کد خبر: 978 زمان انتشار: 19:37:46 - 1399/06/25
برج ایفل ۱۳۰ ساله شد

برج ایفل ۱۳۰ سال پیش در پاریس پایتخت فرانسه افتتاح شد.

۱۳۰ سال پیش برج ایفل در پاریس افتتاح شد. امروز این برج نماد و نشانه پایتخت فرانسه محسوب می‌شود. اما در زمان بنای برج ایفل دشنام‌ها و اعتراض‌های زیادی متوجه آن بود.

برج ایفل

برج ایفل از تاریخ ۳۱ مارس ۱۸۸۹ در ضلع شمال غربی میدان شان دو مارس بنا شده و سالانه هفت میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند. بدین ترتیب برج ایفل پربازدیدترین اثر معماری جهان به شمار می‌رود.

 

برج ایفل

برج ایفل

بنایی فوق‌العاده برج ایفل در زمان افتتاح‌اش با ۳۰۰ متر ارتفاع بلندترین بنای جهان به شمار می‌رفت. در سال ۱۸۹۹ ساخت آن به عنوان ورودی و برج دیدبانی نمایشگاه جهانی به پایان رسید. در ابتدا قرار بود برج ایفل پس از ۲۰ سال برچیده شود. اما نصب رادارهای نظامی و تجهیزات ایستگاه هواسنجی در رأس این برج، آن را از تخریب نجات داد.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

شهامتی حیرت‌انگیز گوستاو ایفل، مهندس و معمار فرانسوی، بخش بزرگی از مخارج ۷،۸ میلیون فرانکی احداث این برج را خود به عهده گرفت. او همچنین با دارایی شخصی خود افتتاح به هنگام آن را برای نمایشگاه جهانی پاریس تضمین کرد. اما در همان نخستین سال، پس از گشایش ایفل، تمام مخارج و هزینه‌های پرداختی به خاطر استقبال شدید بازدیدکنندگان به او بازگردانده شد.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

قطعه‌های کوچک ۱۸هزار قطعه آهن چکش‌کاری شده و دو میلیون و ۵۰۰ هزار میخ پرچ به وزن ۱۰ هزار و ۱۰ تن بنای ایفل را ریخته است. هر هفت سال یکبار باید سرتاسر این برج با قلم‌مو رنگ زده شود. نقاشان برای رنگ زدن سطحی به مساحت ۲۵۰ هزار متر مربع با دست، در مجموع به ۱۸ ماه زمان نیاز دارند.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

برج مورد نکوهش کار ساخت و ساز برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. به ویژه هنرمندان پاریس به انتقاد از آن برخاستند. آنها می‌گفتند که این برج آهنین فاقد روبناست و قرار است همچون دودکش غول پیکر کارخانه‌ای خاموش بر فراز پاریس قرار گیرد. اما با گشایش برج ایفل صدای منتقدان نیز رو به خاموشی گذاشت.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

نماد ملی هر شب ۲۰ هزار چراغ با روشنایی خود برج ایفل را نورباران می‌کنند. همچنین برج ایفل متناسب با رخدادهای گوناگون رنگهای ویژه‌ای به خود می‌گیرد. هنگام رخدادهایی همچون روز ملی فرانسه در ۱۴ ژوئیه، درگذشت جانی هالیدی، خواننده فرانسوی و “الویس” ملت فرانسه یا حمله تروریستی سال ۲۰۱۶ برج ایفل به رنگ پرچم فرانسه درآمد.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

فتح برج ایفل دوچرخه‌سواران کوهستان همچون فرگوسن هوگو ریشار فرانسوی (تصویر بالا)، کوهنوردان آلپ و موتورکراس‌ها، همه برای به دست آوردن رکوردی جدید به دنبال فتح برج ایفل هستند. در سال ۱۹۴۸ پس از جنگ جهانی دوم یک فیل ۸۵ ساله که مدیر یک سیرک آن را هدایت می‌کرد، از پله‌های برج، تا طبقه اول آن، بالا رفت.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

میان زمین و آسمان وقتی به بالاترین نقطه برج ایفل می‌رسید، نه در پاریس که بر فراز آن قرار می‌گیرید. گردشگران و بازدیدکنندگان سراسر جهان برای تماشای چنین منظره‌ای از ۱۷۰۰ پله بالا می‌روند یا از پنج آسانسور موجود استفاده می‌کنند.

 

 

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل mon amour! غروب که می‌شود، تراس فروشگاه Printemps بازدیدکنندگان را به تماشای یکی از زیباترین چشم‌اندازهای ایفل دعوت می‌کند. پاریس بدون برج ایفل، آن هم پس از ۱۳۰ سال، به نظر محال می‌رسد.

منبع:صما


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.