کد خبر: 1188 زمان انتشار: 20:57:52 - 1399/10/28
کاخ ضرب‌المثل‌ها لقب کدام کاخ‌ است؟

۱۳۷ سال پیش نزدیک به ۱۵ هزارتومان برای ساخت کاخ ضرب المثل ها هزینه کردند.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " ،  کاخ یاقوت، سال ۱۲۶۲ خورشیدی و در دوران ناصرالدین شاه در منطقه سرخه حصار بنا نهاده شد.این کاخ سلطنتی دارای دو عمارت به نام‌های کوشک بیرونی و حرم‌خانه بود و دارای دویست اتاق است.

افزون بر کاخ اصلی، ساختمان‌های دیگری مانند کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه در این باغ وجود داشت که امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده‌است. هزینه صرف شده برای ساخت این بنا در سال ۱۲۶۲ خورشیدی نزدیک به ۱۵ هزار تومان بوده و یکبار هم در قاجار  دچار آتش سوزی شده اما بعد از مرمت سر پا باقی ماند.

 گفته می‌شود این کاخ سرآغاز ضرب‌المثل‌هایی مانند «بادمجان دورقاب چین»، و «یه آشی برات بپزم که یک وجب روش روغن باشه» است که در آن زمان و در آشپزخانه این کاخ پدیدار شده بود.

کاخ یاقوت تهران

این بنای ایوانی در بالای در ورودی دارد که در معماری اروپایی ویژه معرفی شدن اشخاص مهم (مانند ملکه انگلستان یا پاپ) و ابراز احساسات به مردم است که هیچ تأثیری از معماری ایرانی نگرفته است.

این کاخ سلطنتی دارای دو عمارت به نام‌های کوشک بیرونی و حرم‌خانه بود و روی هم رفته دارای نزدیک به دویست اتاق بود. افزون بر کاخ اصلی، ساختمان‌های دیگری مانند کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه در این باغ وجود داشت که امروز اثری از آن‌ها باقی نمانده‌است.

گفتی است این بنادر سال ۱۳۵۵ با تصویب مجلس به بیمارستان عمومی تبدیل شد و اکنون بیمارستان شهید لواسانی تهران  است.

ایوان یاقوت

باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.