کد خبر: 3135 زمان انتشار: 23:11:22 - 1404/01/31
گزارش تصویری اختصاصی رسانه "اخبار معماری" از: معرفی و معماری کاخ موزه سبز (سعدآباد)

کاخ شهوند یا کاخ سبز، در نقطه‌ای مرتفع، در شمال غربی مجموعه سعدآباد قرار دارد.

به گزارش رسانه " اخـبــار معـمـاری  "کاخ موزه سبز یکی از کاخ‌های مجموعه سعد آباد، واقع در شمال شهر تهران است. سعد آباد در اصل باغ بسیار بزرگی حدود 110 هکتار است با مجموعه ای از بناها که کاخ سبز در ضلع شمال غربی، یکی از آن ها است. این منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا بوده و میانگین دمای سالانه آن به حدود 13 درجه سانتیگراد می رسد. سعدآباد دارای هجده کاخ متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است و جزو مهمترین موزه های کشور به شمار می رود؛ لذا امکان بازدید از کل این مجموعه در یک روز امکان پذیر نیست.

 

ساخت کاخ در سال 1301 شمسی آغاز و تا سال 1307 به طول انجامید. بنای این ساختمان در اولین دهه قرن چهاردهم صورت گرفته که نشان می دهد متاثر از فنون ساختمان سازی دهه های واپسین دوره قاجار می باشد. علی رغم اینکه کاخ سبز سی سال بعد از برج ایفل ساخته شده اما معماران پرورش یافته در مکاتب سنتی ایران همچنان در ساخت این بنا عناصری همچون دیوارهای باربر، سقف های تیرپوش با تیرهای چوبی و طاق تویزه را اجرا کردهاند. ابعاد دیوارهای باربر در هسته مرکزی ساختمان به قطر 120سانت می رسد. این دیوارها از آجر و مالت گچ و خاک و در اطراف دیوارها آجر و سنگ بصورت تومان اجرا شدهاند. دیوارهای شرق و غرب تاالر آینه به قطر 50سانتیمتر و ارتفاع 8متر می باشد. پوشش های سقف زیرزمین در زمان ساخت برای دهانه های کوچک بصورت طاقی و برای دهانه های بزرگ بصورت تیرپوش اجرا شده بوده است. در مرمتی که در دوره پهلوی دوم انجام شد، از تیرآهن و طاق ضربی بهره برده شد.

 

معماری کاخ سبز

هنر داخلی این موزه شامل آیینه‌ کاری، گچ ‌بری، مقرنس و خاتم‌ کاری است. نقشه این کاخ دو طبقه که شامل زیرزمین و طبقه همکف است را استاد جعفر کاشانی طراحی کرده است و معماری آن به عهده میرزا جعفر کاشی (معروف به معمار باشی)، فرزند استاد قاسم معمار بوده است که این کاخ آخرین کار او به شمار می رود. فرش های داخل اتاق ها را هنرمندان ایرانی بافته اند ولی اشیایی مانند مبل، ظروف چینی و لوسترهای متنوع آن از اروپا وارد شده اند؛ همچنین هدایایی از سایر کشورها در آن به چشم می خورد.

 

تقارن، ریتم و تکرار در نمای جنوبی نمای سنگی تعربف فضایی بالکن بصورت برونگرا در نمای خارجی بنا تغییرات سبکی هیچ گاه به یکباره رخ نمی دهند. آنچه که از اواخر قاجار آغاز شده و به دوره پهلوی اول رسید، در یک کالم برونگرایی بود. در دوره قاجار تغییرات در تزیینات و ظواهر ساختمان بود و در دوره پهلوی اول بیشترین تاثیر در حوزه پالن بنا صورت گرفت. یکی دیگر از ارکانی که در این دوره گذار مورد توجه قرار گرفت، پلکان بود. پلکانی که همواره در گوشههای ساختمان تعریف و حل میشد چون از ارزش فضایی و مکانی کمتری برخوردار بود، اکنون در تنظیم روابط و عملکردهای فضایی اهمیت یافت و به فضایی مهم و چشمگیر و تشریفاتی تبدیل شد که شکوه را به رخ می کشید. در کاخ سبز نیز پلکان از این قاعده مستثنی نبود. پلکانی که در بدو ورود در کاخ سبز مشاهده می شود دارای نرده چوبی به سبک حجاری های سربازان مادی، پارسی و هخامنش ی در تخت جمشید منبت کاری شده و اثر استاد "علی مختاری" است که وی از شاگردان کمالالملک بوده است. این پلکان در باالترین نقطه به 4ستون منتهی میشود که خاستگاه آنها پیشتر ذکر شد. در حجاری این ستون ها داستان های روم باستان به چشم میخورد و هرکدام طرح متفاوتی دارند و نامتقارن هستند. پایه این ستون ها مرمر به رنگ سبز بوده و متعلق به معادن فیروزآباد فارس می باشد.

 

معماری کاخ  سبز و تزیینات  وابسته به معماری

 سطح اشغال کاخ سبز 570 متر مربع است و زیربنای مفید آن  با احتساب زیر زمین و همکف و ساختمان الحاقی  (قسمت اداری موزه که در دورﮤ پهلوی دوم برای خدﻣﺔ کاخ احداث شد) در مجموع به 1365  مترمربع می رسد . نمای کاخ از سنگ معدن خمسه زنجان است که دارای لکه های صورتی و قهوه ای  روشن و رگه های سبز است که بعد از استخراج سنگهای مورد نیاز کاخ، به منظور منحصر به فرد ماندن  کاخ سبز، معدن خمسه تخریب شد. ازاره های کاخ از سنگ مرمر سبز تک رنگ است.

 به منظور جلوگیری از آسیب دیدن سنگها براثر گرما و سرما از ملات با ترکیب سرب استفاده شده است.حجاری های زیبای بیرون کاخ توسط استاد حسین خان زنجانی انجام شد. پی ساختمان از سنگ با ملات ماسه سنگ و دیوار های خارجی آجری و بسیار قطور می باشد. پوشش سقف از چوب، به صورت تیر پوش است که با شیروانی به وزن 10 تُن پوشانده شده است. معمار بنا میرزا جعفر خان معمارباشی است.

 در دو طرف نمای  بیرونی کاخ دو نقش برجسته در قابهای سنگی با نقوش برجسته انسانی همراه  با ساز هایی مانند فلوت و چنگ، درحال نوازندگی و کودکانی در حال پایکوبی را نشان می دهد. این نقش برجسته ها  نوعی نقش برجسته حجیم (high-relief) است که نقش به صورت برآمده ایجاد می شود.  علاوه بر این دو نقش برجسته، چهار ستون سفید رنگ در بالای پلکانهای ورودی سرسرای کاخ نیز  دیده می شود. نقش برجسته های نمای بیرونی کاخ و ستون های ورودی، از سنگ مرمر سفید رنگ بدون رگه، معدن کارارا در ایتالیا حجاری شده اند  و از طرف سفارت ایتالیا به پهلوی اول هدیه شده بود.

 کاخ دارای دو ورودی است که ورودی اصلی به سمت شمال و ورودی فرعی در ضلع جنوبی قرار گرفته است. پلکان ورودی کاخ با نرده های چوبی با تصاویری از سربازان ایلامی هخامنشی و مادی منبت کاری  شده اند. ساخت نرده ها توسط استاد علی مختاری گلپایگانی است.

 درهای کاخ با نقش های برجسته  مادی  و هخامنشی تخت جمشید، نقش انسان بالدار در پاسارگاد، نقش برجسته های ساسانی، نقش نادر شاه (در ورودی تالار انتظار) و همچنین نقوشی از داستانهای شاهنامه مانند مسابقه چوگان سیاوش و گرسیوَز (در ورودی اتاق خاتم) و نبرد رستم وخاقان چین (در ورودی تالار آیینه)  منبت کاری شده اند.

سلیمان بهبودی در کتاب" بیست سال با رضا شاه " در صفحه 366  می نویسد"...در آن موقع فقط دو نفر منبت کار در تهران بودند و بعداً عده ای ازگلپایگان و رضائیه برای درهای قصر سنگی و کاخ مرمر به تهران آورده شدند و کارگاه بزرگی برای آنها تهیه شده بود و کارگران هم سعی می کردند به طرز بدیع و ظریفی منبت کاری کنند. دو نفر استاد منبت کار تهرانی به نامهای سید علی و استاد نوروز در ساختن مجسمه ها و گلهای روی درها هنر نمایی کردند و آقای مختاری که از گلپایگان آمده بود ، شبکه بندی روی آینه ها و اطراف اُرُسیها را به عهده گرفت که واقعا بی نظیر بود ...".

از این متن استنباط می شود که منبت های روی درهای کاخ سبز توسط دو استاد منبت کار اهل تهران یعنی سید علی و استاد نوروز ساخته شده اند.

 پس از تبعید پهلوی اول درسال 1320 خورشیدی و به سلطنت رسیدن محمدرضا پهلوی تا اوایل دهه پنجاه خورشیدی  به جز چند مورد مناسبات خانوادگی خاندان پهلوی، از کاخ سبز  استفاده ای نشد.

 

 در اواخر دهه چهل تصمیم بر بازسازی این ساختمان گرفته شد. ازجمله امور مهم انجام شده:

الحاق تعدادی اتاق خدمه و آشپزخانه به ضلع جنوب غربی بنا

تبدیل زیرزمین از انباری به سوئیت، تالار پذیرایی و سفره خانه

 تعویض سیستم سرمایش و گرمایش به فن کوئل توسط شرکت هانی ول آمریکا

بازسازی سرویس بهداشتی، تزیین با سنگ مرمر، نصب پوشش پارچه ای دیوار و تعویض ملزومات سرویس

جایگزین کردن پارچه های دیواری برای پوشش دیوارهای تعدادی از اتاق ها

تعویض یا تکمیل مبلمان و تزئینات داخل تالارها

تبدیل کفپوش ها به پارکت در طبقه فوقانی

 

از سال 1352 تا 1357 خورشیدی این بنا تبدیل به مهمان خانه ای برای اقامت مهمانان خارجی پهلوی دوم گردید. سوئیت ها و تالار ناهارخوری زیرزمین برای همین منظور بازسازی شد. همچنین، جلساتی با حضور مقامات داخلی نیز در این کاخ برگزار می شده است .

در سال 1357، کاخ سبز توسط  نیروهای دولت موقت، حفاظت می شده است.  یک سال بعد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد  که کاخها تحت نظر وزارت ارشاد ملی (وزارت ارشاد اسلامی)  اداره شوند. به این ترتیب، کاخ سبز به عنوان موزه ثبت شد و در نیمه اول سال 1360 خورشیدی، برای بازدید عموم افتتاح  شد و به علت رنگ سبز سنگ های نمای  بیرونی، به کاخ موزﮤ سبز تغییر نام یافت. امروزه متولی این کاخ موزه، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

 

بخش های مختلف کاخ سبز

 

1- طبقه همکف: پلکان و سرسرای ورودی، اتاق انتظار، دفتر کار پهلوی اول ( اتاق خاتم )،  تالار آیینه، تالار ناهارخوری خصوصی (سفره خانه)، اتاق خواب و سرویس بهداشتی

2- طبقه زیرزمین: دو اتاق خواب، تالار پذیرایی و تالار ناهار خوری

در زمان پهلوی اول، طبقه همکف به عنوان دفتر کار و مدتی نیز اقامتگاه عصمت الملوک همسر پهلوی اول بوده است. طبقه زیر زمین نیز  در دورﮤ پهلوی دوم پس از بازسازی به عنوان مهمانخانه استفاده شده است.با توجه به مطالب گفته شده  و کوچک بودن بنا، این کاخ مقر حکومتی  مهمی نبوده، ولی به خاطر زیبایی بنا و موقعیت طبیعی آن مورد توجه بوده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.