کد خبر: 1450 زمان انتشار: 00:50:36 - 1400/03/23
واقعیت‌های شگفت‌انگیز درباره کولوسئوم روم باستان

هیچ اثری مانند کولوسئوم، نمونه روم باستان نیست؛ این قطعه نمادین از معماری رومی که بین سال‌های 70 و 80 میلادی ساخته شده است و نه تنها بزرگترین سالن آمفی تئاتر ساخته‌شده در آن زمان بوده، بلکه نمادی از فرهنگ ایتالیا نیز است.

کولوسئوم که خانه بازی‌های گلادیاتور است، نزدیک به 2 هزار سال به عنوان یکی از 7 عجایب جهان همچنان توجه مردم را به خود جلب کرده است. در سال 2018 میلادی، کولوسئوم محبوب‌ترین جاذبه گردشگری در جهان شد که بیش از 7 میلیون بازدید کننده را به دلیل تاریخ باورنکردنی‌اش، به سوی خود جذب کرد.

کولوسئوم با چیزهای زیادی برای دیدن و یادگیری، دستاورد خیره‌کننده‌ای است که از زمانیکه درهای خود را باز کرده، به عنوان نماد امپراتوری روم باقی مانده است. حال در این‌جا واقعیت‌های شگفت‌آوری در مورد این آثار باستانی جذاب عنوان می‌کنیم که شاید کمتر کسی در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشد.


 


 


در گذشته نام دیگری داشته است


ممکن است اکنون کولوسئوم باشد، اما زمانی که در دوره امپراطور وسپاسیان ساخته شد، آن را آمفی تئاتر Flavian نامیدند. وسپاسیان نخستین حاکم سلسله فلاویان بود که پسران وی نیز در آن حضور داشتند. بنابراین کلمه کولوسئوم از کجا آمده است؟ تصور می‌شود که این مجسمه از مجسمه عظیم امپراطور نرو گرفته شده باشد، معروف به کلوسوس، که در نزدیکی آن بود.


 


 

با بازی‌های گلادیاتور به روی عموم باز شد


متاسفانه وسپاسیان در سال 80 میلادی نتوانست کولوسئوم را به روی عموم مردم باز کند و این افتخار در زمان افتتاحیه بازی‌های گلادیاتور نصیب پسر وی، تیتوس، شد که با 100 روز بازی‌های پی‌درپی توانست بیشترین بازدیدکننده را به سوی این بنای روم باستان جذب کند.


یک سیستم پیچیده نشیمن دارد


با قرار دادن فضایی که می‌تواند 80000 تماشاگر را در خود جای دهد، آرایش صندلی‌ها در کولوسئوم دقیقا سازمان‌یافته بود. امپراطور برای خودش و اطرافیانش صندوق ورودی و جعبه سلطنتی مخصوص داشت.

در امتداد پله‌ها افراد به ترتیب کلاس و تابعیت مرتب شده بودند. زنان و افراد غیرشهروند روی ملافه‌های چوبی کنار هم می‌نشستند، در حالی که برده‌ها در تراسی که اکنون از بین رفته است، در بالای تابلوها می‌ایستادند. برای نظم بخشیدن به امور، قسمت بیرونی کولوسئوم دارای شماره‌هایی است که بالای ورودی‌ها حک شده، بنابراین مردم می‌دانستند کجا باید بروند تا صندلی خود را پیدا کنند.


 


 

بخش‌های مختلفی زیرزمینی داشت


در زیر کف چوبی ضخیم، گلادیاتورها و حیوانات منتظر می‌ماندند تا نوبت خود را به‌دست آورند. بیش از 30 درب برای ورود و خروج حیوانات و گلادیاتورها وجود داشت که از طریق آسانسورهای ویژه‌ای به صحنه هدایت می‌شدند.

این منطقه در پشت‌صحنه نیز شامل ایستگاه‌های کمک‌های اولیه برای مداوای مجروحان بود. تورهای ویژه‌ای که اکنون برای عموم آزاد است، طعم این بخش زیرزمینی باورنکردنی کولوسئوم را به بازدیدکنندگان می‌دهد.
 

گلادیاتورها در همین نزدیکی آموزش می‌دیدند


روم چندین مدرسه داشت که گلادیاتورها در آن‌ها آموزش می‌دیدند. بزرگترین آن،Ludus Magnus، تا حدی حفاری شده و می‌توان آن را از سطح خیابان درست کنار کولوسئوم مشاهده کرد. آکادمی آموزشی شامل یک مینی‌آرنا بود و حتی یک گذرگاه زیرزمینی داشت که آن را به کولوسئوم متصل می‌کرد.

گذشته از صحنه تمرین، باستان‌شناسان همچنین یک ردیف از چهارده سلول را که می‌توانستند اتاق خوابگاه گلادیاتورها باشند، حفاری کردند.

اسکان


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.