کد خبر: 1215 زمان انتشار: 22:11:22 - 1399/11/11
کلیسا جامع فلورانس، میراثی که ساخت آن چند قرن طول کشید

کلیسا جامع فلورانس که یک گوهر معماری در ایتالیا به‌شمار می‎‌رود و جز میراث فرهنگی یونسکو ثب شده، میراثی‌ست که ساخت‌وساز آن از سال 1296 پیش از میلاد آغاز و اجرا آن چندین قرن به‌طول انجامید.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از اسکان، کلیسا جامع فلورانس یکی از شاخص‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های دیدنی در ایتالیا و چهارمین کلیسا بزرگ اروپا است. در نگاه اول، به‌نظر می‌رسد کلیسا جامع فلورانس یکی از شاهکارهای بزرگ معماری است، اما در واقع از چند ملفه مختلف تشکیل شده است. ساخت‌وساز بر روی آن در سال 1296 پیش از میلاد به سبک گوتیک آغاز شد، اما این پروژه چندین قرن طول کشید و عناصر قرن نوزدهم رنسانس و احیای گوتیک قرن نوزدهم در طراحی آن ترکیب شدند.

 


 


کلیسا جامع فلورانس مانند دیگر بناهای تاریخی آن زمان دستخوش تغییرات زیادی شد و در واقع اجرای بخش معماری و طراحی آن به همکاری چندین شخصیت برجسته ایتالیایی از جمله Giotto و Brunelleschi منجر شد. در نتیجه تلاش آن‌ها، این سازه به نمادی از منطقه توسکانی و بخشی مهم از میراث جهانی یونسکو تبدیل شد که سالانه هزاران گردشگر از آن بازدید می‌کنند.


 


 


پیش از برپایی کلیسا جامع فلورانس، کلیسایی باستانی مربوط به قرن چهارم به نام سانتا رپاراتا در آنجا وجود داشت. پس از صدها سال، ساختمان در حال خراب شدن بود و شورای شهر فلورانس به دنبال طرحی خاص بود تا بتواند جمعیت رو به رشد را در خود جای دهد. سپس، در سال 1294 پیش از میلاد، آرنولفو دی کامبیو، معمار و مجسمه‌ساز، طرح سانتا ماریا دل‌فیوره را ارائه داد. طرح جاه‌طلبانه‌ای که گنبد هشت ضلعی بزرگ و شبستان گسترده‌ای را در خود جای داده بود که ساخت آن 142 سال زمان نیاز داشت.

این در حالی است که برج ناقوس Giotto نیز چراغ راهنمایی باشکوهی است که مشرف به کلیسا جامع فلورانس است. این یک ساختمان مستقل بوده که در مجاورت کلیسا سانتا ماریا واقع شده است. هنگامی‌که جیوتو این پروژه را به‌عهده گرفت، مصمم بود که به سبک چند رنگیِ دی کامبیو که در کلیسا جامع اجرا شده بود، در کنار نقاشی‌های زیبا و خاص خود، وفادار بماند.


 


 

 
 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.