کد خبر: 1414 زمان انتشار: 23:40:12 - 1400/02/31
ارسال پرونده «گنبد علویان» برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: پرونده گنبد علویان برای ثبت در فهرست میراث جهان اسلام(آیسسکو ) برای سال ۲۰۲۱ میلادی تدوین و ارسال شده است.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از ایسنا، علی مالمیر  در جمع خبرنگاران در کاروانسرای تاج آباد واقع در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار، درباره اقدامات چند سال‌ اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: ظرفیت علمی و تجهیزات استان با وجود آزمایشگاه هگمتانه به گونه‌ای است که سال ۹۶ استان در حوزه مرمت‌گر برتر و کارگاه مرمت استان نمونه کشوری شد.

وی با اشاره اینکه افزون بر ۱۸۰۰ اثر تاریخی در استان همدان شناسایی شده که ۱۰۰ مورد ثبت ملی شده است، افزود: حدود یک چهارم حرائم مصوب مربوط به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ است که در پی تعداد گمانه‌زنی‌ در محوطه‌های تاریخی مشخص شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه پایگاه‌های استان در کنار پایگاه‌های هگمتانه، نوشیجان و بافت تاریخی پایگاه‌ دستکندها نیز اضافه شده است تا چارچوبی برای تداوم و استمرار تزریق اعتبارات فراهم شود.

وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد فاز اول دستکند سامن در سال جاری راه‌اندازی شود و دستکند ارزانفود را نیز به نقطه مطلوبی برسانیم، خاطرنشان کرد: یکی از پایگاه‌های ارزشمند پایگاه بافت روستایی بود که با تمرکز بر پایگاه روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو فعالیت خود را آغاز کرد و درصدد هستیم پایگاه میراث طبیعی علیصدر نیز به صورت رسمی راه‌اندازی شود. 

مالمیر اظهار کرد: در حوزه پروژه‌های حفظ و احیاء در طول سال های اخیر ۶۷ پروژه مرمتی انجام شد و پنج پروژه نیز در هفته جاری اتفاق می‌افتد و بیش از ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت پروژه‌های مشارکتی مرمت اخذ شد.

وی با اعلام اینکه از تعداد ۱۱۰۰ اثر غیرمنقول و ناملموس استان حدود ۱۸۶ اثر در دولت فعلی اتفاق افتاده است، یادآور شد: در چارچوب مطالعات چهار بافت تاریخی در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان حدود ۶۰۰ اثر شناسایی شده و در واقع بناها تعیین تکلیف شدند. 

مالمیر با بیان اینکه تعداد کاوش‌هایی که در هشت سال گذشته در استان اتفاق افتاده، بیش از ۴۶ مورد است، گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد شهرستان بهار نخستین پرونده از استان همدان است که به یونسکو ارسال شده و پیش‌بینی می‌شود ارزیابان یونسکو تیرماه برای بازدید در کشور حضور پیدا کنند.

وی درباره پرونده «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» هم خاطرنشان کرد: این پرونده در نوع خود منحصربفرد و خلاقانه است و روند کاری پرونده به صورت مستمر با وزارت میراث فرهنگی در ارتباط گذاشته می‌شود.

مالمیر با بیان اینکه این پرونده امسال نهایی نمی‌شود، اضافه کرد: مطالعات «از حجر تا قجر» این پرونده خوب پیش رفته و مطالعات میراث ناملوس نیز انجام شده است، آثار و ارزش‌های نهفته در بافت انجام شده و نقشه‌های به روز در حال تولید هستند، امیدواریم تدوین و فصل‌بندی تعریف پلان و کارهای پایانی نیز به زودی به سرانجام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه پروژه ثبت راه‌آهن را نیز در دستور کار داریم، تصریح کرد: در سال جاری اعتباراتی برای دستکند سامن، یخدان میرفتاح، حمام کبابیان، زورخانه همه‌کسی و خانه آیت‌الله مدنی اخذ شده است.

وی مطرح کرد: حدود ۶۹ میلیارد در قالب اعتبارات موزه منطقه‌ای و موزه هگمتانه از مرکز و حدود ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای دو موزه نامبرده، زیرساخت فارسبان و دستکند ارزانفود اخذ شده همچنین حدود ۱۰۰ میلیارد برای موزه منطقه‌ای، هگمتانه و پروژه‌های مرمتی اخذ شده است. 

مالمیر درباره معبد حاجی‌خان هم بیان کرد: میراث فرهنگی محدوده معبد را از تأسیسات منفک کرده و فعلاً هیچ‌ خطری مجموعه را تهدید نمی‌کند اما در حال حاضر زیرساخت‌های حضور گردشگر در این محوطه وجود ندارد و به سه تا چهار میلیارد هزینه برای حفاظت نیاز دارد که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.‌ 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.