کد خبر: 1101 زمان انتشار: 22:01:41 - 1399/09/16
ساماندهی ۵ گورستان تاریخی در تهران/ایجاد میدان‌گاه صلح در گورستان ارامنه در تهران

اعضای شورای شهر تهران با لایحه شهرداری مبنی بر ساماندهی حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های دولاب، شامل پنج گورستان واقع در محدوده منطقه ۱۴ موافقت کردند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایلنا، در جریان دویست و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت لایحه ساماندهی، حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های دولاب، شامل پنج گورستان واقع در محدوده منطقه ۱۴ با قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و شهرسازی و معماری در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت. 

زهرا صدر اعظم نوری در توضیح گزارش سه کمیسیون گفت: شورای شهر دوره پنجم در برنامه سوم پنج‌ساله تکلیفی را برای شهرداری مشخص کرده است که براساس آن و مطابق با بند ۵ ماده ۵۹ برنامه پنج‌ساله سوم، مقرر شد تا شهرداری وضعیت آرامستان‌ها و مجموعه‌های دارای ارزش میراثی و فرهنگی را در سال اول برنامه ساماندهی کند. 

او ادامه داد: بر مبنای برنامه سوم، شهرداری لایحه‌ای را مبنی بر ساماندهی حفاظت و احیا مجموعه گورستان‌های دولاب که شامل ۵ گورستان در محدوده منطقه ۱۴ می‌شود را ارائه کرد. 

نوری با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر در لایحه بودجه در ردیف ۳۰-۳۰-۱۰-۵۷۲ مقرر شد در لایحه بودجه احیا و مرمت آرامستان‌های تاریخی و محلی شهر تهران از جمله ابن باویه، امامزاده عبدالله و دولاب جزو تکالیف شهرداری تهران است که این دو مجموعه هم ارزش مذهبی، هم میراثی و هم تاریخی دارد مورد توجه شقرار گیرد. 

او ادامه داد: شهرداری این مساله را در برنامه خود گذاشته و حتما این موارد را دنبال می‌کند و مقدمات تهیه طرح فراهم و حتما در بودجه سال ۱۴۰۰ به صراحت درج و جزو تکالیف شهرداری تهران است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران در غالب لایحه ارائه شده برای انکه بتواند از میراث ملی و جهانی و از بعد مسائل محیط زیستی حراست کند گفت: در نتیجه شهرداری ۵ گورستان را که شامل گورستان‌های ارامنه گریگوری فرانسه، لهستان، گورستان روس-یونان و گورستان ارامنه کاتولیک و گورستان ارامنه آشوری-پروتستان را که به عنوان یک پتانسیل در شهر تهران محسوب می‌شود ارائه داده شده است. 

او با بیان اینکه در این لایحه طرح ایجاد میدان صلح پیشنهاد شده است، گفت: با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و شورای خلیفه‌گری ارامنه طرح میدانی برای صلح جهانی پیشنهاد شده است تا براساس آن بتوانیم روحیه صلح جویی ایرانیان در احیا گورستان‌ها را نشان دهیم. 

نوری با اشاره به وسعت ۷ و نیم هکتاری گورستان گفت: این گورستان با وسعت ۷ و نیم هکتار درمنطقه ۱۴ قرار دارد که به لحاظ مسائل محیط زیستی می‌تواند برای منطقه ۱۴ موثر باشد و توسعه و گسترش فضای سبز آن می‌تواند برای مردم محله یک فرصت و ظرفیت باشد. 

او با اشاره به اینکه در همین رابطه پیشنهادات در سه کمیسیون بررسی شد اضافه کرد: شهرداری تهران اکنون در دو حوزه در در داخل و خارج گورستان در حال فعالیت است و در داخل با اولویت گورستان گریگوری فعالیت‌ها آغاز شده است. ساماندهی نهرها و هدایت آب، پیاده راه‌ها، بازسازی مبلمان و نورپردازی داخل گورستان از جمله مواردی است که در داخل گورستان در حال انجام است. 

نوری ادامه داد: در بیرون گورستان‌ها سازمان نوسازی شهر تهران با توجه به ماموریت تعریف ۵ میدانگاه در سال جاری، در بیرون این مجموعه یک فضای عمومی را به عنوان یک میدانگاه تعریف و دیوراه‌های آنرا بازسازی، هدایت آب‌های سطحی و بهسازی آسفالت میدان را نیز انجام خواهد داد. 

او تاکید کرد اقداماتی که انجام می‌شود منجر به احیا مجدد این مجموعه و استفاده شهروندان از یک قطب گردشگری که به ثبت جهانی نیز رسیده است می‌شود. 

نوری در ادامه با قرائت ماده واحده این لایحه گفت: در ماده واحده این لایحه آمده است" با عنایت به ارزش و قدمت مجموعه گورستان‌های دولاب واقع در محدوده منطقه چهارده که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است و در راستای بند (۵) ماده (۵۹) مصوبه برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸) ابلاغی به شماره۳۲۰۶۱/۲۵۲۰/۱۶۰ مورخ۰۲/۱۱/۹۷، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور حفظ گورستان‌های مذکور به عنوان میراث ملی و جهانی و ذخایر مادی و معنوی شهر تهران و در جهت رونق گردشگری در مقیاس منطقه‌ای وکشوری با رویکرد میدانی برای صلح جهانی، ضمن تهیه طرح ساماندهی مربوطه با بهره‌گیری از تجارب جهانی مشابه در ساماندهی آرامستان‌ها و توجه به پیوست‌های گردشگری و حفظ آثار تاریخی موجود، نسبت به ساماندهی، حفاظت و احیاء مجموعه گورستان‌های فوق با جلب مشارکت و هماهنگی شورای خلیفه‌گری ارامنه و سایر حوزه‌های ذی مدخل ظرف مدت (سه) ماه اقدام نماید. 

نوری ادامه داد: در تبصره۱ آمده است که هزینه‌های انجام این طرح برای تمامی مراحل موردنظر از محل بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، ردیف اعتباری (۳۰۳۰۱۰۵۷۲ ( تأمین خواهد شد و در صورت کسری اعتبار، باقیمانده آن با ارائه طرح توجیهی لازم در اصلاحیه یا متمم بودجه سال ۱۳۹۹ از سوی شهرداری تهران پیش‌بینی و برای سیر مراحل تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه گرد. 

احمد مسجد جامعی به عنوان مخالف این لایحه گفت: اینجا هیچ مناسبتی با صلح جهانی ندارد. چرا که در قسمتی از آن روس‌ها در قسمتی فرانسوی‌ها،‌در بخشی لهستانی‌ها قرار دارند از جمله هموطنان مسیحی ما نیز در این مکان حضور دارند. شخصیت‌های مسیحی که در دوره قاجار به ایران آمده و جان باختند نیز حضور دارند. 

او ادامه داد: روس‌ها در جنگ جهانی دوم خاک کشور را به توبره کشیدند و جشن خود را هنوز در این مکان می‌گیرند،‌ ما از کدام صلح حرف می‌زنیم؟

به گزارش ایلنا کلیات این لایحه با ۱۴ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.