کد خبر: 1141 زمان انتشار: 00:46:07 - 1399/10/08
درخواست رییس ایکوم ایران برای بودجه ۱۴۰۰

رییس ایکوم ایران امیدوار است تا فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس با دورنگری و دوراندیشی اشکالات و کمبودها را در موزه‌ها و میراث فرهنگی در مصوبه‌ بودجه لحاظ کند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی، با اشاره به وجود نقطه ضعف‌هایی که در حوزه اعتبارات موزه‌ها و به خصوص میراث فرهنگی وجود دارد، می‌گوید:‌ یکی از مهمترین اعتبارات موزه درآمدهای موزه‌ای است. درآمدِ موزه به‌دست‌آمده از بلیت‌فروشی است که بر اساس مصوبه‌ مجلس، از حدود دهه ۴۰ تا سال ۱۳۸۳ درآمدها اختصاصی بودند (یعنی از موزه به جای دیگری واریز نمی‌شد و از همان ابتدا در حساب موزه بود) که تا سال ۸۳ ادامه داشت، اما از سال ۸۳ این درآمدها از حالت اختصاصی خارج شد و در درآمدهای عمومی قرار گرفت که به حساب خزانه ریخته می‌شود.

او با تاکید بر لزوم بازگشت درآمد حاصل از موزه‌ها به خود موزه‌ها مانند گذشته بیان می‌کند:‌ تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز طرحِ بازگشت درآمد موزه‌ها از خزانه به حساب موزه‌ها نیز به طور کامل اجرایی نمی‌شود، در واقع وضعیت به گونه‌ای است که برخی از موزه‌ها امکان تعویض لامپ سوخته خود را هم ندارند.

محیط طباطبایی با تاکید بر وجود بحران‌های اعتباری که بیشتر موزه‌های خصوصی در شرایط کرونایی این روزها دچار آن هستند، ادامه می‌دهد: در این شرایط ایکوم نیز پیشنهاد راه‌اندازی یک صندوق پشتیبانی را داد تا توسط میراث فرهنگی یا دولت به وجود آید تا از سرجمع اعتبارات، بخشی را به کمک‌های بلاعوض به موزه‌های خصوصی اختصاص دهیم تا شاید این راهکار بتواند موزه‌ها را تا حدودی از وضعیت بحرانی خارج کند، اما هنوز آن صندوق هم ایجاد نشده است.

اعتبار کیسه سیمان برای میراث فرهنگی حذف شد

رییس ایکوم ایران با اشاره به طرحِ دیگری که در گذشته اجرایی می‌شد، می‌گوید: در حوزه مرمت بناهای تاریخی، از گذشته حتی قبل از انقلاب اسلامی، اعتباری معروف به «اعتبار از کیسه سیمان» به حوزه‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کرد که بر آن اساس پنج درصد از فروش هر کیسه سیمان در اختیار انجمن آثار ملی قرار می‌گرفت و بعد از انقلاب نیز در اختیار سازمان ملی حفاظت از آثار فرهنگی قرار می‌گرفت تا این‌که بعدها این کار متوقف شد.

او اضافه می‌کند:‌ این اعتبار خوبی برای مرمت بناها بود که استدلال می‌شد هر میزان سیمان برای مرمت یک بنای تاریخی مصرف شود، به نوعی معماری مدرن، به معماری خشت و آجر و معماری سنتی آسیب وارد می‌کند، پس بخشی از درآمدِ حاصل از فروش آن‌ها به مرمت بناها و آثار تاریخی می‌تواند اختصاص پیدا کند.

محیط طباطبایی بحث هیات امنایی شدن موزه‌ها را نیز یکی دیگر از مواردی می‌داند که باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه می‌دهد: هنوز این بحث آن‌طور که باید صورت نگرفته است، هیات امنایی کردن موزه‌ها در هزینه کردن و اقدامات مختلفی که موزه باید اجرایی کند و کمکی که دیگران و دوستانی که می‌خواهند برای موزه‌ها داشته باشند، می‌تواند مفید باشد، اما متاسفانه با وجود تصویب این طرح، آن نیز هنوز اجرایی نشده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.