کد خبر: 1350 زمان انتشار: 23:25:48 - 1400/01/23
پیچیدن صدای ساعت شمس العماره در کاخ گلستان پس از سال ها /عقاید تهرانی ها در مورد ساعت معروف شهر

ساعت کاخ گلستان که هدیه ملکه انگلیس به ناصرالدین شاه قاجار بود، پس از سال‌ها خاموشی دوباره به کار افتاد و صدای ناقوس آن صبح امروز در تهران پیچید. تهرانی ها خاطرات و البته عقاید ویژه ای از این ساعت معروف دارند.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " گفته می شود که صدای زنگ ساعت ویکتوریا آن قدر بلند بود که از همه جای تهران شنیده می‌شد. صدایی که باعث آزار کاخ‌نشین‌ها شد و شاه را مجبور داد تا دستور دهد تا این ساعت را خفه کنند. اما دستکاری باعث شد که برای سالها روی ساعت ۱۰ و ۶ دقیقه بخوابد. این ساعت آن قدر در نوع خود منحصر به فرد بود که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی را در خود جای داده بود. یکی از افسانه‌ها این بود که صدای زنگ این ساعت را اگر زن حامله بشنود ممکن است بچه‌اش را سقط کند.

جعفر شهری در کتاب تهران قدیم خود نوشته است: «کلاه فرنگی (سقف اتاقکی که ساعت در آن جاساز شده است) ساعت شمس العماره که همیشه بیرقی(پرچمی) بر فراز آن می جنبید، دارای عجایبی بود که تهرانی‌ها، از آن حرف می‌زدند.

یکی اینکه در زوال حکومت محمدعلی شاه، روزی کلاغ‌ها بر بیرق حمله ور می‌شوند و با منقارشان آن را ریزریز می‌کنند. دو روز بعد محمد علی شاه گریخته مشروطه‌خواهان غالب شده و سلطنت تغییر می‌کند.

دیگر اینکه دو جغد نر و ماده بودند که در محفظه این ساعت لانه داشتند و شایع بود که هر بار ظاهر شوند، سلطنت تغییر می‌کند. می‌گفتند در موقع کشته شدن ناصرالدین شاه، سه روز از لانه بیرون آمده بودند که روز سوم شاه تیر خورده، تاج و تخت به مظفر الدین شاه می‌رسد. آنچه این شایعه یا حقیقت را بر سر زبان‌ها انداخت، بیرون آمدن و ظاهر شدن این دو جغد در روزهای ۱۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۲۰ بود. جغدها که بیرون آمدند مردم می‌گفتند خدا عاقبت پیدا شدن جغدها را به خیر کند، که متفقین به ایران حمله کردند، قحطی، کشتار و ناامنی همه‌جا را گرفت و شد آنچه قلم از بیانش عاجز است.»

 ساعت شمس‌العماره یکی از معروف‌ترین ساعت‌های ایران است که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ آن را به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد. این ساعت که در محل شمس‌العماره در کاخ گلستان و در قلب شهر تهران واقع شده، مدت‌ها خاموش بود و با همکاری و مشارکت شهرداری تهران مجددا توسط محمد ساعتچی تعمیر شده و از امروز - دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰- دوباره صدای آن به گوش می‌رسد.

این ساعت از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۸۹ از کار افتاده بود که پس از این دوره تعمیر ولی دوباره از مدار خارج شد تا امسال که دوباره صدای آن شنیده می‌شود و خاطره تهران قدیم را تداعی می‌کند. قرار است کارشناسانی به این منظور آموزش داده شوند تا  دیگر شاهد خاموشی ساعت شمس‌العماره نباشیم.

همشهری آنلاین


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.