کد خبر: 980 زمان انتشار: 19:45:24 - 1399/06/25
کتاب «چهل خانه؛ کالبد و زندگی در چهل خانه تاریخی نجف آباد» منتشر شد

کتاب «چهل خانه؛ کالبد و زندگی در چهل خانه تاریخی نجف آباد» توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایلنا، کتاب «چهل خانه» نوشته عاطفه کرباسی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در دو فهرست مجزا به معرفی چهل خانه نجف آباد و تصاویر آن‌ها در قالب توصیف معماری خانه و زندگی در خانه در گذشته و حال می‌پردازد.

سید محمد بهشتی عضو پیوسته و مدیر گروه معماری فرهنگستان هنر و رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه این کتاب آورده است:

این کتاب درباره «نجف آباد» است و درباره «خانه» دغدغه آن ثبت خانه‌هاست؛ خانه‌های نجف آباد که بیم آن محو شدن خانه‌هاست، خانه‌هایی که یکی پس از دیگری متروک می‌شوند، تخریب می‌شوند و جایشان را چیزهای دیگری می‌گیرد. نه آنکه فقط خانه‌ها از دست روند؛ این تهدیدی است که گریبان همه بناها را گرفته است، حمام‌ها، آب انبارها، عصار خانه‌ها و… تحولات به قدری پر دامنه و سرعت آن چنان زیاد است که هیچ چیز از آن مبری نیست. بازار و دکان هایش؛ آن کفاش، آن حلاج، آن یکی و… همه و همه یکی از پس از دیگری از صحنه محو می‌شوند.

شاید فقط مسجدها بمانند. ولی آن‌ها به قدری تغییر می‌کنند که صورتی غیرقابل تشخیص می‌یابند. این تهدید منحصر به نجف آباد نیست؛ نجف آباد یکی از ده‌ها و صدها شهر این چنینی است…


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.