کد خبر: 1152 زمان انتشار: 18:35:00 - 1399/10/12
معرفی طراحان موفق ایرانی در عرصه های بین المللی

بسیاری از مردم باور دارند که ایران از لحاظ طراحی و کیفیت تولید، از کشورهای اروپایی بسیار عقب تر است و هنگامی که صحبت از کالای با کیفیت و دارای طراحی خاص و زیبا می شود همه به دنبال محصول خارجی هستند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از همشهری آنلاین، حال اگر کمی بهتر به اطراف خود نگاه کنیم متوجه می شویم که طراحان و تولیدکنندگانی در داخل ایران وجود دارند که با تلاش و پشت کار، خلاقیت را با بهترین کیفیت به مخاطب خود ارائه می کنند. و جالبتر می شود وقتی مطلع می شویم که همین طراحان و تولیدکنندگان داخلی در رقابت های اروپایی و جهانی صاحب مدال و رتبه می شوند. گرچه هنوز فرهنگ باور خلاقیت و کیفیت این گروه به صورت فراگیر در جامعه دیده نمی شود، اما در همین شرایط هم می توانیم ببینیم که بسیاری از طراحان و انبوه سازان به این جریان اعتماد کرده و از آن به صورت کلان در کارهای خود استفاده می کنند. این موج می تواند سر آغاز روشنی برای شروع عصری جدید در عرصه ی تولیدات داخلی باشد. در نتیجه ی نظاره گری بر مسیر رشد کالای داخلی، با سیاوش صوفی نژاد که یکی از افرادی است که با انگیزه و پشتکار به صورت حرفه ای این راه را دنبال می کند و سوابق درخشانی نیز در این زمینه کسب کرده است، آشنا شدیم.

سیاوش صوفی نژاد از سال ۲۰۰۹ به عنوان طراح و تولید کننده آبجکت های مبلمان و لایتینگ با تلفیق هنر سنتی معماری ایرانی و هنر مدرن، فعال بوده و مدت زمانی است که کار طراحی و تولید آبجکت های دکوراسیون را با  برند شخصی خود “ویلاصوفیا“ انجام می دهد. این مجموعه در دو بخش طراحی و تولید مبلمان و گالری آثار هنری در تهران فعالیت می کند.

 (https://instagram.com/villasufia?igshid=t9oy3x59scxy)

 

سیاوش صوفی نژاد  متولد سال ۱۹۷۸ در تهران است. وی بعد از فارغ التحصیلی از سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان (سمپاد)، در سال ١۹۹۶ وارد دانشکده عمران دانشگاه آزاد تهران شد و پس از آن در سال ۲۰۰۱ در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز در رشته معماری به ادامه تحصیل پرداخت . کارشناس ارشد (MBA) و دکتری در رشته فلسفه هنر از  مالزی می باشد. وی در سال ۲۰۰۶ با تاسیس رشته آموزشی طراحی و ‌معماری داخلی در کالجی غیر انتفاعی با مجوز وزارت علوم فعالیت آکادمیک خود را آغاز کرد. در برنامه های مختلف تلویزیونی و رادیویی به عنوان کارشناس معماری و طراحی داخلی فعالیت داشته است . از دیگر فعالیت های وی ترجمه و تالیف مطالبی در زمینه دکوراسیون و چاپ آن در مجلات  طراحی داخلی مثل "خانه و دفتر کار " و ‌”معماری پایدار “ بوده , در سالهای اخیر  دبیر بخش طراحی داخلی فصلنامه تخصصی ویلا ، دبیر مجله تخصصی  ZH Magazine بوده و ستون شخصی وی در روزنامه آسیا با نام مستر دیزاین فعال  است.

سیاوش صوفی نژاد فعالیت ژورنالیستی خود را با تهیه کنندگی و تولید فیلمهای مستند از گفتگو با طراحان ، هنرمندان و معماران ایرانی، با هدف معرفی و حمایت از هنر و خلاقیت ایرانی ادامه می دهد. (https://instagram.com/siavashsufinejad?igshid=1vkvg00vfdud5 )

وی در مورد انگیزه و اهداف خود این گونه بیان می‌کند که: « هدف و آرزوی ما این بوده که در نمایشگاه های مطرح دنیا به جای بازدید کننده بودن، به عنوان یک برند لوکس ایرانی حضور پیدا کنیم و با این امید، در زمینه شغلی مان  که تولید و طراحی محصولات مبلمان و لایتینگ است، تلاش می کنیم. مهم‌ترین چالش ما قانع کردن کارفرمای ایرانی برای پذیرش طراحی خودمان به جای طراحی برندهای مطرح اروپایی است. در حال حاضر به خاطر شرایط تحریم کالاهای خارجی، می توان بیشتر از این موقعیت استفاده کرد تا کیفیت کالای تولید داخل را به تدریج به کارفرمایان و مصرف کنندگان داخلی به اثبات رساند. با این وصف هنوز در ابتدای راه هستیم به این دلیل که دولت دیر به این نتیجه رسیده است که کسری فروش نفت را با تولید کالای داخلی پر کند و البته اگر این تحریم ها اتفاق نمی افتاد احتمالا تا ۴۰ سال دیگر هم کسی به این راه فکر نمی کرد و الان هم توفیق اجباری باعث این اتفاق شده است. با این همه تاخیر، ما تازه مثل کودکان نوپا قدم به قدم در راه ارتقا کیفیت در مسیر تولید هستیم. برای ادامه راه پیش رو با ایمان و تلاش بیشتر پیش خواهیم رفت تا روزی که بتوانیم نام ایران را در جهان با هنرِ نسلِ نو و فرهنگ و پیشینه اش معرفی کنیم. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی».

 

این آبجکت با همکاری تیمی سیاوش صوفی نژاد و نیما باوردی طراحی و با اسپانسری برند ویلاصوفیا تولید  شده و برنده جایزه  از مسابقه طراحی محصول اروپا شده است.

نیما باوردی‌، طراح برجسته ایرانی که تاکنون عناوین برتر مسابقات متعدد بین‌المللی را از آن خود کرده این بار با همکاری سیاوش صوفی‌نژاد موفق به دریافت هم‌زمان دو جایزه در مسابقه طراحی محصول اروپا ۲۰۲۰ (European Product Design Awar) شده است. سال گذشته نیز تیم نیما باوردی و سیاوش صوفی‌نژاد مدال طلا و برنز مسابقه طراحی محصول اروپا ۲۰۱۹ را از آن خود کرده بود.

نیما باوردی دانش‌آموخته رشته طراحی صنعتی در دانشگاه‌های آزاد تبریز و تهران است که فقط بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ موفق به دریافت ۱۱ جایزه از مسابقه معتبر A’Design Award شد. دریافت این عناوین به علاوه جوایز دیگر مسابقات و همچنین داوری مسابقات بین‌المللی طراحی موجب شده تا انجمن جهانی طراحی (World Design Consortium) نام او را بین ۱۰۰ طراح برتر دنیا قرار دهد. (https://instagram.com/nimabavardi?igshid=1sgwgn43lk3gg)


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.