کد خبر: 1040 زمان انتشار: 14:13:46 - 1399/08/10
کشف بقایای دژ تاریخی مربوط به دوره هخامنشی درخراسان شمالی

سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در این محوطه خبر داد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، محمدجواد جعفری (سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی) در تشریح فعالیت‌های این فصل از کاوش‌ها در محوطه باستانی ریوی گفت: تاکنون هفت فصل کاوش در سایت تاریخی ریوی به‌صورت مشترک با هیات باستان‌شناسی کشور آلمان در ریوی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و محدودیت حضور باستان شناسان آلمانی اما کار کاوش در این محوطه متوقف نشد و هم‌اکنون همکاران ما در چهار نقطه از این سایت پهناور یافته‌های ارزشمندی را از معماری و ساختار سکونتگاهی ریوی به دست آورده‌اند و علاوه بر کاوش، کار حفاظت و مرمت بخشه‌ای مختلف سایت در حال انجام است.

سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان افزود: در بخشی از ساختار شهری در ریوی به بقایای یک دژ برخورد کردیم که پلان معماری آن کاملاً مشخص و یافته‌های خوبی از این بنا به دست آمده و اعتقاد داریم این مجموعه تا دوره اشکانیان نیز رونق داشته است.

جعفری ابراز امیدواری کرد: با ارتقای این سایت به پایگاه میراث فرهنگی و استقرار دائم در این سایت و اختصاص اعتبارات مناسب به‌زودی این منطقه ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی شود.

محوطه تاریخی ریوی در پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و در نزدیکی روستای نجف و قره مصلی واقع شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۱ فصل اول کاوش باستان شناسی این اثر آغاز شده است.

منبع:ایلنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.