کد خبر: 1084 زمان انتشار: 23:30:46 - 1399/09/07
با دستور قضایی: جلوی ساخت و ساز غیرقانونی درحریم پل‌خواجو اصفهان گرفته شد

ادامه کار ساختمانی که در حریم منظری پل خواجو اصفهان برافراشته شده بود بعد از انتشار گزارش هفته جاری خبرگزاری ایرنا در همین ارتباط، با دستور قضایی متوقف شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان اوایل هفته جاری گزارشی با عنوان "حریم پل خواجو اصفهان در کمند ساخت و سازهای غیرقانونی" را تهیه و روی خروجی این رسانه ملی انتشار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان روز پنجشنبه در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از آنکه شهرداری به  مکاتبات ما در خصوص ارائه مستندات لازم پاسخ نداد و مالک همچنان به ساخت و ساز در حریم این پل تاریخی  ادامه می داد، مجبور به اقدام قضایی شدیم. 

 فریدون اللهیاری افزود: مطلع شدیم ساخت و ساز خلاف ضوابط ارتفاعی حریم پل خواجو  و طرح تفضیلی شهر اصفهان انجام گرفته است که یگان حفاظت این نهاد به محل مراجعه و از مالک مستندات لازم  را درخواست کرد، همچنین در این خصوص با شهرداری منطقه مکاتبات لازم انجام شد که در این زمینه توضیحات و مستندات را ارائه بدهند، اما پاسخی داده نشد.

به گفته اللهیاری مکاتبه مجدد اداره میراث فرهنگی اصفهان با شهرداری  بی نتیجه بود و با اینکه یگان حفاظت برای مدتی ساخت و ساز را متوقف کرده اما مالک متخلف به ساخت و ساز ادامه داده است.

وی یادآور شد: هنوز هیچ اطلاعاتی در پاسخ به مکاتبات ما از سوی شهرداری و مالک ساخت و ساز مورد نظر داده نشده ولی آنچه که مسلم است، ساختمان از ضوابط تخطی کرده است.

وی تصریح کرد: در موارد اینچنینی و در بافت تاریخی همیشه تاکید ما این بوده است که از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود اما گاهی وقت‌ها  کم لطفی‌هایی می‌شود و استعلامی از ما گرفته نمی‌شود و تازه وقتی اتفاقی رخ می‌دهد متوجه تخطی می شویم.

وی اضافه کرد: وقتی استعلام صورت بگیرد، میراث فرهنگی تمام ضوابط  را به دستگاهی که اقدام به صدور مجوز و اعلام می کند، نگاه ما همکاری بیشتر دستگاه‌ها است و  امیدواریم با بهتر شدن همکاری‌ها، این موارد بوجود نیاید چرا که این اقدامات آسیب زا  و غیرقابل جبران است.

ارتفاع بناها در حریم منظری  پل‌های تاریخی اصفهان ۱۲ متر است اما ساختمانی که تیرماه سال گذشته  از شهرداری پروانه دریافت کرد در کریدور دید این پل منظر این اثر تاریخی را مخدوش کرده است.

به گفته کارشناسان ساختمان مذکور  در نظام ارتفاعی پل خواجو اتفاق خوشایندی نیست و باید این تخلف تصحیح شود.

ارتفاع گرفتن هتل کوچه ارفعی در حریم چهارباغ و محور تاریخی فرهنگی اصفهان، بالا آمدن ساختمان مجتمع تجاری نیوشا در حریم دولتخانه صفوی و میدان نقش جهان، نوسازی و ارتفاع گرفتن چند ساختمان در گذر سعدی به بهانه بازسازی و ارتفاع گرفتن ساختمانی در حریم و کریدور دیداری پل خواجو از موارد بلند مرتبه سازی ۲ سال اخیر در حریم آثار تاریخی اصفهان هستند.

پل خواجو از بناهای دوره شاه عباس دوم صفوی است، که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بر روی زاینده رود بنا شد،خواجو به دلیل معماری چشمگیرتر و تزئینات کاشیکاری از دیگر پل‌های زاینده رود مشهورتر است، این پل بین ۲ پل تاریخی جویی و شهرستان قرار دارد.

در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

منبع:ایرنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.