کد خبر: 1375 زمان انتشار: 23:49:19 - 1400/02/07
«مینی ورلد» ملایر، میزبان المان یکی از عجایب هفت گانه دنیا

شهردار ملایر از پیشرفت ۸۰ درصدی عملیات عمرانی ساخت المان بنای مسجد تاج محل هندوستان به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جدید دنیا، در مجموعه مینی ورلد ملایر خبر داد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  "  به نقل از ایسنا، حسین بابایی، اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره‌ از جمله مجموعه مینی‌وُرلد را یکی از اولویت‌های شهرداری از ابتدای کار در این دوره شورای اسلامی شهر دانست و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ المان تاریخی در مجموعه مینی‌ورلد با فعالیت ۲۸ اکیپ پیمانکاری در این مجموعه در دست اجرا و تکمیل است که برای تکمیل این مجموعه از اعتبارات جاری شهرداری هزینه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر تکمیل المان‌های قبلی، در این دوره بناهای جدیدی از جمله آبشار نیاگارا، کاخ خورشید باغ مشاهیر، مجسمه‌های جزیره استیر شیلی، اهرام ثلاثه مصر، تاج محل و برج قابوس به این مجموعه اضافه شد که برخی از آنها به اتمام رسیده است.

شهردار ملایر در ادامه از ساخت المان تاج محل به وسعت یک هشتم وسعت واقعی در مجموعه جهان کوچک خبر داد و گفت: عرض سازه و بالکن این المان را ۱۲.۵ متر و ارتفاع ستون ها را ۶ متر و همچنین ارتفاع گنبد را ۷.۵۰ متر درنظر گرفته ایم.

وی مطرح کرد: جنس سنگ نمای به کار رفته در المان ساخته شده از سنگ مرمریت چینی است و طرح های سنگ نگاره در اکثر قسمت های این سازه اجرا شده و بر کتیبه این سازه، سوره مبارکه قرآنی یاسین نقش خواهد بست و با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت المان، امیدواریم این سازه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه المان بنای مسجد تاج محل هندوستان که یکی از عجایب هفت گانه جدید دنیا به شمار می رود، یادآور شد: ساخت این بنا در هندوستان از سال ۱۶۳۲ میلادی مقارن با سال ۱۰۴۲ شمسی آغاز و طی ۱۵ سال تکمیل و ساخته شد و معماری این ساختمان ترکیبی از معماری ایرانی و معماری گورکانی است که هنرمندانی به رهبری یک معمار ایرانی به نام «احمد لاهوری» آن را ساخته و خوشنویسی کتیبه ها و در و دیوارها نیز توسط فردی به نام «امانت خان شیرازی» انجام گرفته است.

بابایی خاطرنشان کرد: عناصر پایه ای بنای تاج محل همچون اکثر مقبره های گورکانی، ریشه در فرهنگ فارسی دارد، این بنا یک سازه بزرگ از جنس مرمر سفید است که دارای یک بنای متقارن همراه با یک ایوان بوده و با گنبدی پوشیده شده‌است.

وی با بیان اینکه سازه اصلی، به شکل یک مکعب چندطبقه ساخته شده و با زاویه‌هایی برش‌خورده، یک ساختمان هشت‌ضلعی نامتقارن را ایجاد کرده ‌است، گفت: هر کدام از اضلاع چهارگانه طویل این بنا تقریباً ۵۵ متر طول دارد و هر یک از اضلاع ایوان دارای یک پیش‌طاق بزرگ یا قوسی شکل است، چهار مناره در اطراف مقبره وجود دارد که هر یک حدود ۴۰ متر ارتفاع دارند و هر کدام در یکی از گوشه‌های پایه قرار گرفته اند.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.