دو مگاهاب فرودگاهی بینالمللی جدید شامل فرودگاه داشینگ در پکن و فرودگاه استانبول در سال 2019 قادر خواهند بود به کمتر شدن هزینههای حملونقل هوایی به ویژه در پروازهای مسافت طولانی کمک کنند.
به گزارش پایگاه " اخبار معماری" فرودگاه جدید استانبول در ترکیه از اول ژانویه ۲۰۱۹ شروع بهکار کرد و فرودگاه داشینگ در پکن چین در سال جاری فعالیتش را آغاز خواهد کرد.
این دو فرودگاه که رقابتی تنگاتنگ را برای تبدیل شدن به بزرگترین مرکز فرودگاهی بینالمللی در جهان دنبال میکنند در مجموع میتوانند به ۱۶۰ میلیون مسافر در سال خدمات ارائه دهند.
پیشبینیها نشان میدهد با رسیدن توان عملکردی این دو فرودگاه به کل ظرفیت، هواپیماها و شرکتهای هواپیمایی بیشتری فضا برای عملیات پرواز پیدا خواهند کرد و این مسئله به کمتر شدن هزینههای حملونقل هوایی منجر خواهد شد. برای مثال انتظار میرود به لطف این دو فرودگاه مگاهاب، هزینه پرواز لندن – سیدنی ارزان شود و به قیمت فقط ۳۵۰ دلار برسد. در حال حاضر، کمترین قیمت این پرواز بالاتر از ۴۷۰ دلار است.
فرودگاه استانبول
فرودگاه استانبول از مارس ۲۰۱۹ بهطور کامل فعال میشود. این فرودگاه در ابتدا از ۹۰ میلیون مسافر پشتیانی میکند و تا سال ۲۰۲۸ با گنجایش ۲۰۰ میلیون مسافر در سال به یکی از شلوغترین فرودگاههای جهان و به قطب اتصال آفریقای شمالی، اروپا و آسیا تبدیل خواهد شد.
این فرودگاه ۱۱٫۷ میلیارد دلاری که بیرون از شهر استانبول قرار دارد بهزودی به یکی از بزرگترین و پرترددترین فرودگاههای جهان تبدیل خواهد شد. فرودگاه جدید استانبول به ۲۲۸ میز کنترل گذرنامه، ۲۰ هزار صندلی انتظار و ۴۰ هزار جای پارک مجهز است و وسعت آن ۶۷٫۳ کیلومترمربع (بزرگتر از کل فضای منتهن نیویورک آمریکا) است.
فرودگاه داشینگ
انتظار میرود این فرودگاه از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ گشایش یابد و به بزرگترین هاب بینالمللی در شمال تبدیل شود.
فرودگاه جدید پکن با بودجه ۸۰ میلیارد یوآن (۱۲٫۱۴میلیارد دلار) با استفاده از ۱٫۶میلیون مترمکعب بتن، ۵۲ هزار تن فلز در زمینی بهوسعت ۴۷ کیلومترمربع (۱۸مایلمربع) در حال ساخت است.
این فرودگاه که در فاز نخست عملیات گنجایش ۴۵ میلیون مسافر در سال دارد میتواند در فازهای بعدی میزبان ۱۰۰ میلیون مسافر در سال باشد.
فرودگاه داشینگ در فاصله ۶۷ کیلومتری در جنوب پکن قرار دارد به حدود ۵ کیلومتر گیت ورود مجهز خواهد شد.
این فرودگاه در فاز نخست با ۴ باند پرواز، ۲۶۸ ورودی پارکینگ و ۷۰۰هزار فضای پایانه فرودگاهی خواهد بود و میتواند گنجایش ۴۵میلیون مسافر داشته باشد.
در فازهای بعدی با رسیدن تعداد باندهای آن به ۷، فرودگاه جدید پکن گنجایش ۶۲۰ هزار پرواز و ۱۰۰ میلیون مسافر در سال خواهد بود.
چمدان