کد خبر: 1006 زمان انتشار: 19:45:49 - 1399/07/18
با شکایت شخص سوم؛ پرونده کاخ ثابت پاسال دوباره به جریان افتاد

پرونده کاخ ثابت پاسال با شکایت شخص سوم دوباره به جریان افتاد این درحالی بود که پیش از این شعبه ۳ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رای قطعی را صادر کرده بود.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از مهر، تابستان امسال شعبه ۳ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری بر اساس درخواست تجدیدنظر از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره رأی دادگاه بدوی به موضوع کاخ ثابت پاسال ورود کرده و این بار اقدام به صدور رأی قطعی کرد. اما اکنون بر اساس اعتراضی که فرد سومی در مورد کاخ ثابت پاسال به دیوان عدالت اداری کرده، دوباره این شکایت مورد بررسی قرار می‌گیرد. چون در واخواهی جدید که روز آخر تابستان انجام شده است آمده این دادخواست در اعتراض به صدور رأی بر الغای دادنامه و ابطال لوح ثبتی است.

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: فرد ثالثی وارد پرونده شده مدعی است بنابراین دوباره این موضوع به جریان افتاد ما یک ماه فرصت داریم تا از این پرونده دفاع کنیم این بار هم موفق می‌شویم.

موضوع نگهداری از کاخ ثابت پاسال یکی از چالشی‌ترین موضوعات میراث فرهنگی در دهه ۹۰ بود این کاخ که با الگو گرفتن از کاخ‌های ورسای در فرانسه ساخته شده در اختیار یکی از مالکان بخش خصوصی است. اما به دلیل ارزش‌هایی که این بنا در حوزه معماری دارد در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد به همین دلیل اکنون دیگر امکان تخریب این بنا وجود ندارد.

با وجود اینکه مالک این بنای تاریخی همچنان اصرار به تخریب بنا دارد اما می‌توان پیشنهاداتی را برای تغییر کاربری آن داد که هم سرمایه گذاری مالک در این حوزه دچار چالش نشود و هم این بنا را بتوان با همان معماری فاخر نگه داشت بدون اینکه آسیبی به آن برسد.

یکی از این کاربری‌ها بوتیک هتل‌هایی است که اکنون تعداد آن در شهرهای بزرگ رو به افزایش است بوتیک هتل‌ها یک نوع از مراکز اقامتی هستند که به تازگی باب افتتاح آنها در تهران باز شده است تا جایی که بناهای فاخری که در حوزه معماری نیز برجسته هستند، توانسته‌اند به این حوزه ورود کنند و به بوتیک هتل تبدیل شوند. این نوع مراکز اقامتی که پیشینه‌ای زیاد در خارج از کشور نیز دارند معمولاً مهمانان خاص و یا خارجی را می‌پذیرند و پذیرایی و اقامت و حتی تورهای گردشگری فاخری برای مهمانانش فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر بناهای فاخری مانند کاخ ثابت پاسال می‌تواند در حوزه کاربری گالری موزه و یا گالری‌های هنری و صنایع دستی نیز فعالیت کنند چرا که هنوز در تهران بنای فاخری وجود ندارد که هم جنبه میراثی داشته باشد و هم بتواند در حوزه صنایع دستی فاخر فعالیت کند. در واقع شاید بتوان گفت این کاخ می‌تواند یک گالری صنایع دستی فاخر باشد.

هر چند که اگر درهای این کاخ به روی مردم باز شود می‌توان از آن تا مدتی به عنوان موزه بهره برداری کرد اما می‌توان به آن کاربری‌هایی از جمله مرکز فرهنگی و یا کارگاه معماری مدرن نیز داد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.