کد خبر: 1007 زمان انتشار: 19:49:34 - 1399/07/18
کشف شواهد معماری و باستانیِ ساسانی در مسجد جامع ارومیه

کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه به کشف شواهد معماری و یافته های باستان شناختی از قرون میانه اسلامی،صدر اسلام و اواخر دوره ساسانی منجر شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایلنا، حامید نورسی (سرپرست کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه) گفت: هدف اصلی از کاوش این فصل شناسایی بقایای معماری و شناخت لایه‌های فرهنگی در ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه بوده است.

او با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته به منظور بازشناسی و بازسازی فضاهای معماری از بین رفته طی صد سال اخیر در ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه خاطر نشان کرد: با توجه به تخریب‌های صورت گرفته، فعالیت‌های باستان‌شناسی در سطح هم تراز با گنبدخانه مسجد جامع آغاز شد.

وی افزود: با پیگیری روند کاوش در این ضلع از مسجد، آثار معماری همانند دیوارهای قطور سنگی، آبراهه، پایه ستون و سایر فضاهای معماری مورد شناسایی قرار گرفت.

این باستان‌شناس تصریح کرد: با توجه به دست آمدن یافته‌های باستان شناختی شاخص همانند انواع سفال‌ها و دیگر یافته‌های فرهنگی و مطالعات اولیه بر روی این یافته‌ها می‌توان اذعان کرد که این بخش از شهر ارومیه طی قرون میانه اسلامی، صدر اسلام و اواخر دوره ساسانی مسکونی بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام مطالعات بیشتر طی فصل‌های آینده اطلاعات بیشتری از این بخش، طی ادوار مختلف تاریخی به دست آید.

نورسی در پایان خاطرنشان کرد: این فصل از کاوش مسجد جامع ارومیه با همت و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی و با مجوز ریاست محترم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.