کد خبر: 1109 زمان انتشار: 00:21:37 - 1399/09/22
نگاهی به جذاب‌ترین کتابخانه و کتابفروشی‌های جهان

روزنامه انگلیسی «مترو» در گزارشی جذاب‌ترین کتابخانه و کتابفروشی‌های جهان را از لحاظ معماری یا تاریخچه‌ای خاص، فهرست کرد. از کتابفروشی‌های تونلی و ضدآب گرفته تا کتابخانه‌هایی به شکل کلیسا یا سالن تئاتر در این فهرست معرفی شده‌اند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایرنا، در این ایام که کرونا اغلب کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های جهان را به تعطیلی کشانده و لذت ورق زدن کتاب های نو و قدیمی در بین قفسه‌ها را از کتاب‌دوستان گرفته است، روزنامه انگلیسی مترو فهرستی از جذاب‌ترین کتابخانه و کتابفروشی‌های جهان منتشر کرده که با معماری هیجان‌انگیز خود، هم کانونی برای مطالعه، خرید یا به امانت گرفتن کتاب‌ها و دیگر متون چاپی هستند و هم جاذبه گردشگری.

در ادامه به این فهرست نگاهی می‌اندازیم:

کتابفروشی آکوا آلتا در ونیز ایتالیا

وقتی کتابفروشیتان کنار یک کانال آب و در شهری قرار داشته باشد که از سیلاب‌های مداوم رنج می‌برد، منطقی است که تا جایی که می‌شود تمهیدات حفاظتی به کار بگیرید. بر همین اساس، کتابفروشی آکوآ آلتا که خود را زیباترین کتاب‌فروشی جهان می‌داند از کتاب‌ها، نقشه‌ها، مجلات و دیگر اجزاء مجموعه متنوع خود با استفاده از وان‌ها و صندوق های ضدآب و گندولا حفاظت می‌کند؛ گندولا یک نوع قایق پارویی باریک و دراز است که بیشتر در ونیز ایتالیا برای جابجایی افراد و بارها استفاده می‌شود.

عنوان آکوآ آلتا این کتابفروشی نیز به ارتفاع زیاد آب‌هایی اشاره دارد که در نبود اقدامات پیشگیرانه و محافظتی ممکن بود کتاب های موجود در فروشگاه را از بین ببرند.

کتابخانه بیرمنگام در انگلیس

کتابخانه ۱۸۹ میلیون پوندی بیرمنگام که به عنوان بزرگترین کتابخانه محلی اروپا شناخته می‌شود، شگفت‌انگیز است. نمای درخشان این کتابخانه که با حلقه‌های فلزی به هم پیوسته پوشانده شده، به گونه‌ای طراحی شده است که چند تراس و سایبان داشته باشد.

از دیگر بخش‌های این کتابخانه که دومین کتابخانه پر مراجعه انگلیس است می‌توان به یک سالن آمفی‎‌تئاتر، چند باغ‌ پشت بامی، یک کتابخانه موسیقی و چند کلکسیون تاریخی از جمله اتاق یادبود ویلیام شکسپیر اشاره کرد.

کتابخانه مژان در اکس آن پرووانس فرانسه

کتابخانه مژان فرانسه (Bibliothèque Méjanes) اولین بار در سال ۱۸۱۰ برای نگهداری از مجموعه کتابهای ژان باتیست ماری دو پیکه نجیب‌زاده فرانسوی ساخته و یک قرن بعد به محل یک کارخانه سابق کبریت‌سازی منتقل شد. این کتابخانه تاریخی از سال ۱۹۹۳ به شهر کتاب اکس آن پرووانتس تبدیل شده است.

شاید جالب‌ترین نکته درباره این کتابخانه، سه مجسمه عظیم از کتابهای کلاسیک بیگانه اثر آلبر کامو، شازده کوچولو نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری و مجموعه آثار مولیر نمایشنامه‌نویس معروف فرانسوی‌ باشد که در ورودی آن قرار گرفته است.   

کتابفروشی ال آتنئو، در بوینس آیرس آرژانتین

کتابفروشی ال آتنئو اولین بار در سال ۱۹۱۹ به عنوان یک سالن تئاتر آغاز به کار کرد و ده سال بعد به سینما تغییر کاربری داد، این سینما نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی به یکی از دراماتیک‌ترین کتابفروشی‌های جهان تبدیل شد.

مشتریان این کتابفروشی می‌توانند ساعت‌ها در سبک خاص معماری بنا غرق شوند و سقف نقاشی‌شده، منبت‌کاری‌های تزئینی و پرده‌های مخمل قرمز آن را تحسین کنند.   

کتابخانه شهر اشتوتگارت در آلمان

کتابخانه شهر اشتوتگارت یک مکعب سفید ۷۰ میلیون پوندی است با یک فضای مدرن چندکاره. این بنا ۹ طبقه در گرداگرد یک فضای پلان آزاد دارد که هر کدام با یک پلکان بهم متصل شده‌اند.

روی دیوار خارجی هر طبقه قفسه‌هایی وجود دارد که کتابها در آنها چیده شده‌اند. طبقه همکف کتابخانه نیز شامل یک اتاق انتظار، مرکزی برای روزنامه‌ خواندن و دستگاه‌های مرتب‌سازی کتاب های بازگردانده شده، است.

از دیگر بخش‌های این کتابخانه هیجان‌انگیز می‌توان به یک استودیو صدا، یک کتابخانه انیمیشن و یک گالری هنر دیجیتال اشاره کرد.

کتابخانه جورج پی‌بادی در بالتیمور آمریکا

کتابخانه پژوهش محور جورج پی‌بادی در پردیس بالتیمور دانشگاه جان هاپکینز قرار دارد. این کتابخانه توسط ادموند جی لیند معمار معروف قرن نوزدهمی طراحی و در سال ۱۸۷۸ افتتاح شد.

فضای داخلی این بنای مجلل قرن نوزدهمی که از سوی معمارش به عنوان کلیسای جامع کتابها توصیف شده، شامل یک دهلیز سرگشاده (آتریوم)، ۱۸.۶ متری منتهی به یک نورگیر مشبک، کف پوشیده از کاشی‌های مرمر و ستون‌هایی است که به واسطه نورپردازی شکل طلاکاری شده به خود گرفته‌اند.

کتابفروشی للو در پورتوی پرتغال

جی.کی. رولینگ خالق مجموعه رمان‌های هری‌پاتر از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در پورتوی پرتغال زندگی می‌کرد و به تدریس زبان مشغول بود. فضای داخلی کتابفروشی للو (Livraria Lello) الهام‌بخش تصویری بود که این نویسنده انگلیسی در کتابهایش از مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز ساخت.

شهرتی که رمان‌های هری‌پاتر برای این کتابفروشی به همراه داشته و معماری داخلی آن که به سبک آرت نووُ (هنر نو) طراحی شده، باعث شده تا بعضی روزها بالای ۵ هزار بازدیدکننده برای کاوش در دل دالان‌های باریکش به آن مراجعه کنند.  

این کتابفروشی در سال ۱۹۰۶ ساخته شده و از جمله شباهت‌های آن با هاگوارتز می‌توان به روکش‌های چوبی باشکوه، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و پلکان مارپیچ فرش شده اشاره کرد.

کتابفروشی ژونگ‌شوگ در پکن

کتابفروشی ژونگ‌شوگ یک فروشگاه بزرگ کتاب در دل شعبه فروشگاه زنجیره‌ای مجلل گالری لافایِت در پکن قرار دارد. تمام قفسه‌ها و تخته‌های به کار رفته این کتابفروشی با الهام از باغ‌های کلاسیک چینی ساخته شده که اغلب ورودی‌های تونل شکل موسوم به moon gate داشتند.

اتاق‌های متعدد این کتابفروشی از طریق تونل‌هایی به یکدیگر ارتباط دارند که خود با قفسه‌های رنگی حاوی کتاب پوشانده شده‌اند.

کتابخانه کلمنتینوم در پراگ جمهوری چک

کتابخانه کلمنتینوم پراگ آنقدر دیوارنگاره، قرنیز و طلاکاری ظریف دارد که به سختی می‌توان آن را از کتابخانه و عمارت یک اشراف‌زاده قرن هجدهمی تشخیص داد. این کتابخانه باروک محل نگهداری کلکسیونی از کتابهای متعلق به دانشگاه یسوعی پراگ است که قدمت آن به سال ۱۷۲۲ برمی‌گردد.

کتابخانه کلمنتینوم بخشی از یک مجتمع بزرگ با همین نام است که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین ساختمان‌های تاریخی اروپا شناخته می‌شود. این مجتمع شامل چند ساختمان تاریخی دیگر از جمله یک برج ستاره‌شناسی، تالار آینه، کلیسای سنت کلمنت و یک داروخانه است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.