کد خبر: 1208 زمان انتشار: 23:33:39 - 1399/11/07
در سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد؛ رونمایی از کتاب تهران من، گنجینه معماری پایتخت

کتاب «تهران من» اثر امیررضا فرهبد، معمار ایرانی با حضور رییس شورای شهر تهران و سفیر ایتالیا رونمایی شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران، در مراسم رونمایی از کتاب «تهران من»، این رویداد را فرصتی برای تاکید بر اهمیت معماری و میراث فرهنگی شهر تهران دانست و گفت این میراث، قرن‌ها تاریخ ایران را در خود نهفته دارد.

 این دیپلمات اروپایی نقش ایتالیایی‌ها در معماری ایران را یادآور شد و از معماری باغ سفارت ایتالیا در فرمانیه که در کتاب مذکور نیز به آن اشاره شده است، به عنوان یکی از نمونه‌ها در این زمینه یاد کرد.

پرونه در حساب کاربری خود در توییتر هم نوشت: «خوشحالم که امروز میزبان مراسم معرفی کتاب دکتر فرهبد تهران من بودم که در آن اقامتگاه ایتالیا در تهران و باغ ایرانی آن به همراه ۳۴۰ بنای چشمگیر دیگر به تصویر کشیده شده اند. سپاس از جناب دکتر هاشمی و تمامی نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران که در مراسم حضور داشتند.»

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم که روز دوشنبه در باغ سفارت ایتالیا برگزار شد، اثر امیررضا فرهبد را ستود و بر ریشه‌های تاریخی و عمیق روابط ایران و ایتالیا تاکید کرد.

کتاب «تهران من»، شامل معرفی ۳۴۰ ساختمان فرهنگی و تاریخی در تهران است که در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌اند. یکی از این آثار (کاخ گلستان) در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بناهای شهر تهران در این کتاب، بر اساس موقعیت جغرافیایی، دسته‌بندی شده‌اند و ارتباط میان تاریخ ساختمان با ساکنان آنها، معماران، سازندگان و حتی رویدادهای تاریخی که در طول قرن‌ها در آنها رخ داده، به روشنی ترسیم شده است.

امیررضا فرهبد، کتاب «تهران من» را به مدت هشت سال و با کمک شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز با همکاری پژوهشگران، عکاسان و دانشجویان دانشگاه تهران گردآوری و تالیف کرده است.

منبع:ایرنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.