کد خبر: 1261 زمان انتشار: 22:45:25 - 1399/12/08
مرمت خانه تاریخی "متین دفتری" آغاز شد

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: مرمت خانه تاریخی متین دفتری با قدمت بیش از یکصد سال که پیش از این حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر تخریب ملک برای آن صادر شده بود، با پیگیری ‌های این شهرداری و همکاری مالک آغاز شد.

به گزارش پایگاه " اخبار معماری  " به نقل از ایرنا، نصراله آبادیان با اشاره به پیگیری های انجام شده از سوی معاونت شهرسازی و معماری این منطقه برای حفظ این بنای ارزشمند تاریخی افزود: خانه متین دفتری در مجموعه خانه باغ عبدالحسین میرزا فرمانفرما در اواخر قرن گذشته و اوایل قرن کنونی ساخته شد.

وی با بیان اینکه این بنا متعلق به داماد محمد مصدق بود و به لحاظ معماری و قدمت واجد ارزش است، افزود: پیش از این مالک حکم تخریب را از دیوان عدالت اداری دریافت کرده و به مرور زمان نیز این ملک دچار آسیب های زیادی شده بود.

آبادیان با بیان این که حفاظت از ابنیه ارزشمند تاریخی برای مدیریت شهری حائز اهمیت است؛ در خصوص اقدامات انجام شده برای حفاظت از خانه متین دفتری گفت: علی رغم این که مالک رأی دیوان را در سال ۱۳۹۸ برای تخریب ملک دریافت کرده بود، با کمک های شایانی که از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران انجام شد و نیز طی جلسات متعدد با مالک برای تغییر نظر وی، توانستیم او را برای حفظ و مرمت ملک متناسب با نیاز ذی نفعان مجاب کنیم.

وی با اشاره به این که تاکنون ۱۵ خانه واجد ارزش تاریخی با تسهیلگری شهرداری منطقه ۱۱ و مشارکت بخش خصوصی حفظ و مرمت شده است، بیان کرد: پیش از این چندین خانه تاریخی از جمله خانه فاموری، خانه زی، خانه عطایی، بوتیک هتل حنا، کافه کتاب دارالخلافه، بوتیک هتل تاج، کافه رستوران میعاد و کافه گالری ری، به همین ترتیب حفظ و دارای کاربری شده اند.

آبادیان اظهار داشت: اکنون با توجه به ارزشمند بودن بنای خانه متین دفتری پیگیری های مستمری برای حفاظت از بنا و بهره برداری از آن با لحاظ نمودن نیازهای مالک انجام شد که خوشبختانه مرمت بنا با بهره گیری از نظر کارشناسان و مرمت کاران مورد تأیید میراث فرهنگی آغاز و فراید بازسازی در حال انجام است.

شهردار منطقه ۱۱ گفت: اگر می خواهیم این بناها را در شهر و کشورمان احیاء کنیم باید با توجه به درخواست ذی نفعان باشد که این توجه در منطقه ۱۱ وجود دارد و مرمت خانه متین دفتری یکی از آن ها است.

خانه متین دفتری در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود و ۱۳ سال بعد با اعتراض مالک به دیوان عدالت اداری از ثبت خارج و بار دیگر در سال ۱۳۹۵ ثبت ملی شد که مجددا با اعتراض مالک مواجه و رأی تخریب بنا از سوی دیوان عدالت اداری صادر و علی رغم دریافت دستور نقشه، مالک مجاب به حفظ و مرمت بنا شد.

خانه تاریخی «متین دفتری» در زمینی به مساحت ۳۸۳ متر مربع با ۳۰۰ متر مربع اعیانی در دوران پهلوی اول ساخته شده و دارای ارزش های معماری و تلفیقی دوران گذر از سبک سنتی قاجاری به معماری نوین و در خیابان فلسطین جنوبی نبش خیابان فلاح زادگان واقع شده است و بیش از یکصد سال قدمت دارد.

آیین افتتاح مرکز کار آفرینی در منطقه۱۴

«کامبیز مصطفی پور» شهردار منطقه ۱۴ تهران نیز با تقدیر از فعالیت جمعیت طلوع بی نشان که با هدف حمایت از زنان، کودکان و مردان آسیب دیده اجتماعی فعالیت دارند، آمادگی مدیریت شهری این منطقه را برای هرگونه همکاری در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی اعلام کرد.

«اکبر رجبی» مدیر عامل جمعیت طلوع بی نشان ها، به شرح فعالیت این جمعیت در حوزه ی آسیب های اجتماعی و کار آفرینی و توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی پرداخت و افزود: این مجموعه در سه حوزه ی جذب، درمان و اسکان، کار آفرینی و توانمندسازی فعالیت می کند.  

به گفته وی قرار است با کمک خیران جمعیت طلوع بی نشان ها، در اسفندماه نیز ۱۰۰ هزار سبد کالا در اختیار نیازمندان و آسیب دیدگان شهر تهران قرار گیرد.


برگزاری ویژه برنامه های "جشن روز پدر" 

«کاظم کمالی نسب» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۳ نیز از اجرای ویژه برنامه های میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر با رعایت دستوالعمل های بهداشتی خبر داد.

وی گفت: به همین مناسبت پیش بینی های لازم جهت اجرای برنامه هایی نظیر کاروان خودرویی به محلات همراه با دف زنی نورافشانی در شب میلاد آن حضرت صورت پذیرفته است.

کمالی نسب ادامه داد: کمپین «نور، شهر، امید»، تبلیغات در فضای مجازی جهت ترغیب شهروندان به آذین بندی منازل و ورودی خانه‌ها نیز آغاز شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ بیان کرد: از دیگر برنامه‌های این روز تکریم پدران شهدا به صورت تماس‌تلفنی و کاشت‌نهال با یاد این نام آوران در معابر این منطقه اجرا می شود.

کمالی نسب عنوان کرد: مسابقات پادکست، شعر، داستان نویسی، خطاطی و ‌نقاشی با موضوع نهج البلاغه، ترویج و برگزاری مراسم اعتکاف در خانه ها ‌با شعار «خدا، همیشه، همه جا»، کمپین مهر پدری با هدف تولید آثار هنری در مقام پدر نیز به صورت مجازی برنامه ریزی شده است

انتقال درختان پروژه پل غیر همسطح بزرگراه باقری - فرجام 

«حمیدرضا فرخی» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۴ تهران گفت: بر اساس رای کمیسیون ماده ۷ انتقال و جابجایی درختان پروژه پل غیر همسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام در نهایت دقت و ظرافت در حال انجام است.

وی گفت: انتقال و جابجایی درختان یا "روت بال" روشی جدید و نوین در کاشت درختان است که در این روش درختان چندساله و دارای ریشه های گسترده و زیاد بدون آسیب دیدگی ریشه و تنه به همراه خاک اطراف آن از محل پرورش به مکان کاشت مورد نظر با نهایت دقت منتقل می شوند.

فرخی گفت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه پل غیر همسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام و خیابان ۱۹۶ جابجایی درختان این پروژه بر اساس رای کمیسیون ماده ۷ در حال انجام است.

وی افزود: علاوه بر این پروژه، هم اکنون عملیات انتقال و جابجایی درختان خیابان هنگام در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۵۰ اصله درخت روتبال از نوع زبان گنجشک و اقاقیا پیوندی به خیابان هنگام حاشیه بوستان جنگلی لویزان با نهایت دقت منتقل و کاشت شده اند.

معاون خدمات شهری منطقه ۴ خاطر نشان کرد: رسیدگی به فضای سبز شهری از سویی به دلیل زیبایی و آراستگی شهری مورد اهمیت است و از سوی دیگر مبحث مبارزه با آلودگی هوا را باعث می شود؛ از این رو رسیدگی به این مهم از اولویت های مدیریت شهری به شمار می رود.

برگزاری ویژه برنامه های «میلاد نور» در جنوب‌شرق تهران

«وحید رضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ تهران گفت: ویژه برنامه های اعیاد خجسته ماه رجب همزمان با ولادت امام محمد تقی (ع) تا ولادت حضرت علی (ع) تحت عنوان «میلاد نور» با ۱۰ عنوان برنامه متنوع در منطقه ۱۵ آغاز شد.

محمدی گفت: برگزاری مسابقات پادکست با عنوان «حکمت های علوی»، برگزاری مسابقه شعر، داستان نویسی، خطاطی و نقاشی با موضوع نهج البلاغه در سرای محلات، مساجد شاخص و فضای مجازی، برگزاری مراسم اعتکاف در خانه ها با شعار «خدا؛ همیشه، همه جا»، تقدیر از ارسال کنندگان عکس و فیلم قرائت زیارت امین الله، برگزاری مسابقه خوشنویسی، داستان نویسی، نقاشی، فیلم کوتاه یک دقیقه ای، پوستر، نامه‌ای به پدرم و مقاله نویسی با موضوع «تکریم مقام پدر» و فراخوان جمع آوری تولیدات خیرانه و هنری شهروندان و اهدا به پدران سالمند ساکن در سرای سالمندان با عنوان «تهران شهری برای همه پدران» در این اعیاد به اجرا در می آید.

شهردار منطقه گفت: برگزاری مسابقه نقاشی خط با موضوع اسماء مبارک حضرت علی (ع) و تقدیر از آثار برگزیده در شب ولادت با عنوان «سلام علوی»، آذین بندی ساختمان ها، مساجد، سرای محلات و معابر اصلی منطقه با عنوان «میلاد نور»، پخش زیارت امین الله در فضاهای فرهنگی و بوستان ها و تولید و انتشار محصولات خلاقانه در قالب پوستر، انیمیشن، موشن گرافی با موضوع ترویج سیره علوی بین شهروندان و در فضای مجازی با عنوان «با تو خوشبختم» از دیگر  برنامه های این ایام است.

وی اضافه کرد: به مناسبت این اعیاد و همزمان با فرارسیدن روز پدر و با هدف ارج نهادن به مقام شامخ پدران معظم شهدا، دیدارهای مجازی با این عزیزان انجام می پذیرد.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.