کد خبر: 1317 زمان انتشار: 12:15:42 - 1400/01/04
چند حقیقت درباره بنای باستانی ماچو پیچو

بنای تاریخی و باستانی ماچو پبچو ازجمله میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود که نه تنها پربازدیدترین بنای تاریخی پرو است، بلکه یکی از 7 عجایب باستانی و فرهنگی جهان نیز به شمار می‌رود.

امپراتوری قدرتمند اینکا، آخرین تمدن بزرگ آند، در اوایل قرن سیزدهم از ارتفاعات پرو بیرون آمده و شکل گرفت. آن‌ها که بیش از 10 میلیون نفر جمعیت را اداره می‌کردند، آخرین تمدن بومی کاملا شکل‌گرفته قبل از ورود کلمب به قاره آمریکا بودند و شاید هیچ چیزی فرهنگ آن‌ها را بیش از بنای بزرگ باستان‌شناسی ماچو پیچو نشان ندهد.

این مجموعه که در سال 1450 ساخته شده و یک قرن بعد متروک شده است، به ما بصیرت باورنکردنی در مورد زندگی روزمره، دین و قدرت فنی اینکا می‌دهد. هر ساله بیش از 1.5 میلیون گردشگر به این بنای تاریخی و فرهنگی می‌آیند تا با حقایق آن بیشتر آشنا شوند. در این گزارش به تعدادی از این حقایق بنای باستانی ماچو پیچو اشاره می‌کنیم.


 


 

این بنا 150 ساختمان را در خود جا داده است

ماچو پیچو یک قطعه معماری نیست، بلکه مجموعه‌ای متشکل از بیش از 150 ساختمان است. این‌ها شامل حمام و اقامتگاه و همچنین مکان‌های مقدس و معابد می‌شوند. معابد خورشید و ساختمان‌های ثانویه برای ارائه سایر خدمات امپراتوری از دیگر بناهای این اثر تاریخی جهان به شمار می‌روند.

 

این بنا بسیار بالاتر از آنچه تصور می‌شود، قرار دارد

ماچو پیچو در ارتفاع 7،970 فوت بالاتر از سطح دریا و در کنار صخره‌ای مشرف به رودخانه اروبامبا واقع شده است که حتی مسیر پیاده‌روی سختی را پیش روی بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد.


 


 

ویژگی بالا مهندسی این بنا برای ماندگاری در کنار یک صخره

بنای باستانی ماچو پیچو با وجود آن‌که در کنار یک صخره قرار دارد، اما به دلیل برخورداری از 600 تراس مقاوم، توانسته تعادل خود را حفظ کند و به هیچ عنوان سازه آن در کنار صخره نلغزد. این ویژگی منحصر به‌فرد مهندسی در آن زمان بسیار شگفت‌آور بوده است.
تمام سنگ‌های بنا با دست کنار هم قرار گرفتند

سنگ‌های گرانیتی فوق‌العاده سنگین برای ساخت این بنا استفاده شده‌اند که تمامی آن‌ها با چرخ‌های دستی و بدون هیچ وسیله حمل و نقل خاصی جابه جا شدند. تمام این سنگ‌ها چنان با ظرافت ویژه‌ای در هم تنیده شده‌اند که تناسب و تعادل را می‌توان به خوبی در آن‌ها مشاهده کرد.


 


 

این بنا، خانه تعطیلات امپراطور بود

به طور کلی اعتقاد بر این است که ماچو پیچو یک ملک سلطنتی است که به دستور نهمین فرمانروای اینکا، پاچاکوتی اینکا یوپانکی، احتمالا پس از یک پیروزی نظامی ساخته شده است. پاچاکوتی مسئول گسترش امپراطوری اینکا در سراسر آمریکای جنوبی بود که از ماچو پیچو برای استراحت خود و خانواده‌اش استفاده می‌کرد. بیشتر ساکنان دیگر ماچو پیچو سرایدار و کارمندان پشتیبانی بوده‌اند و تنها در زمان اقامت امپراطور تعداد زیادی از آن‌ها به آنجا می‌آمدند.

اسکان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.