کد خبر: 1133 زمان انتشار: 23:07:05 - 1399/10/03
باستانشناس بیستون درگذشت

پروفسور ولفرام کلایس، مدیر سابق بخش تهرانِ موسسه باستانشناسی آلمان که سال‌های طولانی از عمر خود را در ایران به پژوهش و کاوش پرداخته بود، در ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، ولفرام کلایس برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۹ (۱۳۳۸ شمسی) به ایران سفر کرد و پس از مدت کوتاهی در ۱۹۶۱ به عنوان مدیر دوم بخش تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان معرفی شد و تا سال ۱۹۸۶ فعالیت‌های این موسسه در کشور را هدایت کرد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت سلیمان، مسجد سلیمان، بسطام و بیستون با سرپرستی او انجام شده و حاصل فعالیت‌های پژوهشی‌اش درباره معماری و شهرسازی ایران، همچنین مکان‌های باستانی کاوش‌شده در ایران بیش از ۳۰۰ کتاب و مقاله پژوهشی است. کتاب‌های «بسطام ۱ و ۲»، «کاروانسراهای ایران» و «تاریخ معماری ایران» از آثار کلایس است که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است.

پروفسور ولفرام کلایس در طول زندگی خود و به عنوان عضوی از DAI، به طور مداوم به ایران سفر می‌کرد تا با اشتیاق و دقت معماری باستانی و بناهای فرهنگی ایران را ثبت کند. در این روند، او مجموعه قابل توجهی از انتشارات، اطلاعیه‌ها، نقشه‌ها، طرح‌های معماری و یک مجموعه عکاسی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

کلایس را به عنوان پژوهشگر معماری اورارتویی در کردستان ایران و کردستان عراق نیز می‌شناسند، اما او در طول یک دهه گذشته دچار بیماری شد که ناتوانش کرده بود، تا این‌که در سن ۹۰ سالگی درگذشت.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.