کد خبر: 361 زمان انتشار: 00:41:31 - 1398/04/16
عمارت «سلطان بیگم» یا «خانه موزه بازار»

عمارت «سلطان بیگم» یا «خانه موزه بازار» کنونی، یکی از بناهای تاریخی و دیدنی منطقه۱۲ است. خانه‌ای با قدمت ۱۵۰ ساله، متعلق به اواخر دوره قاجار که در محله «عودلاجان» قرار دارد.

کتابخانه این خانه موزه در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه جهان است که دیدن آن خالی از لطف نیست. معماری این بنا پلانی «یو» شکل دارد که ورودی آن در ضلع شرقی قرار گرفته و در سه ضلع دیگر، ساختمان‌هایی حول یک حیاط مرکزی شکل گرفته‌اند.

حیاط ساختمان مانند گودال باغچه‌ای در ترازی پایین‌تر از سطح کوچه قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق ۱۳ پله امکان‌پذیر است.

در میان حیاط نیز حوض مستطیل شکل کوچکی قرار دارد. در ۳ سمت حیاط، ساختمان‌هایی با نمای آجری و پنجره‌های چوبی واقع شده است.

بادگیرهای این ساختمان در بالای تالار «آینه»، واقع در مرکز ساختمان غربی قرار گرفته است. اتاق‌های بادگیر نیز در دو سوی تالار آینه قرار دارند. آینه‌کاری‌های زیبا به شکل «قطاربندی» و «مقرنس» و به همراه نقاشی‌های گیاهی و طرح‌های الهام گرفته از نقاشی اروپایی است.

برای تماشای این عمارت تاریخی می‌توانید به میدان امام خمینی(ره)، خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم‌الاطبای جنوبی، کوچه حشمتی، کوچه کمالی، پلاک ۲۰ راهی شوید و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۳۹۱۰۴۴۴ تماس بگیرید.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.