کد خبر: 1155 زمان انتشار: 23:27:10 - 1399/10/13
درگذشت یکی از پیشگامان هنر سینتیک

«دیوید مدالا» هنرمند فیلیپینی و از پیشگامان هنر سینتیک در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از ایسنا، هنر سینتیک مکتبی است که در دهه ۱۹۶۰ در اروپا به وجود آمد و در آثار هنری از مساله حرکت به عنوان بعد چهارم استفاده کرد. تطور عامل حرکت همان گونه که بر دانسته‌های حسی اثر می‌گذارد، بر نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری نیز مانند طراحی گرافیک تأثیرگذار بوده‌ است. در واقع در نتیجه این تطور، اصطلاح جدید هنری به نام سینتیک که نقش مهمی را در طول ۵۰ سال اخیر در هنرهای تجسمی ایفا کرده، به وجود آمده‌است.

به نقل از نشنال، «دیوید مدالا» که بیشتر به خاطر مجسمه‌های «دره های ابری» که طی سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۱ خلق کرده بود شناخته می‌شود، در زمینه هنر اجرایی و مشارکتی هم فعالیت داشت.

«دره های ابری» از ساخته های مدالا

«مدالا» در شهرهای مختلف جهان از جمله لندن، نیویورک و پاریس سکونت و فعالیت هنری داشت. آثار این هنرمند در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش گذاشته شده‌اند که از جمله آن‌ها به نمایش آثارش در غرفه فیلیپین در دوسالانه ونیز ۲۰۱۷ می‌توان اشاره کرد.

«مدالا» متولد سال ۱۹۸۳ در «مانیل» بود. این هنرمند در دانشگاه «کلمبیا» واقع در نیویورک به تحصیل پرداخت و در دهه ۶۰ میلادی به بریتانیا نقل مکان کرد و گالری هنری «سیگنالز» در لندن را تاسیس کرد که به نمایش آثار هنری سینتیک و آوانگارد شهرت داشت. این هنرمند در همین دوره روند خلق مجسمه‌های مارپیچی‌اش را آغاز کرد. یکی نخستین مجسمه‌های مجموعه «دره ابری» در سال ۲۰۱۲ در «تیت» بریتانیا به نمایش گذاشته شد.

نام «مدالا» در سال ۲۰۱۶ در فهرست نامزدهای نهایی جایزه «هپورث» که به فعالیت هنرمندان معاصر در زمینه خلق مجسمه در بریتانیا تعلق دارد قرار گرفت.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.