کد خبر: 1137 زمان انتشار: 23:27:06 - 1399/10/03
فرمان جدید ترامپ: ساختمان‌های دولتی «زیبا» بسازید

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی دستور داد تمام ساختمان‌های دولتی آمریکا از این پس براساس معیارهای وی از زیبایی ساخته شوند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از  ایرنا از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که کمتر از یک ماه با ترک کاخ سفید فاصله دارد، روز دوشنبه (۱ دی ۹۹) فرمانی را صادر کرد مبنی بر آن که ساختمان‌های دولتی آمریکا از این پس باید زیبا و ترجیحا در سبک معماری کلاسیک یونان و روم باستان ساخته شوند.

پیش‌نویس این طرح اولین بار فوریه سال گذشته (بهمن‌اسفند ۹۸) منتشر و با انتقادات گسترده جامعه معماران آمریکایی مواجه شد. در این پیش‌نویس بازگشت به سبک معماری کلاسیک برای ساخت ساختمان‌های دولتی به اصطلاح زیبا، اجباری شده بود. حالا با گذشت ۱۰ ماه از آن زمان، ترامپ با کمی عقب‌نشینی فرمان نهایی خود در این باره را صادر کرد.

در فرمان جدید آماده است: تشویق به استفاده از معماری کلاسیک و سنتی به معنای کنار گذاشتن دیگر سبک‌های معماری در جای مناسب خودش نیست. با این حال باید مراقب بود در طراحی تمام ساختمان‌های فدرال آمریکا به تجسم مردم این کشور از زیبایی و تصویر آرمان‌های آمریکایی، احترام گذاشته شود.

 کاخ کنگره آمریکا

از جمله ساختمان‌های دولتی آمریکا که در سبک معماری نئوکلاسیک ساخته شده‌اند، می‌توان به کاخ سفید، کاخ کنگره آمریکا و بنای یادبود لینکلن اشاره کرد.

فرمان جدید ترامپ ساختمان‌های دولتی را که از دهه ۵۰ میلادی به بعد ساخته شده‌اند، هدف قرار داده است. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، واشنگتن امروزه جلوه‌ای از یک ترکیب متناقض را دارد و دولت آمریکا دست از ساختن ساختمان‌های زیبا برداشته است.  

 بنای یادبود لینکلن

اگرچه طرفداران سنت‌گرایی در معماری از فرمان جدید ترامپ استقبال کرده‌اند اما موسسه معماران آمریکا در انتقاد از این اقدام می‌گوید: جوامع باید حق و مسئولیت تصمیم‌گیری درباره این که کدام طراحی معماری پاسخگوی نیازشان است را داشته باشند.

پُل گلدبرگر معمار آمریکایی برنده جایزه پولیتزر نیز می‌گوید: مشکل با نفس معماری کلاسیک نیست. مشکل این است که تحمیل یک سبک رسمی با دمکراسی قرن بیست‌ویکم همخوانی ندارد.

آنچه توجه منتقدان این فرمان را به خود جلب کرده این است که پیشینه ترامپ در صنعت املاک و حوزه بساز و بفروشی با عشق به طلا، طلاکاری، سنگ مرمر و تجملات باروک و برخورد وحشیانه با ساختمان‌های قدیمی گره خورده و همین امر به وضوح علاقه ادعایی وی به سبک کلاسیک را زیرسوال می‌برد.  


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.