کد خبر: 1465 زمان انتشار: 23:59:01 - 1400/04/02
هتلی که آسمان میراث ملی شیراز را زشت کرد؛ ۲۰ ساله شد!

هتلی که آسمان ارگ کریمخانی را زشت کرده، ۲۰ ساله شد ولی هنوز مشکل حذف آن از منظر بصری و حریم ارگ کریمخانی شیراز حل نشده است.

 موضوع حریم ارگ زندیه شیراز و ساخت هتلی که آسمان این بنای تاریخی را تحت تأثیر قرار داده، با هر هدفی که به دنبال داشته، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد تا یادآوری کند سرمایه گذاری در بخش گردشگری مهم‌تر از حفظ حرمت حریم آثار تاریخی در ایران است.

وقتی کلنگ هتل آسمان شیراز در خیابان رودکی زده شده جایی که تنها صد متر از ارگ کریم خانی فاصله دارد؛ کسانی بر مسند مسئولیت نشسته بودند که الان مدعی حفاظت از میراث فرهنگی هستند. البته که در آن زمان قرار بود این هتل تنها ۶ طبقه داشته باشد اما هر بار رشد کرد!

مالک به کمیسیون ماده صد جریمه ارتفاع را پرداخت کرد و توانست ارتفاع را تا ۱۴ متر بالا ببرد. سپس میراث فرهنگی هم با ۶۴ متر ارتفاع موافقت کرد. وقتی این طبقات به عدد ۱۸ رسید، مسئولان بعد از سر و صدای دوست داران میراث فرهنگی به این فکر افتادند که در روند توقف رشد این هتل دخالت کنند. در بهار سال ۹۴ شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز تخریب چهار طبقه از این هتل را صادر کرد، این حکم هیچ وقت کاملاً اجرا نشد با این وجود شهرداری شیراز دو متر را تخریب کرد نه چهار طبقه را. بنابراین همچنان این هتل منظر ارگ زندیه را تحت تأثیر قرار داد. طی سال‌های اخیر یک بار دیگر نام این هتل بر سر زبان‌ها افتاد. وقتی که در سال ۹۸ آتش گرفت. خاموش کردن آتش بیشتر از ۱۴ ساعت طول کشید.

پس از آن در دی ماه سال ۹۹ معاون گردشگری استانداری فارس گفت که باید پروانه ساخت این هتل به خاطر حادثه آتش سوزی سال ۹۸ بازنگری شود. علی نقی طبیب لقمانی گفته بود: در زمان تجدید پروانه، چه برای مرمت و مقاوم‌سازی یا بازسازی مجدد بنا، رعایت ارتفاع نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

مسئولان میراث‌فرهنگی و شهرداری شیراز مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و در نامه‌ای مجوز این هتل با ارتفاع ۵۰ متر را تخلف دانسته، با این حال مالک هتل حاضر به پذیرش این تخلف نیست و تاکید دارد که تمامی ارگان‌ها مجوز ساخت هتل آسمان را تأیید کرده‌اند. این تأیید او از آنجا نشأت می‌گیرد که با ارتفاعی غیر از این موافقت شده بود.

شاید به همین دلیل است که زور هیچ سازمان برای کوتاه کردن قد این هتل نمی‌رسد. چون خودشان یک بار تخلف کرده و با ارتفاع غیر مجاز موافقت کرده بودند.

مهدی حجت قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی وقت گفته بود: اگر سازنده هتل به اثر فرهنگی توهین کند، گردشگران به آن هتل نمی‌روند. آیا یک نفر می‌تواند برای گردشگران هتل بسازد و خودش به آثاری که گردشگران به‌خاطر آن می‌آیند، لطمه بزند؟ ما برای خودمان که نمی‌گوییم حریم اثر تاریخی باید حفظ شود، برای این‌که گردشگر بیاید و حریم اثر محترم شمرده شود، می‌گوئیم که نباید هتلی با این ارتفاع ساخته شود؛ ولی مدام اصرار می‌کنند که می‌خواهیم هتل را بسازیم‌.

حالا مشکل آسمان مجموعه ارگ کریمخانی با این هتل حل نشده ولی باز هم سر زبان‌ها افتاد این بار با یک کارزاری که از سوی فعالان و دوست داران میراث فرهنگی نوشته شده و خواستار امضا و توجه به آن هستند. معلوم نیست این کارزار تا کجا پیش می‌رود اما آنچه مهم است احترام نگذاشتن سرمایه گذاران بخش خصوصی به حریم آثار تاریخی و اصرار آنها بر تجاوز به حریم منظری آثاری مانند ارگ کریمخانی است.

از طرفی این دیدگاه مطرح می‌شود که آیا مجموعه ارگ کریمخانی که اکنون بحث ثبت جهانی آن مطرح است، با وجود این آسمان خراش زشت، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد یا نه. در این باره شاید بهتر از هر کسی کارشناسان کمیته میراث تاریخی یونسکو هستند که بعد از بررسی می‌توانند بگویند این یک ایراد است که نمی‌توان با آن ارگ کریمخانی را ثبت کرد یا اینکه چون قبل از ثبت جهانی، قد این هتل رشد کرده، با همان شرایط در فهرست جهانی قرار خواهد گرفت. حتی اگر هیچ مشکلی نیز وجود نداشته باشد اما همگی بر این باور هستند که آسمان میراثی شیراز زشت شده است.

مهر

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.