کد خبر: 1475 زمان انتشار: 01:17:08 - 1400/04/09
پای باغ دولت آباد یزد به مجموعه مینی‌ورلد ملایر باز شد

شهردار ملایر گفت: عمارت، بادگیر خشتی و حوض اصلی باغ دولت آباد واقع در شهر یزد با نصف ابعاد واقعی در مجموعه مینی‌ورلد ملایر در حال ساخت است و تا اواخر مرداد ماه اتمام و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایـگاه " اخـبــار معـمـاری  " به نقل از  ایسنا، حسین بابایی به باغ دولت آباد بعنوان یکی از باغ‌های قدیمی شهر یزد اشاره و اظهار کرد: این باغ در تاریخ ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته‌ و یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است.

بابایی بیان کرد: باغ دولت‌آباد در اواخر دوره افشاریه و در سال ۱۱۶۰ هجری قمری توسط علی رضائیان صباغ معروف به خان بزرگ (سرسلسله خاندان خوانین یزد) در شهر یزد احداث شد. این باغ که در زمان احداث، خارج از محدوده شهر یزد قرار داشت، با گذشت سال‌ها و پیشروی شهر، امروز در مرکز شهر و محله چهارمنار قرار گرفته است.

وی به تشریح چگونگی ساخت این باغ پرداخت و تصریح کرد: خان بزرگ ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ رساند و سپس مجموعه حکومتی خود را بنا کرد.

بابایی ادامه داد: این باغ با مساحتی در حدود ۷۰ هزار مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آن‌ها باغ‌های با درختان انار، انگور و کاج وجود داشته و گل‌های فراوانی زینت بخش محیط بودند.

وی باغ دولت‌آباد را از دیدگاه گونه‌شناسی عملکردی" باغ سکونتگاهی-حکومتی" دانست و بیان کرد: باغ بیرونی محل انجام تشریفات حکومتی، مراسم ورزشی و اداره امور شهر بوده ‌است و باغ اندرونی، بخش خصوصی و اقامتگاهی مجموعه به‌شمار می‌رفته‌است.  

شهردار ملایر خاطرنشان کرد: عمارت هشتی از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه به‌شمار می‌رود که در آن، تلفیق جریان هوا و آب به زیباترین شکل نمایان است و در این ساختمان با تلفیق باد و آب که درحوض‌های داخل ساختمان درجریان است هوای خنک از زیر بادگیر به قسمت شاه‌نشین و تالارها انتقال پیدا می‌کند.

وی بادگیر باغ دولت آباد را شاخصه اصلی و منحصربه‌فرد این باغ برشمرد و گفت: این بادگیر با ارتفاع۳۳.۸  متر، بعنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان شناخته می‌شود و برخلاف دیگر نمونه‌های خود که به‌شکل مستطیل ساخته می‌شوند، ظاهری هشت ضلعی دارد که باعث می‌شود باد از هر سمتی که بوزد، به‌راحتی وارد دریچه‌های بادگیر شده و به سمت پایین هدایت شود.

بابایی با بیان اینکه وجود حوض آبی در قسمت انتهایی، از دیگر ویژگی های معماری این بادگیر است، مطرح کرد: باد گرم و کویری یزد، وارد بادگیر شده، از میان پره‌های چوبی می‌گذرد و بخشی از حرارت خود را از دست می‌دهد، در طول مسیر و به‌ ویژه با وزیدن بر روی سطح آب، خنک می‌شود.

شهردار ملایر در خصوص ساخت بنای این باغ در مجموعه مینی ورد ملایر گفت: بنای عمارت این باغ با ابعاد ۱۴.۷۰ در ۱۴.۱۰ متر و مساحت ۲۱۰ متر مربع در مجموعه مینی ورلد در حال ساخت است. ابعاد این عمارت نصف ابعاد واقعی و مساحت آن، یک چهارم مساحت واقعی است.

وی ادامه داد: همچنین بادگیر خشتی باغ دولت آباد با ارتفاع ۱۷.۵ متر (نصف ارتفاع بادگیر اصلی) در حال ساخت است و حوض جلو عمارت به طول ۴۶ متر و عرض ۶ متر در مجموعه مینی ورلد ساخته شده است.

شهردار ملایر در پایان اضافه کرد: ساخت این بنا در مجموعه جهان کوچک از نظر مصالح بکار رفته شبیه بنای واقعی است و عملیات عمرانی آن تا اواخر مردادماه اتمام و به بهره برداری می رسد.

 


ارسال نظر


رویداد

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ می باشد.