کد خبر: 1417 زمان انتشار: 23:47:08 - 1400/02/31
موزه هفت تپه برای سومین سال پیاپی موزه برتر سال شد

موزه هفت تپه در سیزدهمین آئین موزه برتر ایران، در چهار شاخص به عنوان موزه برتر معرفی شد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، مدیر این پایگاه گفت: آئین موزه‌های برتر که هر ساله همزمان با هجدهم می، در روز جهانی موزه‌ها برگزار می‌شود، موزه های برگزیده را در شاخص های دوازده گانه انتخاب و معرفی می‌کند.
 عاطفه رشنویی افزود، در این آئین که به ابتکار کمیته ملی موزه‌های ایران برگزار می‌گردد، فعالیت‌های سالانه موزه‌های کشور در شاخص‌های تعریف شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه این آئین در سال گذشته، با توجه به همه گیری ویروس کرونا، به سال ۱۴۰۰ موکول شد، ادامه داد: کمیته ملی موزه‌های ایران پس از ارزیابی فعالیت‌های دوسالانه موزه‌های کشور، موزه‌های برتر را معرفی کرد.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه بیان کرد: سایت موزه چغازنبیل و موزه هفت تپه در رده موزه‌های دولتی کوچک در چهار شاخص «نگهداری و حفاظت»، «معرفی»، «آموزش» و «پژوهش» به عنوان موزه برتر برگزیده شد.

وی افزود: روند تغییرات در موزه هفت تپه و سایت موزه چغازنبیل که از سال ۱۳۹۶ با اعمال تغییرات و استانداردهای فیزیکی آغاز شده بود، در ۲ سال اخیر ابعاد بسیار گسترده‌تری گرفت.
رشنویی گفت: نگهداری و حفاظت اصولی از اشیا و یافته‌های معماری سایت موزه چغازنبیل و هفت تپه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با خواناسازی و مرمت‌های مداوم ساختارها، افزایش امنیت، ثبت اشیا در فهرست آثار و سامانه‌های ملی و انتقال و جابه جایی اشیا همراه بوده است.
وی افزود: در شاخص معرفی، پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در ۲ سال اخیر از هیچ درگاهی برای معرفی دقیق‌تر سایت موزه چغازنبیل و موزه هفت تپه دریغ نکرده که راه اندازی وبگاه، بازدید مجازی و معرفی در صفحات مجازی صرفا بخشی از این فعالیت‌ها بوده است. 
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با اشاره به بند پنج راهنمای اجرایی کنوانسیون میراث جهانی، توانمندسازی نقش آوران محلی را از مهترین وظایف میراث جهانی دانست و اظهارداشت: این پایگاه در همین راستا آموزش به گروه‌های سنی و اجتماعی مختلف را در محیط اجتماعی شهری و روستایی پیرامون سایت موزه چغازنبیل و موزه هفت تپه با نگاهی ویژه به توسعه پایدار در منطقه در دستور کار قرار داده است. 
وی افزود: چاپ سالنامه پایگاه با رویکرد ظرفیت سنجی پژوهشی و آغاز به کار بخشی با عنوان جستارها در وبگاه پایگاه در شاخص پژوهش نخستین گام‌ها در راه رسیدن به استانداردهای جهانی بوده است.
رشنویی در رابطه با شاخص فعالیت مجازی نیز گفت: موزه هفت تپه در بخش فعالیت‌های مجازی نیز مورد توجه و تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.
وی افزود: امید است که با تکیه بر تجارب و دانش متخصصین، موزه هفت تپه و سایت موزه چغازنبیل بتوانند به استانداردهای بین اللملی نزدیک‌تر شوند.

موزه‌ هفت تپه در محوطه باستانی هفت تپه، در نزدیکی شوش قرار دارد و از موزه‌ها و جاهای دیدنی شوش به شمار می‌آید. مجموعه موزه اشیایی را دربرمی‌گیرد که در منطقه هفت ‌تپه کشف شده‌اند.

برخی از این اشیا شامل گل‌نوشته و کتیبه‌های سنگی به خط میخی و زبان اکدی، مهرهای سنگی و گلی، ظروف سفالی مانند کوزه‌های کف‌گرد و نوک‌تیز، ساغرهای پایه‌دار و خمره‌ها، اشیای تزیینی مانند گردنبندهایی از جنس سنگ‌های نیمه‌قیمتی همچون عقیق و سنگ سلیمان، دکمه‌های تزیینی با اشکال دایره و چهارگوش از جنس استخوان، پلاک‌های منقوش از جنس مفرغ یا قیر طبیعی، موزاییک‌هایی با نقوش هندسی، سردیس‌های گلی از مرد و زن ایلامی، ابزارآلاتی نظیر اسکنه، مغار و تبر و پیکرک‌های سفالی انسان می‌شود. 

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.