کد خبر: 1112 زمان انتشار: 21:15:29 - 1399/09/23
مجتمع غیردولتی استان سمنان جایزه بین‌المللی در معماری کسب کرد

مجتمع آموزشی غیردولتی نور مبین بسطام واقع در شهرستان شاهرود استان سمنان جایزه طراحی و معماری ۲۰۲۰ Dezeen Awards را کسب کرد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان،  مؤسس و بنیانگذار مؤسسه خیریه فرهنگی آموزشی نور مُبین گفت: جایزه اول موسسه جهانی دیزین با عنوان بهترین «خانه مدنی» از آن جهت به این مدرسه تعلق گرفت که از نگاه داوران بیشترین توجه به دانش آموزان یا به تعبیری «انسان» ها شده است.

حسین فرزین نیا افزود: با وجود رقبای قوی در سطح طراحی جهان، کسب عنوان اول برای مدرسه بسیار ارزشمند است و امیدواریم که در این فضا افرادی به معنی واقعی انسان و مسلمان رشد و تعالی یابند.

وی بیان کرد: مدرسه مبین با رویکرد رشد و تعالی دانش آموزان اقدام به طراحی و ساخت بخشی از فضای آموزشی خود کرده است.

وی افزود: مدرسه یک موجود زنده است. متولّد می شود، تغذیه می کند، نفس می کشد، رشد می کند و هدف دارد. موجودی با پیچیدگی های زیاد و به عظمت همۀ انسان های درونش.

فرزین نیا تاکید کرد: مدرسه باید محیطی برای کمک به تربیت انسان هایی باشد که پایبند به اصول اخلاقی، دارای اعتماد به نفس، خلاق و طبیعی هستند، و با کمک مدرسه علوم زمان خویش را نیز فرا می گیرند.

فرزین نیا ادامه داد: هدف این نهاد مهم، کمک به بارور شدن تمامی استعدادهای اعضای خویش است، و نه فقط رشد ذهنی آنها، بدیهی است که این هدف را نباید تنها در انتقال اطلاعات به دانش آموزان خلاصه کرد. مسألۀ دانش آموزان در فرایند رشد، یک مسألۀ فردی نیست. مسائل انسان ها، تحت تأثیر جنبه های زیستی آن ها، محیط خانوادگی، همسالان و جامعۀ محلّی شان شکل می گیرد. وی تاکید کرد: بنابراین مدرسه برای کاهش یا رفع مشکلات دانش آموزان یا اصلاح رفتارشان، قبل از هر تلاشی برای حل آن مشکل، باید به بررسی میزان تأثیر این عوامل و تحلیل آن ها بپردازد.

 مؤسس و بنیانگذار مؤسسه خیریه فرهنگی آموزشی نورمُبین بیان کرد: نظام مدرسه باید به گونه ای طرّاحی شده باشد که انسان های درون آن، به دور از تحقیر و توهین، به تجربیّات زندگی خود وسعت ببخشند و توانایی ها را در کنار دانایی ها بیاموزند.

هیأت داوران جایزه جهانی دیزین در سال ۲۰۲۰ با بررسی پروژه‌های برتر طراحی و معماری امسال از میان ۳۰۲ پروژه راه یافته به مراحل اولیه و نیمه نهایی، ۶۴ پروژه مطرح از سراسر جهان را در ۱۲ بخش شامل بهترین خانه شهری، خانه روستایی، پروژه مسکن، پروژه تولد مجدد مسکونی، ساختمان‌های مدنی، ساختمان‌های فرهنگی، ساختمان‌های تجاری، بهترین ساختمان گردشگری-اقامتی، پروژه تولد دوباره، ساختمان‌های کوچک، پروژه‌های منظره و پروژه‌های زیرساختی برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب کردند. معیارهایی چون نوآوری، سودمند بودن برای مردم و همچنین توجه به محیط زیست، شرایط اقلیمی و استفاده از عناصر بومی، مواردی است که جایزه دیزین در داوری پروژه‌ها به آن توجه داشته است.

در بخش ساختمان های مدنی، پروژه ساختمان مدرسه مبین بسطام حایز رتبه برتر شد. این آموزشگاه که برای موسسه خیریه نورمبین و یک سازمان غیر دولتی است در شهر بسطام از توابع استان سمنان طراحی شده است که موفق شده تا برای دانش آموزان فضای آموزشی متفاوتی را بر مبنای آخرین متدهای آموزشی در جهان فراهم کند تا در محیط آن، معلم و دانش آموز هردو در کنار هم «زندگی» کنند و «انسان خوب بودن» یا «شهروند خوب بودن» را بیاموزند.

این پروژه دارای یک طرح جامع و شامل توابع مختلفی است که در کنارهم مجتمع آموزشی نور مبین را شکل می‌دهند.

 فضای مشخص برای یک بلوک این مدرسه ۷ هزار متر مربع است که ۲۲۰۰ متر آن برای ساختمان سه دوره ابتدایی با کارگاه‌های چندمنظوره، آزمایشگاه در نظر گرفته شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.