کد خبر: 1341 زمان انتشار: 21:26:24 - 1400/01/18
تخریب خانه تاریخی کوزه کنانی تکذیب شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: خانه تاریخی کوزه‌کنانی پابرجاست و هیچ‌گونه آسیب و تخریبی به اصل بنا و معماری این خانه تاریخی که دارای ارزش و تزئینات معماری نیز هست، وارد نشده است.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  "  به نقل از  ایسنا، ابوالفضل مکرمی‌فر ضمن تکذیب خبر تخریب خانه تاریخی کوزه‌کنانی اظهار کرد: بخش فرو ریخته در مجاورت سرویس‌های بهداشتی الحاقی، دارای فرسودگی، ناکارآمدی و فاقد بهره‌برداری لازم بوده و این فروریزش منحصرا در جبهه شمالی، محدوده طرح بازسازی و در ضلع انتهایی حیاط رخ داده است.

وی با اشاره به طرح مصوب در شورای فنی میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی افزود: طرح مورد نظر با رعایت کلیه موازین میراث ‌فرهنگی و تاکید بر حفاظت عناصر واجد ارزش در بخش مذکور مورد تایید، تصویب و به مالک‌ اعلام شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: هیچ‌گونه آسیب و تخریبی به پلان معماری و خانه موصوف که دارای ارزش و تزئینات معماری است، وارد نشده است. 

مکرمی‌فر تاکید کرد: این بنا در گذشته از فهرست آثار ملی خارج شده ولی در زمره بناهای واجد ارزش است و  با توافق فی مابین میراث ‌فرهنگی و مالک طرح مرمت، احیا و بازسازی کامل آن با نظارت معاونت میراث ‌فرهنگی در دست انجام است.

وی ادامه داد: در خصوص این خانه تاریخی که نقش مهمی در حفظ هویت و ماندگاری حافظه تاریخی مشهد مقدس دارد، هرگونه تخطی خارج از طرح تصویبی ابلاغی مرمت بنای موصوف، پیگردهای قانونی را در پی خواهد داشت.

روز گذشته خبری مبنی بر تخریب بخشی از خانه کوزه کنانی مشهد منتشر شد و از آنجایی که در چند سال گذشته برخی به واسطه منافع شخصی خود چشم بر مصالح فرهنگی و هویتی می‌بندند و قدم در راه تخریب آثار تاریخی می‌گذارند این نگرانی به وجود آمد که این بنای تاریخی که از دوران قاجار به یادگار مانده نیز دچار  تخریب شده است اما با پیگیری‌های انجام شده مطلع شدیم که تخریب اتفاق افتاده در این خانه به بخش‌های اصلی آسیبی وارد نکرده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.