کد خبر: 1162 زمان انتشار: 22:22:11 - 1399/10/19
شماره ۸۴ فصلنامه علمی «اثر» منتشر شد

هشتاد و چهارمین شماره نشریه علمی، فنی و هنری اثر فصلنامه‌ای با درجه علمی - ترویجی به همت دبیرخانه نشریات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ این شماره از فصلنامه «اثر» شامل ۷ مقاله در زمینه مطالعات شهرسازی، معماری، مرمت و حوزه‌های وابسته به آن‌ها در حوزه هنر و تمدن ایرانی است.
مقالات «تحلیل آثار به دست آمده از کاوش طبقه c غار کرفتو در شمال غرب ایران»، «بررسی معماری و آرایه‌های تزئینی گورخانه میر حیدر در اسفندقه جیرفت کرمان، ایران»، «تحلیل تطبیقی نقش گیل گمش در آثار سنگ صابونی جیرفت و مفرغ‌های لرستان»، «مطالعه و شناخت کاروان سرا‌های درون شهری استان مازندران (نمونه موردی؛ شهر ساری و بابل)»، «نام اشکانی و یونانی محوطه تاریخی «نقش رستم» بر اساس متن کتیبه شاپور بر کعبه زرتشت» و «بررسی مسجد جامع بروجرد؛ نکاتی درباره طراحی و ساخت بنا‌های دوره سلجوقی» در شماره ۸۴ نشریه اثر به چاپ رسیده است.
در مقاله، «بررسی معماری و آرایه‌های تزئینی گورخانه میر حیدر در اسفندقه جیرفت کرمان، ایران» نوشته معصومه برسم و یوسف فاریابی می‌خوانیم: گورخانه میرحیدر اسفندقه روی مقبره میرحیدر از عارفان و بزرگان ایل مهنی و از نوادگان ابوسعید ابوالخیر بنا شده است. این بنا در روستای دولت‌آباد اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت قرار دارد و متعلق به دوره صفوی است. نقشه بنا از داخل چلیپایی و در بالا به هشت ضلع و هشت طاق‌نما تبدیل شده است و سپس گنبد مدور را روی آن ساخته‌اند. این آرامگاه دارای تزئینات گچ‌بری، نقوش هندسی و اسلیمی با نقش شاه‌عباسی به‌صورت نقاشی روی گچ است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.