هشتمین دوسالانه مجسمهسازان تهران دوشنبه بیست و چهارم آذرماه در پهنه رودکی و طبقات تالار وحدت آغاز به کار کرد.
به گزارش پایگاه " اخبار معماری " به نقل از ایلنا، مراسم افتتاحیه هشتمین دوسالانه مجسمهسازان تهران امروز (دوشنبه بیست و چهارم آذرماه) در پهنه رودکی و طبقات تالار وحدت برگزار شد و هنرمندان، مخاطبان و دوستداران مجسمهسازی از آن دیدن کردند.
سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت ارشاد)، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) و مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی) مسئولانی بودند که در مراسم حضور یافتند و از آثار شرکتکنندگان دیدن کردند.
سید مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این دوسالانه گفت: یکی از سیاستهای اصلی اداره کل هنرهای تجسمی این بوده که فرصت را برای فعالیت انجمنهای تخصصی هنری فراهم کند و یکی از مهمترین رویدادهایی که این انجمنها برگزار میکردند دوسالانههای تخصصی بود. در این دوره رایزنیهای زیادی توسط مدیرکل تجسمی صورت گرفت و جلسات متعددی با انجمنها برگزار شد و در نهایت میبینید که دوسالانهها یکی پس از دیگری در حال برگزاری است.
حسینی ادامه داد: هدف ما این بود که هرسال بین ۲ تا ۴ رویداد تخصصی انجام شده و یا برای برگزاری آنها برنامهریزی شود، کما اینکه امسال بعضی از این رویدادها به دلیل شرایط ویژهای که کرونا به وجود آورد نتوانستند برگزار شوند. بااینحال دوسالانه سرامیک اخیراً برگزار شد و هماکنون دوسالانه مجسمهسازی آغاز شده است و انشاءالله در آینده دوسالانه نقاشی را خواهیم داشت. بنابراین به دور از هر حاشیهای، پرداختن به این رویدادها برای نشان دادن فعال بودن عرصه هنر و به خصوص همنشینی جوانان و استادانی که در کنار هم فعالیت میکنند، اقدامی بوده که به نظر من شایسته تحسین است.
او درباره امکان منظم برگزار شدن دوسالانهها در سالهای آتی گفت: ما برگزارکننده دوسالانهها نیستیم، اما تسهیلگر و همراه هنرمندان هستیم تا بتوانند رویدادهای تخصصی خود را برگزار کنند. این تمایل بیش از این که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال شود، وابسته به اهتمام هنرمندان و انجمنهای تخصصی هنرهای تجسمی است. فکر میکنم در تمام ادوار همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمیل به کمک و همیاری برای برگزاری این رویدادها نبودهاند. اما در این دوره ما اهتمام ویژهای داشتیم که با گفتگو با هنرمندان امکانی فراهم کنیم که این دوسالانهها برگزار شود.
حسینی درباره ویژگیهای هشتمین دوسالانه مجسمهسازی گفت: به نظر من در این دوسالانه چند نکته قابلتوجه است. نخست آنکه همنشینی جوانان و بزرگترها نکته قابلستایشی است. نکته دوم آنکه توجه به المانهای هویتی و فرهنگی کشور عزیز ما در آثار دیده میشود و این مسئله هم در ایده پردازی، هم در استفاده از مواد و مصالح و هم در جمعبندی وجود دارد. این آثار روایت دارند و هرکدام بر اساس فرایندی در ذهن هنرمند شکلگرفته است، نه صرفاً برای اینکه کاری را به دوسالانه مجسمهسازی ارائه دهند. این موضوع یکی از ویژگیهای قابلستایش دوسالانه است.
در ادامه این مراسم؛ هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) نیز درباره هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران گفت: تا امروز گفته میشد وزارت ارشاد مخالف برگزاری دوسالانهها است، درحالیکه برگزاری این دوسالانه و پیش از آن دوسالانه سرامیک نشان میدهد که نه تنها مخالفتی نیست، بلکه هر شرایطی هم که به وجود آمد تا این دوسالانهها برگزار نشود، تلاش کردیم که آن موانع را برطرف کنیم. دوسالانه مجسمهسازی از سال گذشته با اتفاقات متعددی مواجه شد، از استعفای دبیر گرفت تا به تعویق افتادن دوسالانه، جابجایی مکان برگزاری از باغ کتاب به پهنه رودکی، شیوع کرونا و شرایط بد اقتصادی، هرکدام از اینها به تنهایی بهانهای بود برای برگزار نشدن این دوسالانه. ولی ما سعی کردیم همه این بهانهها را دور کنیم و از دوستان در انجمن مجسمهسازان خواستیم با توان بیشتر کار کنند تا این بینال برگزار شود.
مظفری ادامه داد: ما تسهیلکننده برگزاری دوسالانهها هستیم، اما بعضی وقتها حتی این ترغیب و انگیزه بیشتر دادن به جامعه هنری را نیز جزو وظایف خود میدانیم، زیرا دوسالانهها مهمترین رویداد تخصصی هر حوزه است. بعضی از بینالها ۱۰ سال برگزار نشده بودند و یک علت آن است که هیئتمدیره انجمنها دو سال یکبار عوض میشود و تا گروهی بخواهند تصمیم بگیرند و برای برگزاری بینال آماده شوند فرصت آنها به پایان میرسد و باید کار را به گروه دیگری بسپارند. این مسئله برای برگزاری دوسالانهها باعث ایجاد چالشهایی میشود.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی افزود: واقعا خوشحال هستم که دوسالانه مجسمهسازی امروز افتتاح شده است چون بارها تا پایعدم برگزاری پیش رفت. تغییراتی در این دوره دوسالانه وجود دارد و همه پیشنهادها درباره مسائل شکلی و محتوایی توسط انجمن مجسمهسازان ایران ارائه شد. یعنی ما یک ساختار داریم که آن را در اختیار انجمنهای تخصصی قرار میدهیم و به لحاظ مالی حمایت میکنیم تا دوسالانه برگزار شود. اما نوع برگزاری، شکل، محتوا، تعداد آثار، داوریها و کارهایی که انتخاب میشود همگی در اختیار انجمنهای تخصصی است و ما تلاش میکنیم که در آن دخالت نکنیم. در این بینال نیز چنین اتفاقی افتاد و ما نظرات انجمن و دبیران محترم را صائب دانستیم و به آنها احترام گذاشتیم و اجازه دادیم کاری را که فکر میکنند درست است انجام دهند.
او ادامه داد: از همان ابتدا که انجمن پیشنهاد برگزاری این دوسالانه را داد، دو تغییر در فراخوان آن مشهود بود. یکی اینکه وجه رقابتی دوسالانه برداشته شده بود و تلاش شده بود به سمت نمایشگاه گردانی و کیوریتوری حرکت کنند تا فرایند تولید و خلق ایده تا اجرای اثر به نمایش گذاشته شود. باور آنها این بود که معمولاً افرادی که در بینال شرکت میکنند، هم در میان جوانان و هم در میان اساتید، جزء بهترینها هستند و بنابراین داوری و قضاوت را نباید گروه کوچکی در دوسالانه انجام دهد، بلکه باید اجازه دهند افکار عمومی و جامعه این قضاوت را انجام دهد. این پیشنهاد بهخودیخود درست بود، کما اینکه در بینالها و جایزههای بزرگ جهانی همین رویکرد را میبینید که افرادی دارای رزومه و سابقه کار اجازه ورود در آن فضا را دارند، اما نهایتاً کار آنها قضاوت نمیشود.
مظفری افزود: نکته دیگر رویکرد بینا رشتهای دوسالانه است. البته در دوره هفتم دوسالانه نیز انجمن مجسمهسازان به فضای بینارشتهای نزدیک شده بود و بحثهایی در این زمینه انجام شد. در آن دوسالانه نیز صرفا با مجسمههایی با نگاه کلاسیک مواجه نبودیم، زیرا امروزه مرزها برداشته شده و مدیومها دیگر قضاوت نمیشوند. من فکر میکنم در بینال هشتم آن مسیر چند قدم جلوتر رفته و راهی که قبلاً انجمن مجسمهسازان شروع کرده بود و باور اینکه مجسمه معاصر چیزی فراتر از مجسمههای کلاسیک است را امروز در این دوسالانه میبینیم.
او در پایان گفت: واقعاً با شرایط سختی که امسال به لحاظ شرایط اجتماعی، شیوع کرونا و شرایط مالی پشت سر گذاشتیم، اینکه در حال حاضر در حوزه تجسمی همزمان دو بینال سرامیک و مجسمه در کشور ما در حال برگزاری است جزء اتفاقات نادری بوده که در حوزه هنر افتاده است. دوسالانه صرفاً این آثاری که در این محل به نمایش درآمده است نیست، بلکه یک عقبه و آمادهسازی هماهنگ و گسترده میخواهد و چند ماه کار شبانهروزی انجام شده است تا این دوسالانه برگزار شود. خوشحالم حرفی که در ابتدای سال در میان جامعه هنری زده و گفته بودم که امسال سال پر فعالیتی در حوزه تجسمی خواهد بود تا حدودی تحقق یافته و انشاالله تا پایان سال این فعالیتها بیشتر و بیشتر شود.
مدعوین هشتمین دوسالانه مجسمهسازان تهران
مهسا الف، محمد بهابادی، مجید بیگلری، بهروز دارش، نجف شکری، کامبیز صبری، حامد صحیحی، نگار فریجانی، آناهیتا قاسمخانی، رضا قرهباغی، کتایون کرمی، کورش گلناری، جعفر نجسبی، فرزین هدایتزاده و علی هنرور مدعوین این مراسم بودند.
بیانیه شورای دبیران
در راستای برگزاری هشتمین دوسالانه مجسهسازان تهران، شورای دبیران این رویداد بیانیهای صادر کرده است که به شرح زیر است:
«هنرمند آزاد بیندیشد، شکل دهد، ویران کند و بسازد. او در بستر جامعه شکل میگیرد، شکل میدهد و هرآنچه میآفریند محصول مشترک او و پیرامون اوست.
هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران با عبور از فراز و نشیبهای بشیار در وضعیتی رقم میخورد که وجوه مختلف بحران جهان ما را فرا گرفته است. در این شرایط، دوسالانه هشتم نه فقط تلاشی جمعی برای برگزاری یک رویداد هنری بلکه بک کنش جمعی برای محافظت از حق برخورداری از فضایی برای بروز آازادانه دغدغههای هنرمندان بود. مش
تلاش دوسالانه هشتم مجسمه سازی معطوف به ایجاد فضایی برای جنبش و تحرک هنر و مجسمهسازی معاصر است. الحاق بخش کیوریتوری به ساختار دوسالانه، گسترش مرزهای مجسمهسازی، گسترش رویکرد بینارشتهای و بویژه ارتباط بین مجسمهسازی و معماری، سیالیت مرزهای رسانهای و ححمایت از رویکردهای بینا رسانهای، ارتباط هنرمند با مخاطب، تاکید بر روند شکلگیری و گسترش ایده در اثر و الحاق بخش پژوهش و مستندنگاری به ساختار دوسالانه، تلاشی در جهت گستردن بشتری برای بروز رویکردهای معاصر است و امیدواریم دستاوردهای این دوسالانه قدمی باشد هرچند اندک در جهت جریان هنر که بیوقفه دگرگون میشود و دگرگون میسازد.
شواری دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازان»
هنرمندان حاضر در دوسالانه به واسطه فراخوان
ایمان آقایی، پرستو آهوان، داتی الساعدی، بهروز امیریراد، سیاوش امیریراد، آتنا اقبالی شاهآبادی، فریبا بروفر، زیبا پشنگ، محمد پیریایی، سیداسماعیل تقوی، علی حاجیمرادی، محبوبه حسینی موسی، باران حمیدی، حامد دهقان، محشن رافعی، یاسر رجبعلی، پارسا کامهخوش، مجید ضیایی، سارا بروجنی، حجت سالار محمدی (بهجو)، روحاله شمسزاده ملکی، حسین شناور، بهرام غنچهپور، علی فخرایی، آتوسا فدایی، آرش فشارکی، سارا قلندری، بابک کاظمی، پرگل عینالو، نیلوفر لهراسبی، مصطفی محسنی، محمدمهدی محسنی تکلو، میلاد نبیزاده، سعید میرزایی، فاطمه نوروزیان، صدرا وجدانی، علی وزیری، فرزانه وزیریتبار، سمیرا هدایی و شمیم یوسفی هنرمندانی هستند که یه واسطه فراخوان در هشتمین دوسالانه مجسمهسازان تهران حضور یافتهاند.
اسامی گالریهای حاضر در هشتمین دوسالانه مجسمهسازان تهران؛
گالری آران (ابراهیم اسکندری، آیلار شهبازی، نسترن صفایی، مریم فرشاد)، گالری ایرانشهر (مهدی شیراحمدی، محمدرضا خلجی، سیدعلی سیدعلیخانی)، گالری ساربان (محمدعلی بنیاسدی، حمیدرضا فتوحی، رسول کاظمی، کیومرث هارپا، رضایت هدایت)، گالری شیرین (منصور نصرتنظامی، محمد مردی)، گابری طراحان آزاد (وریا آریا، آیدین باقری، ناذر رضایی، پارسا کامهخوش.
اسامی کیوریاورهای حاضر در دوسالانه مجسمهسازان تهران
حامد دهقان با همکاری پیمان شفیعیزاده، هماسون سیریزی، پیمان شفیعیزاده با همکاری مریم امبنی، علی احدی، البرز کاظمی و محمد غزالی، روحالله شمسزاده ملکی با همکاری آیدین باقری، علیرضا طاهایی ابدی، سهراب راهگان، بیژن غنچهپور با همکاری آذر شیخبهایی، بنیامسن توکل، صفورا فدایی و بهمن چگینی.
اسامی کیوریتورهای معماری
سحر سلخی با همکاری آرش مظفری، آستیار ضیایی، آریا صانعی، امیر پور مقدم و بنفشه همتی. هستی گودرزی با همکاری گروه طراحی و ساخت defab و lntegrity
علاقمندان و هنردوستان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در پهنه رودکی و تالار وحدت به صورت محدود و با حفظ موازین و دستور العملهای بهداشتی از این آثار دیدن کنند.