کد خبر: 1184 زمان انتشار: 22:43:10 - 1399/10/26
رایزنی برای نمایشگاه‌ مجازی بین موزه ملی ایران و موزه لوور / بازدید مجازی از عمارت قاجاری سفرای فرانسه

امکان بازدید مجازی از عمارت قاجاری سفرای فرانسه در ایران که توسط یک مهندس فرانسوی به نام آندره دوبالوآ طراحی شده در وبگاه سفارت فرانسه فراهم شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، فیلیپ تیه‌بو سفیر فرانسه در ایران با همراهی میریام پاواژو رایزن فرهنگی با جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار طرفین ضمن ابراز امیدواری از تداوم روابط بین‌موزه‌ای بین دو کشور ایران و فرانسه، به گفت‌و‌گو و تبادل نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ مجازی بین موزه ملی ایران و موزه لوور پرداختند.

تیه‌بو در این ملاقات بر تأثیر منفی همه‌گیری کرونا بر فعالیت موزه‌ها اشاره کرد و گفت: تا رفع این مشکل، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی یکی از راه‌حل‌های موجود است.

او همچنین بر اهمیت انتشارات اشاره کرد و افزود: سفارت فرانسه در چند سال اخیر با همکاری موزه ملی موفق به انتشار چندین کتاب درباره آثار ایران شده است.

سفیر فرانسه همچنین به خدمات علمی میشل کازانووا باستان‌شناس فرانسوی در ایران اشاره کرد و از او به‌عنوان باستان‌شناس عاشق فرهنگ ایرانی یاد کرد و ادامه داد: متأسفانه باخبر شدیم که این باستان‌شناس باتجربه بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده است.

او همچنین به بازدید خود از نمایشگاه آثار موزه ملی ایران در اسپانیا اشاره کرد و از آن به‌عنوان نمایشگاهی بسیار موفق یاد کرد.

 پاواژو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران نیز بر توانایی‌های شبکه‌های اجتماعی در معرفی آثار فرهنگی‌تاریخی دو کشور اشاره و بیان کرد: در طول یک سال گذشته به خاطر محدودیت‌های حاصل از همه‌گیری کرونا، این شبکه‌ها در ایجاد ارتباط و آموزش نقش مهمی ایفا کردند.

5ffea3388112075b50799b72

جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران نیز در این نشست از پیشنهاد سفیر فرانسه برای برگزاری نمایشگاه مجازی استقبال کرد و با اشاره به روابط نزدیک بین موزه لوور و موزه ملی ایران در سال‌های اخیر و انجام پروژه‌های مطالعاتی مشترک و برگزاری نمایشگاه‌های موفق، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند بخش دیگری از توان بالقوه این دو موزه را در همکاری‌های فرهنگی آشکار کند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که دو موزه با همکاری سفارت فرانسه بتوانند بروشور موزه لوور را به فارسی ترجمه کنند تا بازدیدکنندگان ایرانی نیز بتوانند در زمان بازدید از لوور اطلاعات لازم را به زبان فارسی دریافت کنند.

نوکنده خاطرنشان کرد: این فعالیت‌های مشترک موزه‌ای می‌تواند گام مؤثری در مسیر شناخت دو ملت از همدیگر باشد و باعث نزدیکی این دو فرهنگ غنی شود.

در پایان این دیدار، سفیر فرانسه چند جلد از انتشارات جدید را که با حمایت بخش فرهنگی این سفارت منتشر شده به موزه ملی ایران تقدیم کرد. یکی از این انتشارات بروشور بنای اقامتگاه سفرای فرانسه در تهران است. این عمارت متعلق به دوره قاجار است و توسط  یک مهندس فرانسوی به نام آندره دوبالوآ طراحی و معرفی شده است. امکان بازدید مجازی از این عمارت در وبگاه سفارت فرانسه نیز فراهم شده است.

در این جلسه همچنین طرفین در خصوص رونمایی یکی از انتشارات مشترک اخیر و همچنین پیگیری برگزاری نمایشگاه مجازی بین موزه‌ای به توافق رسیدند.

منبع:هنرآنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.