کد خبر: 1221 زمان انتشار: 20:25:36 - 1399/11/14
آیا منظر باغ داشتن، دلیلی بر باغ بودن یک ملک است؟

اعضای شورای شهر تهران امروز-سه شنبه- پرونده چند ملک را به لحاظ باغ بودن یا نبودن بررسی کردند و این سوال در صحن مطرح شد که آیا داشتن منظر باغ، توجیهی بر باغ بودن ملک است یا خیر؟

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  جلسات بررسی ملک های تهران به لحاظ باغ بودن همیشه جذابیت خاص خود را دارد و اعضای شورای شهر تهران در دویست و شصت و نهمین جلسه خود حین بررسی پرونده چند ملک بر سر اینکه "آیا صرف منظر باغ داشتن، توجیهی بر باغ بودن است" اختلاف نظر داشتند.
ماجرا این بود که ملکی در خیابان درکه تهران با کاربری مسکونی مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت و زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر معتقد بود این ملک با توجه به عکس‌های هوایی و دارا بودن منظر باغ، و براساس نظر کمیسیون شهرسازی و معماری شورا باغ است.
وی گفت: این ملک با ۳۸ اصله درخت سبز و خشک به حد نصاب درختان برای باغ بودن که ۵۴ اصله است، نرسیده اما منظر باغ دارد.
نایب رئیس شورای شهر اما با این امر مخالفت کرد و گفت: سند این ملک باغ نیست و درختان لازم برای باغ بودن را ندارد.
ابراهیم امینی خطاب به نژادبهرام تاکید کرد: منظر باغ داشتن توجیهی برای باغ بودن نیست.
از سوی دیگر محمود میرلوحی هم با بیان اینکه درختان این باغ قابل توجه است، گفت: این ملک باغ است و درختانش نباید قطع شود.
البته که این اظهارات با واکنش حسن خلیل آبادی دیگر عضو شورای شهر تهران روبرو شد و وی با تایید صحبت های امینی گفت: نمی‌توان صرف اینکه سیمای این ملک شبیه به باغ است، آن را باغ خواند.
اعضای شورای شهر در نهایت باغ بودن این ملک را با ۱۱ رأی موافق تصویب کردند.
سپس بررسی ملک دیگری با مساحتی بیش از ۶ هزار متر در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر در مخالفت با باغ بودن این ملک گفت: سند این ملک یک قطعه زمین با بنای احداثی است و سال ۶۳ نیز پایان کار گرفته و تعداد درختان لازم برای باغ بودن را ندارد.

نژاد بهرام نیز در موافقت با باغ بودن این ملک گفت: هرچند که حد نصاب درختان این ملک برای باغ نیست اما دارای درختان مشخصی است و سال ۵۹ گواهی باغ بودن گرفته است.

خلیل آبادی هم گفت: این ملک جواز و پایان کار دارد و هیچ یک از شرایط قانونی باغ بودن را نداردو امکان باغ بودن آن نیست.

در نهایت این ملک با ۱۵ رأی موافق به عنوان باغ تصویب شد.

سپس ملک دیگری در حوالی ورد آورد نیز مورد بررسی قرار گرفت و حسن رسولی عضو شورای شهر در مخالفت با باغ بودن این ملک گفت: شهرداری بدون اذن مالک ملک را تصرف کرده و در آن درخت کاشته است.
وی ادامه داد: در حقیقت شهرداری این ملک را تصرف و تخلف کرده و ما نمی‌توانیم بر اساس تخلف شهرداری این ملک را باغ بدانیم.

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر گفت: تعداد درختان این ملک به حد نصاب رسیده است اما موضوع مهم آن است که اگر شهرداری پس از تملک ملک اقدام به کاشت درخت در آن کرده است، تخلف بوده و این ملک باغ نخواهد بود اما اگر کاشت درخت قبل از تملک شده، مالک با علم به فضای سبز بودن آن را خریده است.

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز گفت: این موارد اراضی ملی در حوالی وردآورد است و در زمانی که درخت کاشته شده مالک نداشته بلکه اراضی ملی بوده است.

بهاره آروین اما گفت: طی ده سال گذشته زمین‌های منطقه ۲۲ برای زمین شهری است اما زمین شهری این زمین‌ها را به رایگان و با یک پروانه آن هم بدون ضابطه شفاف به مردم واگذار کرده است.
وی ادامه داد: ما نباید اجازه ادامه روند این واگذاری‌های غیر شفاف را بدهیم چراکه ما حافظ منافع مردم هستیم.
در نهایت محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، پیشنهاد بازگشت این ملک به کمیسیون شهرسازی برای بررسی بیشتر و نوع مالکیت آن را داد و این ملک با ۱۴ رأی موافق برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصلی بازگشت.
همچنین اعضای شورای شهر تهران با باغ بودن ۲ ملک در محلات چیذر و بلوار کافه مخالفت کردند.

ایرنا


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.