایی به چه دلایلی مقام‌های برتر را کسب کرده‌اند و چه پروژه‌هایی در چه لوکیشن‌هایی، با توجه به چه موضوعاتی برنده شده‌اند. پس در واقع ما همانند پروژه‌های دیگر بررسی ادبیات نظری داشته‌ایم .

نکته قابل توجه بعدی این است که درهر دوره داورها تغییر می‌کنند، به نوعی چون پروژه براساس کانسپت است باید به کارها و نظرات داورها در کارهای حرفه‌ای آن‌ها توجه شود. در کارهای اجرایی این مورد زیاد معتبر نیست زیرا مساله اصلی قوانین و ضوابط ساخت و ساز است. در این خصوص توجه به این اینکه داورها به چه نوع پروژه و فضاهایی علاقه‌مند هستند بسیار مهم است. بعد از این مطالعات ایده پردازی شروع می شود. ممکن است در ابتدای کار اصلا ایده ما طراحی هتل نبود و به این فکر می‌کردیم که چگونه برای انرژی فرمتی پیدا کنیم. بنابراین کاری که انجام شد این بود که در زمینه "Bio" پژوهش زیادی انجام دادیم. بحث‌های زیستی علمی جدید است که می‌توان از آن برای تکنولوژی، صنعت و دیگر کارها استفاده کرد که آن را مورد توجه قرار دادیم. در پژوهش هایی که در راستای موضوع "Bio" داشتیم به این نتیجه رسیدیم که احتمالا ساختار کرم ابریشم می تواند ایده جذابی برای طراحی باشد. به نوعی  می توان گفت:طبیعت مسیر را به ما نشان داد .

وی در مورد الهام گرفتن از پروژه های دیگر در طراحی افزود: من معمولا در مورد طراحی پروژه‌ها، تصاویر زیادی را مشاهده می‌کنم و دلیل آن این نیست که از آن‌ها حتما استفاده ای داشته باشم. اینکار به این دلیل انجام می شود که مطمئن شوم که کار من در آن حال و هوا نخواهد بود. اما اگر در پروژه‌ای ایده و فرم و دیتیل خاصی وجود داشته باشد از آن استفاده می‌کنم. شما در نظر بگیرید که در چند سال اخیر  تولید محتوا در زمینه معماری بسیار سخت شده است. اینکه واقعا شما بتوانید فرم جدیدی بر اساس ایده های جدید تولید کنید باید مبانی نظری بسیار قوی پشت آن وجود داشته باشد.

وی در خصوص نحوه داوری و نوع نگاه داوران برای انتخاب نفرات برتر عنوان کرد:در مسابقه  eVolo یک نگاه اولیه درباره پایداری محیطی وجود دارد اینکه ما چگونه می‌توانیم به پایداری محیطی کمک کنیم. این مسابقه به مباحث پایداری اهمیت زیادی می‌دهد بنابراین در طراحی حتما باید به بعد پایداری توجه ویژه‌ای شود. این توجه به پایداری می‌تواند اجتماعی، اقتصادی، محیطی و ... باشد. در پروژه هتلی که ما طراحی کردیم به بعد اقتصادی جامعه کمک می‌کند زیرا قابلیت افزایش و کاهش اتاق‌ها وجود داشت و بسته به تعداد مسافر و توریست اتاق‌ها کم و زیاد می‌شوند و در صورت کم بودن توریست لزومی به افزایش مصرف انرژی با وجود اتاق‌ها و فضاهای بسیار وجود ندارد. این طراحی که حالت پیچ و مهره ای دارد در صورت نیاز باز شده و از هم جدا می‌شوند. چون در بعد پایداری حرکت می‌کند برای داورها جذاب است. اصولا پایبند بودن به مسائلی که داورها و ادیتور در مسابقه بیان می‌کند خیلی مهم است.

شاه حسینی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی در مورد آینده معماری ایران گفت: جامعه ما آن‌قدر با مشکلات رویکردی، ساختاری و صنفی درگیر است که نمی‌شود برای آن نسخه‌ای پیچید . در سنت ما فکر و قالبی وجود داشته است که هنوز ما به معنای واقعی آن پی نبرده‌ایم و در واقع یک گسستی بین معماری اکنون و معماری که در گذشته داشته‌ایم وجود دارد. این باعث شده است که ناخودآگاه به سمت معماری مدرن حرکت کنیم. فکر می‌کنم همچنان معماری سنتی حرفی برای گفتن دارد. این حرف می‌تواند مصالح، فرم، ساختارهای فضاهایی و هزاران آیتم دیگر باشد که نیازمند تحقیق و بررسی است.من جزء معمارانی هستم که همیشه نگاهی به گذشته دارم و با نگاه کردن به آنچه در گذشته، اتفاق افتاده استفاده کنم. اما خب مشکل از آنجایی اتفاق می‌افتد که تعداد افرادی که تلاش می‌کنند کار خوب انجام بدهند کم، کارفرمایی که دنبال کار خوب می‌گردند کم‌تر و تعداد کارفرماهایی که به کارهای خوب ارزش می‌دهند و حاضر هستند هزینه آن را پرداخت کنند بسیار کمتر است. ممکن است افرادی وجود داشته باشند که حاضر باشند کارهای خوبی انجام دهند، اما خب به علت نبود تناسب مناسب بین کارفرماهای خوب و کارهای خوب این موضوع دچار افول شده است. در جامعه از ما به عنوان مهندس یاد می‌کنند در صورتیکه در هیچ جای دنیا کلمه آرشیتکت به عنوان مهندس نیست. در اکثر نقاط مختلف دنیا معماری در دانشکده های هنر تدریس می‌شود و شما ارتباط تنگاتنگی با هنر دارید در حالیکه ما سیستمی به نام نظام مهندسی داریم که شما مجبور هستید در کنار رشته‌های برق و مکانیک تحصیل و فعالیت کنید.

مصاحبه و تنظیم: تحریریه رسانه تخصصی" اخبار معماری"


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.