کد خبر: 1113 زمان انتشار: 21:18:34 - 1399/09/23
ساخت و ساز غیرمجاز مانع اصلی ثبت جهانی کندوان

فرماندار اسکو بزرگترین مانع برای ثبت جهانی کندوان را وجود ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستای تاریخی خواند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ، رضی منش در نشست کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اسکو گفت: 288 مورد ساخت و ساز غیر مجاز در روستای تاریخی کندوان شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: در اطراف روستای کندوان سه نوع ساختمان وجود دارد که با توجه به مطالعات کاملا علمی، تعدادی از آن ها نیاز به تخریب کامل، تعدادی نیاز به تعدیل و تعدادی دیگر نیز نیاز به مداخله دارند که به ترتیب باید یا کاملا تخریب شوند یا تنها یک طبقه آن تخریب شود و یا اینکه فقط نمای ساختمان عوض شود.
وی افزود: به 14 نفر از افرادی که ساختمان هایشان کاملا تخریب شده بود، زمین جایگزین واگذار کرده ایم.
رضی منش همچنین از وجود 21 عدد کانکس غیرمجاز در اطراف این روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: این کانکس ها به مردم محصولات تولیدی منطقه را عرضه می کنند که قصد داریم با ایجاد بازارچه و انتقال آنها به محلی دیگر برای حذف کانکس ها اقدام کنیم.
فرماندار اسکو کندوان را یکی از سه روستای منحصر به فرد صخره ای جهان دانست و خاطرنشان کرد: نهایت تلاش خود را برای ثبت جهانی کندوان به کار بسته ایم.
وی سه راهکار سرریز جمعیتی و ایجاد بازارچه سنتی در ورودی کندوان و حذف ورود خودرو به داخل آن را از مقدمات لازم برای ثبت جهانی این روستا عنوان کرد و افزود: برای حذف ورود خودرو به داخل روستا، به وجود پارکینگ نیاز است که 12 هزار مترمربع فضا برای تغییر کاربری به پارکینگ انجام شده است و به دنبال سرمایه گذار هستیم که هم بازارچه و هم پارکینگ را را احداث کند.
فرماندار اسکو تصریح کرد: هم اکنون روزانه حدود چهار هزار نفر می توانند از روستای تاریخی کندوان دیدن کنند که باید تلاش کنیم این ظرفیت را به 16 هزار نفر برسانیم.
کندوان در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو یکی از روستاهای تاریخی است که به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.