کد خبر: 1219 زمان انتشار: 22:20:04 - 1399/11/13
بنیاد سوئیسی به جای ایران پروژه نجات طاق کسری را بر عهده گرفت

روزنامه همشهری در گزارشی نوشته " ایران با بازی بوروکراسی فرصت مرمت و حفاظت از مهم‌ترین اثر ساسانی خارج از مرزها را از دست داد و وزارت فرهنگ عراق پروژه نجات طاق کسری را به بنیاد سوئیسی و دانشگاه پنسیلوانیا واگذار کرد."

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  به نقل از اسکان، 'بازی بوروکراسی برای نجات طاق کسری' با اعلام این سخن معاون میراث‌فرهنگی کشور که گفته بود «عراق از ایران دعوت کند، به نجات طاق کسری می‌رویم.» چنان زمانبر شد که سرانجام بنیاد بین‌المللی «الیف» در سوئیس در تفاهم با دولت عراق کار حفاظت از ایوان مدائن را برعهده گرفت.

دولت عراق پیش‌تر در سال ۲۰۲۰ از بنیاد الیف سوئیس خواسته بود آن کشور را در حفاظت و مرمت طاق کسری یاری کند. پس از این درخواست بود که بنیاد الیف با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا بررسی میدانی طاق کسری را برای انجام اقدامات ضروری انجام داد.

 حالا همین سه روز قبل بنیاد الیف سوئیس اعلام کرده است که ۷۰۰ هزار دلار یعنی ۱۰۰ هزار دلار بیشتر از آن‌چیزی که وزیر میراث فرهنگی ایران برای انجام اقدامات اولیه برای حفاظت و مرمت طاق کسری اعلام کرد، به دانشگاه پنسیلوانیا و یک شرکت مشاور پرداخت کرده تا روند کلی حفاظت از طاق کسری و جلوگیری از ریزش بیشتر این طاق آغاز شود.

قرار است در این مرحله، مؤسسه بین‌المللی الیف با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا و دولت عراق داربست‌های مخصوص حفاظت از طاق کسری را در این بنا نصب کند تا از فشار حجم بار طاق بکاهد. همچنین با نصب سنسور‌های خاص میزان انبساط و انقباض طاق به‌دلیل تغییر دما رصد می‌شود تا پس از دریافت اطلاعات حسگرها، برنامه نگهداری طاق کسری آغاز شود.

لیث مجید حسین، رئیس اداره آثار باستانی و میراث‌فرهنگی عراق در نشست تفاهم با بنیاد سوئیسی برای نجات طاق کسری اعلام کرد: «هدف از این برنامه حفاظت از میراث‌فرهنگی مهم جهانی با کمک دوستان عراق است.»

والری فری‌لند، مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی الیف سوئیس نیز در این نشست اعلام کرد، پروژه نجات طاق کسری با هدف حفظ یکی از برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی خاورمیانه انجام می‌شود و این بنیاد برای نجات طاق کسری دست در دست دولت عراق و دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت می‌کند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.