کد خبر: 1104 زمان انتشار: 23:44:14 - 1399/09/18
بررسی دستاوردهای نیم قرن معماران و طراحان ایرانی و ایتالیایی در ایران

مجله داموس در یک پروژه علمی- فرهنگی با نام "چشم داموس به ایران" به بررسی برخی از آثار معماران معاصر ایران و ایتالیا می‌پردازد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از هنرآنلاین، ویلا نمازی در تهران در سال  1344 توسط جیو پونتی(Gio Ponti) بعنوان موضوع 442 داموس (Damous) ارائه شده است. این ویلا یک جواهر معماری ایتالیایی در خاورمیانه به شمار می‌آید. اخیرا از چند رویداد که آن را در معرض خطر قرار داده است، جان سالم به‌دربرده است. 

این ویلا در  11 مهرماه، میزبان ارائه طرحی از سوی سفارت ایتالیا در تهران با عنوان "چشم داموس به ایران" بود. هدف این طرح بازیابی پروژه‌های انجام شده معماران ایرانی و ایتالیایی از دهه 50 تا امروز در 10 قسمت ویدئویی است.

 این پروژه به نقش برجسته ایران در تاریخ طراحی و معماری مدرن، و تعاملات مداوم و پرثمر آن با معماری و طراحی ایتالیایی می‌پردازد.

هرقسمت این ویدِئو به یک اثر که در هفتاد سال گذشته در ایران انجام شده است اختصاص یافته است تا جزئیات بیشتری را در مورد اثر بیان و پیشرفت‌های بعدی آن را دنبال کند.

اولین ویدئو  به بررسی یک ویلا در لواسان که توسط علیرضا تغابنی طراحی شده است به دلیل موقعیت مکانی و مناظر یادآور تپه‌های هالیوود است، می‌پردازد.

 ویدئو بعدی به پروژه  کتابخانه ملی که توسط گائتانو پسی (Gaetano Pesce) انجام شده است، اختصاص دارد. او طی یک مصاحبه داستان پروژه را شرح می‌دهد و جزئیات و چشم‌انداز آن را نشان می‌دهد.

کتابخانه ملی

سپس، پروژه‌ موزه‌ ظروف شیشه‌ای و سرامیک در تهران است که فضای داخلی آن توسط ماکس هولین (Max Hollein) طراحی شده است.

موزه سرامیک

در ادامه ویلای لوکوربوزیه(Le Courbusier) در کنار دریای خزر که در سال 2007 توسط پویا خزائلی پارسا طراحی شده است، را بررسی می‌کند.

در آخر، یک قسمت کامل به طراحی پونتی در ویلای نمازی و طراحی مدرن  آن پرداخته است.

ویلا

جوزپه پرونه (Giuseppe Perrone)، سفیر ایتالیا، در سخنرانی خود در جمع گروهی از متخصصان به نقش تاریخی داموس بعنوان گردآورنده بهترین‌های بین‌المللی در زمینه معماری و طراحی اشاره کرد. او معتقد است همکاری بین ایتالیا و ایران در معماری همیشه به نتایج هنری استثنایی منجر شده است.

قسمت اول در حال حاضر بصورت آنلاین در پلت‌فرم سفارت ایتالیا در دسترس است و قسمت‌های بعدی بصورت ماهانه منتشر خواهد شد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.