کد خبر: 1388 زمان انتشار: 00:04:31 - 1400/02/15
بیستون در انتظار یک ثبت جهانی دیگر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ارسال پرونده کاروانسرای بیستون برای ثبت جهانی در قالب پرونده "کاروانسراهای ایرانی" خبر داد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از ایسنا، کیومرث اعظمی، بااشاره به برنامه ریزی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی، اظهار کرد: از سال 1395 مقدمات اولیه برای تهیه پرونده ثبت جهانی این کاروانسراها در وزارت میراث فرهنگی آغاز شد و استان ها برای تهیه پرونده کاروانسراهای واجد ارزش خود اقدام کردند.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: در استان کرمانشاه هم پرونده سه کاروانسرای ماهیدشت، قصرشیرین و بیستون را تهیه و سال گذشته آن را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم.

وی تصریح کرد: در نهایت از بین این سه کاروانسرا، کاروانسرای بیستون به دلیل دارا بودن شاخصه های لازم انتخاب شد و در فهرست کاروانسراهای ایرانی برای ثبت جهانی قرار گرفت.

اعظمی دارا بودن ارزش های منحصربفرد معماری، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، حفظ اصالت و پایداری بنا، واقع شدن کاروانسرا در عرصه مجموعه جهانی، قرارگیری در مسیر اصلی، نداشتن مشکل حریم، عدم هرگونه دخل و تصرف در اصل بنا و داشتن زیرساخت های گردشگری را از جمله شاخصه های کاروانسرای بیستون برای ثبت جهانی شدن آن دانست.

وی اضافه کرد: متاسفانه سایر کاروانسراهای استان به دلیل نداشتن شاخصه های مورد نیاز در فهرست کاروانسراهای ایرانی برای ثبت جهانی شدن قرار نگرفتند.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه پرونده کاروانسراهای ایرانی اسفند ماه به یونسکو ارسال شده، اعلام کرد: در این پرونده جمعا 56 کاروانسرا از 24 استان کشور برای ثبت جهانی شدن معرفی شده است.

به گفته این مسئول، باتوجه به نقش کلیدی کاروانسراها در معماری ایرانی و در تاریخ تمدن هنر و معماری و شهرسازی کشورمان ثبت جهانی آنها در دستور کار قرار گرفت.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.