کد خبر: 1231 زمان انتشار: 23:44:51 - 1399/11/18
یزد با شهر خیوه ازبکستان خواهرخوانده شد

دو شهر میراث جهانی یزد و خیوه در استان خوارزم ازبکستان در خلال برگزاری وبینار مشترک، رسماً خواهرخوانده شدند و سند یادداشت تفاهم به امضای شهرداران دو شهر رسید.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  "  ، شهردار یزد در وبینار با شهردار خیوه با اشاره به اشتراکات و مشابهت‌های فرهنگی میان ایران و ازبکستان گفت: منطقه خوارزم در میان تمام ایرانیان آشناست و کسی نیست که نام خوارزم را چه در ادبیات و چه در تاریخ نشنیده باشد. جای خرسندی است که ارتباط بین دو شهر همزمان با روند اصلاحات همه جانبه در ازبکستان به اهتمام رئیس جمهور آن کشور شکل می‌گیرد.

جمال الدین عزیزی خیوه را شبیه‌ترین شهر به یزد عنوان کرد و افزود: خیوه و یزد هر دو شهر‌هایی با سبک معماری بسیار مشابه از جنس خشت و آجر هستند که مجموعه کاملی از مساجد، مدرسه‌های تاریخی، کاروانسراها، مناره‌ها و خانه‌های سنتی آن‌ها به صورت یک مجموعه توسط یونسکو بعنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه خیوه اولین میراث جهانی ثبت شده از ازبکستان و یزد نخستین شهر میراث جهانی ایران است، اظهار داشت: به خیوه لقب موزه‌ای زیر آسمان داده اند و این صفتی است که در مورد شهر تاریخی یزد نیز صدق می‌کند. در واقع یزد و خیوه، موزه‌هایی در یک سپهر فرهنگی مشترک بوده و از شاهکار‌های معماری اسلامی و شرقی هستند.

عزیزی ادامه داد: یزد در کنار اصفهان و شیراز مثلث طلایی گردشگری ایران را تشکیل می‌دهند و در مقابل خیوه همراه با بخارا و سمرقند مثلث زیبایی‌های گردشگری ازبکستان را تکمیل می‌کنند.

وی گفت: پهلوان بزرگ، پوریای ولی که در خیوه آرمیده، مورد احترام و ستایش تمام ایرانیان و زبانزد خاص و عام است. خیوه و یزد از شهر‌های جاده ابریشم بوده و چه زیباست که این ارتباط باستانی، بار دیگر و به شکل جدید احیا شود.

شهردار یزد تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی دو استان و زیرساخت‌های حمل و نقل موجود، شکل گیری ارتباط سریع بین بخش خصوصی دو طرف دور از انتظار نیست. انواع صنایع دستی، قالیبافی و آجرسازی ویژگی مشترک دو استان است و صنایع مشابه در هر دو منطقه فعال هستند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.