کد خبر: 1392 زمان انتشار: 11:01:16 - 1400/02/16
آغاز فعالیت اولین پایگاه پژوهش ملی میراث فرهنگی کشور در البرز

اولین پایگاه پژوهش ملی میراث فرهنگی کشور روز چهارشنبه در مجموعه کاخ تاریخی مروارید مهر شهر استان البرز فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " شهباز محمودی کوهی سرپرست‌ پایگاه پژوهشی ملی  میراث فرهنگی البرز به خبرنگاران گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم با هدف جلب مشارکت نهادهای مربوطه به منظور ساماندهی بنای کاخ مروارید در دستور کار این پایگاه پژوهشی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ساماندهی محوطه مجموعه  کاخ تاریخی مروارید با همکاری شهرداری کرج طی سال های اخیر  بیان داشت : در حوزه ساماندهی، مرمت و حفاظت معماری و بنای  کاخ مراوارید برنامه‌هایی از قبیل مطالعه و آسیب‌شناسی کالبد اثر، رفع خطر و حفاظت اضطراری بنا، مرمت اضطراری آرایه‌های معماری در معرض خطر و فرسایش، ترمیم و به روزرسانی تأسیسات موجود در بنا، مطالعه و طراحی سازه‌های گردشگری، پایش فنی، طراحی و ایجاد مانیتورینگ اثر و محوطه پیرامونی و فتوگرامتری(عکاسی ابرنقطه) از کالبد اثر پیش بینی شده است.

محمودی کوهی افزود: در صورت فراهم بودن شرایط برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه‌های گردشگری و فرهنگی از جمله طراحی و راه‌اندازی سایت پایگاه و معرفی از طریق فضای مجازی، تهیه کلیپ تور مجازی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی، جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم‌نهاد و اصحاب رسانه به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر اجرایی خواهد ‌شد.

سرپرست پایگاه پژوهشی ملی البرز گفت: همچنین ایجاد مرکز مطالعات معماری با محوریت مجموعه کاخ‌مروارید، ایجاد مرکز آرشیو اسناد(نسخ خطی، چاپی، عکس) در بخشی از مجموعه، ایجاد مرکز بانک اطلاعات مشاهیر استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، فرهنگی و علمی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و معماری استان از جمله سایر اقدامات اجرایی و پیش‌رو محسوب می‌شود.

استان البرز دارای حدود ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است که حدود ۳۲۰  اثر آنها ثبت ملی شده است.

کاخ تاریخی مروارید دهه ۴۰ با معماری منحصر به فرد در منطقه مهرشهر کرج در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار احداث شده است.


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.