کد خبر: 1088 زمان انتشار: 23:32:09 - 1399/09/09
هشتمین شماره فصلنامه انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش منتشر شد

در جدیدترین شماره فصلنامهٔ انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش به بناهای تاریخی ایران و شگفتی‌هایی مانند راه‌نشان‌ها (میل)، باغ‌های ایرانی، بازار و هنر گچبری پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، هشتمین شماره از فصلنامهٔ انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش با رویکرد بناهای تاریخی ایران در پاییز ۱۳۹۹ منتشر شد.

در این شماره و در بخش جغرافیا از شکل‌گیری یکجانشینی شهری در نقاط مختلف ایران می‌خوانید. هم‌چنین تأثیر فرهنگ و تمدن بر معماری شهری مورد توجه قرار گرفته‌است.

در بخش ایران‌شناسی از واکاوی راه‌نشان‌ها (میل راهنما) و باغ‌های ایرانی به عنوان نُمودی از تمدن ایران‌زمین لذت خواهید برد.

بازار را به عنوان اصلی‌ترین عنصر در بخش سبک زندگی و محل ایجاد تشکل‌های اجتماعی افراد در زندگی روزمره مطالعه خواهید کرد.

گزارشی از پروژه «نوسده» و لزوم «تحول برای سدهٔ نو» در آستانهً قرن نو شمسی و شرح خواندنی از روابط فرهنگی دو کشور ایران و فرانسه در گذر تاریخ در بخش گربال پیش روی شما خواهد بود.

هنر شگفت‌انگیز گچبری در بناهای مختلف تاریخی ایران در بخش هنر به زیبایی روایت و به تصویر کشیده شده‌است. در بخش اسطوره‌شناسی، از تیشتر و اُپوش و نبرد آب و خشکی سخن به میان آورده شده‌است. بخش چشم‌نواز طبیعت ایران در بخش محیط زیست به آبشارهای ایران اختصاص یافته‌است. حاصل شناخت ویژگی‌های کبوترخانه‌ها و پل‌های ایران در بخش مطالعه ارائه می‌شود.

برای روایت مؤثرتر محتوای هشتمین شماره از فصلنامهٔ انگلیسی گیلگمش نیز به همراه متن مقالات از عکس‌ها و اینفوگرافی‌های مناسب بهره گرفته شده‌است.

هشتمین شماره از فصلنامهٔ انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش در بسیاری کتاب‌فروشی‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌کتاب‌ها و اقامتگاه‌های کشور موجود است.

یازدهمین شماره از مجلهٔ فارسی میراث و گردشگری گیلگمش، پاییز ۱۳۹۹ با پروندهٔ ویژهٔ «گردشگری ورزشی» و با نگاهی ویژه به این موضوع زیر سایهٔ ویروس تاجدار کرونا در ۲۰۰ صفحه منتشر شد.

این شماره از فصلنامه فارسی گیلگمش نیز در هفت بخش چهارراه، ره‌گو، ره‌یافت، راه‌نامه، ره‌آورد، هم‌راه و رو به راه، چراغ راهی برای سفر از کوره‌راه تا شاهراه میراث و گردشگری ایران در دستان علاقه‌مندان خواهد بود.

در چهارراه، خوانندهٔ شرح برخی از فعالیت‌های اخیر این مجموعه خواهید بود و با برخی یافته‌ها و رویدادهای جدید حوزهٔ میراث و گردشگری آشنا خواهید شد.

در «ره‌گو» از تاریخ بازی‌های المپیک و اسطوره‌های یونان باستان در این خصوص و برخی آثار و نسخ تاریخی ایران‌زمین روایت شده‌است. در این بخش در «راه ابریشم» هم‌سفر می‌شویم.

بخشی از ره‌یافتِ مخاطب از بخش سوم این مجله، زبانِ «مزه» در ادبیات پارسی و «خوراک چندش‌آور» است. روابط فرهنگی ایران و فرانسه، سفرنامه زوج فرانسوی که با پای پیاده و با الهام از کتاب نامه‌های ایرانی به ایران آمدند و همچنین شرح گفتگو با بانویی فرانسوی برای تولید تن‌پوش‌های ایرانی با بهره‌گیری از نمادهای اقوام ایرانی به ویژه قوم بختیاری از دیگر نوشته‌های «ره‌یافت» و «راه‌نامه» هستند. در ادامه افسونِ پرسه‌زنی می‌شوید و طعم آن را در باغ محتشم می‌چشید.

«ره‌آورد» این شماره از گردشگری ورزشی، ورزش‌های باستانی و اصیل ایرانی چون چوگان، زور ورزی پهلوانانه و اسب‌سواری‌است.

در «هم‌راه» هم‌سفر خواهیم شد تا به باغ نظر، گذر کنیم، از تاریخ علوم پزشکی ایران در کالسکه‌خانه سلطنتی بخوانیم و در باغ ملی گیاه‌شناسی تهران دمی بیاساییم.

در پایان و «رو به راه» با «یک پرس خفاش» بدرقه خواهید شد!


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.